Expertii de la Gensler observa ca experienta umana a evoluat cel mai adesea odata cu inventarea si adoptarea de noi tehnologii, ducand la o coexistenta pozitiva cu acestea. A trai cu viitoarea inteligenta artificiala (AI) la scara extinsa va necesita noi interactiuni naturale, care sa faca tehnologia insasi invizibila, in timp ce aceasta va ramane accesibila prin interfete comune, ce vor amplifica productivitatea, invatarea, colaborarea si satisfactia profesionala. Procesul va necesita o abordare atenta a proiectarii mai ales pentru mediul construit, pentru a garanta progresul viitor, precum si o existenta umana echilibrata. Arhitectii, proiectantii si inginerii au ocazia sa colaboreze si sa ghideze acest val de inovatie, plasand oamenii si nevoile lor multisenzoriale in centrul procesului de design. In continuare, sunt prezentate cateva oportunitati care modeleaza viitorul tehnologiei in mediul construit.
Prima este legata de crearea de spatii tridimensionale virtuale care sa modeleze perfect realitatea (immersive places). Cererea consumatorilor de divertisment a crescut in 2022 si continua sa se extinda. Crearea unei comunitati in jurul locului si experientei activate de tehnologie este o parte tot mai mare a designului experientei imersive, estompand granitele dintre realitatea fizica si cea digitala. Pe masura ce tehnologiile devin mai ieftine si mai puternice, este de asteptat ca procesul respectiv sa accelereze.
O a doua oportunitate de dezvoltare este legata de amestecul dintre realitate si mediul virtual (Mixed Reality sau MR). Pe masura ce granitele dintre viata reala si componentele virtuale se estompeaza, odata cu cresterea utilizarii XR (AR, VR si XR) si a gemenilor spatiali, granitele spatiale si simbolice trebuie reimaginate pentru mediul construit, la toate nivelurile. Imbinand lumea fizica si cea digitala, designerii trebuie sa ia in considerare noile standarde de experienta multisenzoriala a utilizatorului (user experience UX), care vor coordona modul de proiectare a locuintelor si conexiunile optime.
A treia oportunitate importanta este legata de inovatia continua. Spatiile si infrastructura adaptabila constituie elemente cotidiene deja, iar utilizatorii se asteapta ca lucrurile sa evolueze mai rapid, in functie de conditiile de afaceri si de mediu aflat in permanenta schimbare. Pentru a tine pasul cu evolutia, infrastructura trebuie sa fie flexibila, reconfigurabila si mereu intr-o faza incipienta de schimbare, care este gata sa inlocuiasca modelul precedent. Furnizorul unei experiente si utilizatorii sai intra intr-o bucla de feedback, care aduce beneficii ambelor parti, prin imbunatatirea si optimizarea experientei pentru obtinerea de beneficii egale. Companiile creeaza centre de inovare nu numai pentru a testa noile tehnologii, ci si pentru a consolida si accelera practicile de inovare ale echipelor interne, in coordonare cu partenerii si clientii.
Penultima oportunitate identificata de cei de la Gensler este reprezentata de serviciile inteligente. Probabil, orice serviciu care poate fi inlocuit cu inteligenta artificiala (AI) va parcurge un astfel de proces foarte curand, cu exceptia cazurilor in care sarcinile de executat necesita aport de imaginatie si ingeniozitate umana. Fiecare interactiune viitoare cu serviciile va fi o oportunitate de a invata, de a evolua si de a prezice ce urmeaza, cu o precizie si o viteza din ce in ce mai mari. Serviciile vitale, cum ar fi asistenta medicala, mobilitatea si administratia, vor fi imbunatatite de AI si vor asigura interactiuni interumane de calitate superioara (prin degrevarea de sarcinile repetitive). Consecintele benefice vor fi legate de scaderea stresului, limitarea supraincarcarii cognitive pentru experti si o mai mare satisfactie pentru consumatori. Cu toate acestea, pentru a atinge echilibrul potrivit, oamenii vor trebui sa calibreze aportul AI in servicii.
In fine, proiectarea integrarii perfecte a tehnologiei este atat o oportunitate, cat si o provocare. Cu toate acestea, multe idei raman nerealizate din cauza lipsei de viziune sau a asteptarilor nerealiste. Proiectele de succes se bazeaza pe o planificare interdisciplinara critica, ce interconecteaza experientele digitale si fizice ale clientilor, luand in considerare, in acelasi timp, indicatorii de performanta ai afacerilor (KPI), cerintele utilizatorilor si necesitatile operationale. Aceasta cerere de tehnologie avansata vine din fiecare sector economic, iar urmatorii 10 ani vor marca inceputul adoptarii in masa a tehnologiei digitale in mediul construit. Pentru informatii suplimentare, click aici