Avand in vedere adoptarea la nivelul Uniunii Europene a Regulamentului (UE) 2019/1150 al Parlamentului European si al Consiliului din 20 iunie 2019 privind promovarea echitatii si a transparentei pentru intreprinderile utilizatoare de servicii de intermediere online, denumit in continuare „Regulamentul (UE) 2019/1150”, act normativ cu aplicabilitate directa si efect direct in toate statele membre, se impune adoptarea de urgenta la nivel national a dispozitiilor legale care sa asigure implementarea masurilor adoptate prin respectivul regulament.
Avand in vedere angajamentele internationale asumate de Romania in calitate de stat membru al Uniunii Europene. Tinand cont de faptul ca actele cu forta juridica obligatorie, precum regulamentul european, stabilesc in sarcina statelor membre obligatia de a adopta anumite norme privind masurile aplicabile in cazul incalcarii acestuia, asigurandu-se ca acestea sunt puse in aplicare.
Avand in vedere ca Romania nu a adoptat pana in prezent norme de acest tip, iar obligatiile fiecarui stat membru de a asigura in mod adecvat si efectiv respectarea Regulamentului (UE) 2019/1150 si de a stabili masurile de punere in aplicare a acestui regulament sunt prevazute la art. 15 din respectivul regulament.
Avand in vedere ca Regulamentul (UE) 2019/1150 se aplica incepand cu data de 12 iulie 2020.
In acest context, jurisprudenta Curtii Constitutionale, anume Decizia nr. 72/2017 si Decizia nr. 405/2018, precizeaza ca autoritatile statului roman s-au angajat, in conformitate cu dispozitiile art. 148 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata, sa garanteze ducerea la indeplinire a obligatiilor rezultate din tratatele constitutive ale Uniunii Europene, din reglementarile Uniunii Europene cu caracter obligatoriu si din actul de aderare, in acest sens, Guvernul fiind abilitat din punct de vedere constitutional ca, prin mijloacele pe care le are la indemana, sa garanteze indeplinirea obligatiilor Romaniei fata de Uniunea Europeana.
Tinand cont de obiectivul general al Regulamentului (UE) 2019/1150 care consta in crearea unui ecosistem competitiv, echitabil si transparent, esential, de asemenea, si pentru consumatori, in care intreprinderilor utilizatoare de servicii de intermediere online si 2 utilizatorilor profesionali de site-uri li se asigura un grad de transparenta adecvat, precum si posibilitati efective in intreaga Uniune Europeana de a solicita masuri reparatorii, Avand in vedere ca intermedierea a tot mai multe tranzactii prin serviciile de intermediere online este un fenomen favorizat de un robust efect de retea indirect bazat pe date, care conduce la o dependenta sporita a intreprinderilor utilizatoare de servicii de intermediere online, in special a microintreprinderilor si intreprinderilor mici si mijlocii - IMM, de aceste servicii pentru a ajunge la consumatori. Pentru informatii suplimentare, click aici!