Aflat intr-o vizita pe santierul noului pod peste Dunare, de la Braila, ministrul Transporturilor, Razvan Cuc, a declarat ca sunt anumite persoane, aflate intr-o permanenta campanie electorala, care incearca sa induca in eroare Comisia Europeana ca nu ar exista trafic pe segmentul respectiv de infrastructura rutiera si ca nu s-ar justifica alocarea de fonduri europene pentru aceasta investitie majora din Romania, informeaza un comunicat al ministerului de resort (MT).
„Anumite persoane incearca sa induca in eroare Comisia Europeana ca nu ar exista trafic pe Podul de la Braila si ca nu este un obiectiv important pentru Romania. Totul se intampla din cauza unor persoane care sunt intr-o permanenta campanie electorala la nivelul Comisiei Europene, iar noi incercam sa demontam aceste minciuni. Vom trimite a doua oara studiul de trafic, din care reiese beneficiul acestui obiectiv pentru Romania si pentru intreaga zona. Cred ca avem nevoie de romani adevarati care sa fie la Bruxelles si nu de romani care doar sa boicoteze si sa spuna tot timpul ca Romania nu indeplineste anumite conditii ca sa poata accesa fondurile europene. Consider ca oportunitatea obiectivelor de investitii din Romania o stabilesc Ministerul Transporturilor (MT) si Guvernul Romaniei. Comisia Europeana a avut anumite reticente vizavi de traficul care ar exista in cadrul anumitor obiective de investitii, cum ar fi noul pod peste Dunare de la Braila si centura la profil de autostrada a municipiului Bucuresti”, a declarat ministrul de resort.
Razvan Cuc a mai explicat ca, in maximum trei saptamani, va fi trimisa din nou la Bruxelles documentatia care justifica alocarea de fonduri europene pentru podul suspendat peste Dunare de la Braila, care constituie cel mai important proiect de infrastructura demarat in estul Romaniei dupa anul 1989.
„Noi am terminat documentatia, o trimitem din nou la Comisia Europeana in cel mult trei saptamani si asteptam sa vedem punctul lor de vedere. Ramane la latitudinea fiecaruia sa decida daca sunt anumite blocaje artificiale, create de anumite persoane, sau sunt blocaje reale. Acest obiectiv se va finaliza, indiferent de situatie. Finantarea podului de la Braila nu este o problema, acest obiectiv oricum este in linie dreapta. Finantarea se va asigura fie din fonduri europene, fie de la bugetul de stat”, a spus Razvan Cuc.
Potrivit comunicatului, ministrul Transporturilor s-a aflat vineri la Braila pentru a verifica stadiul lucrarilor la obiectivul de investitii „Podul suspendat peste Dunare de la Braila, iar cu acest prilej s-a declarat a fi multumit de modul in care se lucreaza, reamintind totodata etapele prin care a trecut acest proiect.
„In anul 2017, Guvernul PSD, inca de cand eram ministru al Transporturilor, si-a asumat scoaterea la licitatie, vorbesc de proiectare si executie, a Podului de la Braila. Fostul prim-ministru Mihai Tudose mi-a spus la vremea aceea: «Razvane, daca scoti la licitatie Podul de Braila, esti prietenul meu cel mai bun!». Eu am scos la licitatie podul de la Braila, prietenia a ramas de vazut cum a decurs mai departe. Podul s-a scos la licitatie in aprilie, in luna iulie s-au depus ofertele, in octombrie aveam deja evaluata oferta si, in ianuarie, am vazut ca altii semnau contractul, fara sa mai mentioneze toate eforturile care s-au facut pana la acel moment”, a subliniat Razvan Cuc.
In ceea ce priveste crearea infrastructurii care va lega Muntenia de Moldova si Dobrogea, ministrul Transporturilor a mentionat ca se lucreaza la studiile de fezabilitate si la proiectele tehnice pentru drumurile expres Braila-Tulcea, Buzau-Braila si Focsani-Braila-Galati.
„Am lansat deja documentatia pentru elaborarea studiului de fezabilitate si proiectului tehnic, sa mergem intr-un pachet mult mai rapid, pentru drumurile expres Braila-Tulcea, Buzau-Braila si Focsani-Braila-Galati. Termenul de depunere a ofertelor este 6 mai 2019. La sectiunea de drum dintre Galati si Braila, dam drumul la proiectare undeva la jumatatea acestui an. Practic, s-au demarat procedurile pentru conexiunile prin drumul expres la podul de la Braila, urmeaza sa parcurgem pasii procedurali, sa semnam contractele si sa dam drumul la obiective”, a adaugat ministrul Transporturilor.
In comunicat se mai precizeaza ca directorul tehnic al consortiului Astaldi SpA din Italia, antreprenorul lucrarii, Dragos Burlan, i-a explicat ministrului stadiul in care se regasesc actualmente lucrarile de executie a podului suspendat peste Dunare, de la Braila.
„Ieri am primit autorizatia si am inceput sa bagam si buldozerele. Autorizatia de construire pe care o avem in acest moment ne permite sa atacam in toate cele patru puncte podul suspendat. Podul suspendat va avea 2.200 de metri, cu tot cu cele doua viaducte de acces, iar nodul rutier va deservi intersectia cu DN 22B. Este facuta deja comanda pentru cabluri, asa cum ne-am angajat la nivel de oferte, cablurile sunt produse in Japonia, de producatorul cel mai titrat din lume pentru cabluri aferente podurilor suspendate, au o durata exploatare de 150 de ani si o garantie de 100 de ani. Pana acum, toate podurile suspendate care au fost dotate cu cabluri realizate de acest producator nu au avut niciodata o problema. Tablierul metalic de 21 mii de tone se realizeaza in Braila, la Santierul Naval din Braila si, o parte, la Santierul Naval din Tulcea. Noi suntem platiti la zi, tot ceea ce s-a facturat este achitat, nu avem nicio problema cu finantarea”, a declarat Dragos Burlan.
***
Contractul pentru executia podului suspendat peste Dunare in zona Braila a fost semnat in martie 2018 si are o valoare de 430 de milioane de euro, fara TVA, iar antreprenorul lucrarii este asocierea dintre Astaldi SpA (Italia) si IHI Infrastructure Systems Co. Ltd (Japonia). Durata de realizare a podului peste Dunare este de 48 de luni, din care 12 luni - proiectarea si 36 de luni - executia, iar termenul de garantie este de 10 ani. Podul suspendat este pozitionat intre km 4+596,10 si km 6+570,52, pe drumul principal Braila-Jijila, respectiv la km 165+800 pe fluviul Dunarea (kilometraj pe Dunare, masurat de la Sulina). Obiectivul va avea o lungime totala de 1.974,30 metri, din care 489,65 metri reprezinta deschiderea laterala, pe malul dinspre Braila si 364,65 metri cea de pe malul Dunarii, dinspre Tulcea. De o parte si de alta a acestui obiectiv de investitii vor fi construite doua viaducte de acces, in lungime de cate 110 metri, care se vor adauga lungimii podului suspendat. Proiectul are ca scop crearea unei cai de comunicatie moderne, cu implicatii in dezvoltarea regionala a zonei, fluidizarea traficului intre localitatile Braila, Galati, Tulcea, Constanta, cresterea sigurantei utilizatorilor, micsorarea timpilor de parcurs si scaderea poluarii la toate nivelurile tranzitate in prezent. Cercetarea arheologica preventiva, efectuata de Muzeul Brailei „Carol I” pentru construirea podului suspendat peste Dunare a dus la descoperirea unor vestigii din epoca de piatra, datate in anii 4.700 - 4.500 i.Hr., potrivit informatiilor facute publice de seful Sectiei Istorie din cadrul Muzeului Brailei, dr. Stanica Pandrea.