Anul viitor vor fi lansate procedurile de achizitie publica pentru proiectarea si executia unor obiective asteptate de mult timp pentru Moldova si pentru conexiunile acesteia cu celelalte provincii istorice, se precizeaza intr-un comunicat al Ministerului Transporturilor (MT).
Potrivit oficialitatilor centrale, este vorba despre primii pasi concreti pentru pregatirea fazelor premergatoare demararii constructiei autostrazilor Iasi - Targu Mures, Iasi - Ungheni si Bacau - Brasov, a drumului de mare viteza Pascani - Siret si a legaturii Pascani-Bacau, pe coridorul 9 Pan-European.
Tot in anul 2018 urmeaza sa inceapa constructia Variantei de Ocolire Bacau, dupa parcurgerea celor 6 luni destinate proiectarii.
Autostrada Iasi - Targu Mures (A8- MONTANA, Targu Mures- Ditrau- Targu Neamt - Iasi - Ungheni), reprezinta in continuare o prioritate pentru Guvernul Romaniei.
Pentru acest proiect, a carui valoare estimata este de circa 9 miliarde euro, Ministerul Transporturilor a purtat deja discutii cu importante institutii financiar-bancare pentru identificarea solutiilor de finantare.
In baza contractului de consultanta cu expertii Bancii Europene de Investitii, Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a avut o intalnire tehnica de lucru pentru acest obiectiv.
Exista astfel posibilitatea ca in anul 2018 sa fie parcurse etape importante in implementarea acestui proiect.
Pentru realizarea unei legaturi rutiere rapide intre Moldova si Transilvania, CNAIR desfasoara in paralel demersuri care vizeaza procesul de implementare a Programului Operational Infrastructura Mare 2014-2020.
In baza contractului pentru proiectarea si executia Variantei de Ocolire a Municipiului Bacau, compania de drumuri va incepe anul viitor constructia primilor 17 km ai Autostrazii Moldova.
Tot anul viitor va incepe prima faza pentru construirea a 78 km de autostrada, intre Targu Neamt si Iasi, in baza unei proceduri de licitatie pentru servicii de proiectare si executie.
Aceste proiecte vor insuma 95 de km de infrastructura moderna, pentru regiunea Moldova.
Pe Coridorul 9 Pan European, CNAIR pregateste implementarea tronsonului Bucuresti - Pascani, cu o lungime de 82 de km, din care se va desprinde legatura Pascani - Bacau.
De asemenea, in anul 2018 va incepe procedura de achizitie publica pentru servicii de proiectare destinate autostrazii Bacau - Brasov (190 km).
Graficul demararii acestor proceduri destinate executiei a 329 de km de infrastructura moderna indica urmatoarele etape:
- In luna februarie 2018 se estimeaza finalizarea perioadei de evaluare a ofertelor si comunicarea rezultatului procedurii pentru elaborarea Studiului de Fezabilitate si a Proiectului Tehnic destinat drumului de mare viteza Ploiesti - Buzau, cu o lungime de 65 de km. Se estimeaza ca in luna aprilie 2018 va fi semnat contractul, dupa parcurgerea etapei de depunere si solutionare a contestatiilor.
- Pentru elaborarea Studiului de Fezabilitate si a Proiectului Tehnic destinat drumului de mare viteza Buzau - Focsani este, de asemenea, estimata finalizarea perioadei de evaluare a ofertelor si comunicarea rezultatului procedurii in luna februarie 2018. Si in acest caz se ia in calcul semnarea in luna aprilie 2018 a contractului pentru cei 72 de km ai proiectului.
- Aceleasi repere calendaristice sunt estimate pentru elaborarea Studiilor de Fezabilitate si a Proiectelor Tehnice, dar si pentru semnarea contractelor destinate drumurilor de mare viteza Focsani - Bacau, cu o lungime de 110 km si Bacau - Pascani, in lungime de 82 de km.
Ca urmare a realizarii acestor documentatii tehnice, in baza unor calcule si argumente temeinice, se va stabili tipul de drum de mare viteza, la un standard minim acceptat de drum expres. Nu este exclus standardul de autostrada, dar este nevoie de o argumentare a acestei potentiale solutii. Aceasta deoarece standardele impuse de MPGT in materie sunt minimale, iar abordarea este una generala si nu una de detaliu. Denumirea serviciilor de proiectare are in vedere corelarea cu prevederile MPGT la nivelul clasificarii noului drum care urmeaza sa fie implementat, fara a fi insa limitat la acesta.
In vederea pregatirii pentru implementarea lucrarilor de executie, CNAIR SA va lansa anul viitor proceduri de achizitie publica pentru servicii de proiectare, destinate mai multor obiective.
Astfel, pe traseul autostrazii Iasi - Ungheni, cu o lungime de aproximativ 25 de km, este necesara refacerea traseului, ca urmare a repozitionarii podului de la Ungheni. Aceasta atrage dupa sine necesitatea refacerii traseului si implicit a documentatiei tehnice pentru implementarea lucrarilor de executie.
Procedurile de achizitie publica vor viza inclusiv drumul de mare viteza Pascani - Siret, cu o lungime de aproximativ 120 de km. Acest proiect va finaliza practic Coridorul 9 Pan European si va oferi un nivel optim de accesibilitate la nivel national si european.
In concluzie, dupa cum se arata in comunicatul MT, anul viitor urmeaza sa fie demarate demersurile pentru implementarea fazei de proiectare si executie a 95 de km de autostrada.
In plus, in anul 2018 vor fi parcurse mare parte din etapele tehnice necesare elaborarii documentatiei tehnice pentru implementarea celor 329 de km de drum de mare viteza.
Pentru alti 145 de km de autostrada sau drum expres vor fi lansate anul viitor procedurile de achizitie publica. Se are in vedere in acest calcul inclusiv semnarea si demararea contractelor.
CNAIR va mai pregati implementarea unor lucrari de executie pentru conexiunea cu Transilvania, pentru care, din pacate, nu au fost parcurse etapele ori au fost insuficient parcurse, in planificarea precedenta.
Pentru realizarea unei conexiuni corespunzatoare cu zonele istorice ale Romaniei, anul viitor va fi pregatita, in vederea implementarii spre executie, inclusiv documentatia destinata autostrazii Brasov - Bacau, cu o lungime de aproximativ 190 de km. Informatii suplimentare, la www.mt.ro