Calendarul de masuri 2018-2024 pentru solutionarea conditiilor de detentie si a supra-aglomerarii din penitenciarele romanesti a fost aprobat miercuri in sedinta de Guvern. Calendarul este menit sa puna in executare o hotarare-pilot pronuntata de CEDO la 25 aprilie 2017, arata Ministerul Justitiei. Astfel, peste 8.000 de noi locuri de cazare pentru detinuti ar urma sa fie construite in urmatorii sase ani, iar alte peste 1.300 de locuri de cazare din penitenciare sa fie modernizate.
B.3.3.2 Investitii in infrastructura fizica a penitenciarelor si a centrelor de retinere si arestare preventiva care vizeaza extinderea numarului de locuri de detentie si modernizarea celor existente
B.3.3.2.1 Investitii in infrastructura fizica a penitenciarelor
43. La data de 19.01.2016, Guvernul Romaniei a aprobat Memorandumul cu tema Intentia CEDO de aplicare a procedurii Hotararii pilot in cauzele privind conditiile de detentie, document in continutul caruia Guvernul Romaniei si-a asumat obligatia de a comunica in termen de doua luni de la aprobare, Calendarul masurilor ce urmeaza a fi adoptate in acest domeniu.In acest context, a fost elaborat Planul de masuri, aferent
Recomandarii nr. 2 a Memorandumului - elaborarea de catre MJ, MAI si MFP a unui Calendar de masuri, inclusiv proiectiile in plan bugetar, in scopul evitarii aplicarii de catre CEDO a Hotararii pilot in cauzele privind conditiile de detentie asigurate de statul roman. Acest Calendar a fost aprobat la data de 26.04.2016 de catre Guvernul Romaniei. Calendarul de actiuni prevede masuri si impact financiar atat pentru (i) dezvoltarea infrastructurii prin crearea de noi locuri de detinere si modernizarea celor existente cat si a (ii) resurselor umane. Modernizarea locurilor de detinere este realizata atat prin lucrari de transformare / amenajarea a unor spatii cat si prin lucrari de reparatii curente.
44. Prin lucrarile de reparatii curente si intretinere care se realizeaza anual la nivelul sistemului penitenciar se urmareste mentinerea conditiilor de detentie conform standardelor, atat la nivelul camerelor de cazare, cat si la nivelul spatiilor auxiliare (holurile sectiilor, cluburi, sali de mese, cabinete medicale, sali de clasa, spatii educative etc.). In acest sens, din anul 2015, Administratia Nationala a repartizat credite bugetare unitatilor penitenciar cu destinatia stricta de imbunatatire a conditiilor de detentie prin zugraveli, vopsitorii, reparatii instalatii, inlocuit obiecte sanitare, reparatii pardoseli etc. Ca urmare a acestor demersuri, in perioada 2015- 2017 au fost amenajate aproximativ 3832 de locuri de detentie.
45. Locurile noi de detinere respecta standaredele mentionate de CEDO prin hotarareapilot in cauzele privind conditiile de detentie si vor garanta spatiul de detentie de minim 4m2. Incepand cu luna ianuarie 2016, toate spatiile de detentie din sistemul penitenciar au fost evaluate cu privire la potentialul acestora in ceea ce priveste aducerea acestora la standardele europene, prin lucrari de transformare, modernizare sau chiar constructia unor pavilioane noi, in cadrul perimetrelor existente.
46. Desi deficitul de locuri de cazare a inregistrat un trend descendent si pe fondul aplicarii Legii nr. 169/2017 privind modificarea si completarea Legii nr. 254/2013, prin care s-a instituit un mecanism compensatoriu pentru acordarea unui beneficiu, insemnand 6 zile considerate ca fiind executate pentru un numar de 30 de zile de custodie in spatii de detentie necorespunzatoare, actualul plan de masuri (anexat) prevede extinderea capacitatii de cazare cu un numar de 8.095 locuri noi de cazare, intrucat au fost avute in vedere mai multe aspecte precum:
I) gradul de uzura al unora dintre cladiri, care poate determina conditii improprii de cazare pentru detinuti si ar impune scoaterea acestora din folosinta;
ii) modernizarea locurilor de cazare presupune recompartimentarea spatiilor conform normelor europene si conduce, in mod inevitabil, la scaderea capacitatii de cazare;
iii) nu poate fi estimata evolutia efectivului de detinuti custodiat de sistemul penitenciar (exemplu: noul Cod Penal stabileste pedepse mai mari pentru recidivisti, de beneficiul institutiei liberarii conditionate se bucura doar condamnatii repartizati in regimurile deschis si semi-deschis etc.).
47. Aplicarea masurilor stabilite in plan, presupune crearea unui numar de 8.095 locuri noi de cazare si modernizarea a 1.351 locuri de cazare, investitiile fiind finantate din 3 surse, dupa cum urmeaza:
Mecanismul Financiar Norvegian- 1.400 locuri noi de cazare, in valoare estimata de 21.007.300,00 euro si 100 locuri de cazare modernizate, in valoare estimata de 940.000,00 euro;
Bugetul de stat - 4.795 locuri noi de cazare si modernizarea 1.251 locuri de cazare in valoare estimata de 75.297.550,00 euro. In bugetul de stat pentru anul 2018, au fost deja alocate fonduri pentru demararea lucrarilor de investitii in vederea crearii a 5.110 locuri, in perioada 2019-2023.
Imprumut de la o Institutie Financiara Internationala, conform proiectului aprobat de catre Guvernul Romaniei, la data de 05 Decembrie 2017, prin Memorandumul cu tema Decizie privind oportunitatea finantarii infrastructurii fizice a sistemului penitenciar roman, printr-un proiect finantat din fonduri externe rambursabile, prin care se propune conceptul de proiect national - Investitii in infrastructura penitenciarelor- 1.900 locuri noi de cazare prin construirea si infiintarea a doua noi penitenciare (Penitenciarul Berceni si Penitenciarul Unguriu).
48. Planul este structurat pe perioada 2018-2024, astfel:
Etapa I: 2018 - locuri noi de cazare - 316, locuri modernizate - 500 S-au avut in vedere identificarea spatiilor si locurilor a caror destinatie poate fi schimbata in locuri de cazare, prin lucrari de interventie/reparatii curente/modernizare si finalizarea lucrarilor incepute in anii precedenti. Locurile noi de cazare vor fi date in folosinta la urmatoarele penitenciare: Giurgiu (30), Gaesti (96), Deva (70), Codlea (80), Targu Jiu (40), iar cele modernizate la Deva (500).
Etapa II: 2020 - locuri noi de cazare - 44 S-a avut in vedere continuarea activitatilor de realizare de locuri noi de cazare, inceperea si finalizarea unor obiective demarate anterior anului 2020. Locurile noi de cazare vor fi date in folosinta la Penitenciarul Tg. Jiu (44).
Etapa III: 2021 - locuri noi de cazare - 508, locuri modernizate - 85 Locurile noi de cazare vor fi date in folosinta la urmatoarele penitenciare: Craiova - Sectia exterioara Isalnita (80), Focsani (118), Constanta-Poarta Alba - Sectia exterioara Valu lui Traian (80), Ploiesti - Sectia exterioara Moara Noua (80), Centrul de detentie Braila-Tichilesti (150), iar modernizate: Spital Tg. Ocna (85).
Etapa IV: 2022 - locuri noi de cazare - 3997, locuri modernizate - 666 Locurile noi de cazare vor fi date in folosinta la urmatoarele penitenciare: Aiud (200), Baia-Mare (420), Botosani (400), Deva (250), Mioveni (120), Galati (186), Gherla (300), Gaesti (96), Pelendava (325), Ploiesti - Sectiile exterioare Movila Vulpii (150), Tg. Mures (210), Vaslui (210), Ploiesti-Targsorul Nou (90), Centrul Educativ Tg. Ocna (65), Spital Tg. Ocna (75) si modernizate Constanta-Poarta Alba (486), Mioveni (180) si Penitenciarul Unguriu (900).
Etapa V: 2023 - locuri noi de cazare - 2730 Locurile noi de cazare vor fi date in folosinta la urmatoarele penitenciare: Bistrita (600), Mioveni (190), Iasi (600), Constanta-Poarta Alba (300), Timisoara - Sectia exterioara Buzias (300), Ploiesti Targsorul Nou (240) si Penitenciarul P47-Berceni (500).
Etapa VI: 2024 - locuri noi de cazare - 500 Penitenciarul P47-Berceni (500).
Planul de investitii detaliat, precum si planul de resurse umane pentru Administratia Nationala a Penitenciarelor, precum si impactul financiar este prezentat in Anexa 1.
49. Pentru dezvoltarea capacitatii administrative a sistemului penitenciar de a raspunde provocarilor, Guvernul Romaniei, prin Memorandumul mentionat la paragraful 30, a aprobat conceptul de proiect pentru finantare infiintarii Institutului National de Administratie Penitenciara. In functie de momentul contractarii imprumutului extern, conform prevederilor Memorandumului mai sus mentionat, vor demara lucrarile pentru crearea infrastructurii necesare.
B.3.3.2.2 Investitii in infrastructura fizica a centrelor de retinere si arestare preventiva
50. Inspectoratul General al Politiei Romane a initiat masuri de crestere si modernizare a capacitatii de cazare, conform calendarului aprobat. Locurile noi de detinere respecta standardele mentionate de CEDO prin hotararea-pilot in cauzele privind conditiile de detentie si vor garanta spatiul de detentie de minim 4 m2 . Incepand cu luna ianuarie 2016, toate spatiile de detentie din centrele de retinere si arestare preventiva au fost evaluate cu privire la potentialul acestora in ceea ce priveste aducerea acestora la standardele europene, prin lucrari de transformare, modernizare sau chiar constructia unor centre noi.
51. La nivelul Ministerului Afacerilor Interne - Inspectoratul General al Politiei Romane functioneaza un numar de 51 de centre de retinere si arestare preventiva, dispersate teritorial la nivelul fiecarui judet si in municipiul Bucuresti. In ceea ce priveste situatia din centrele de retinere si arestare preventiva din subordinea M.A.I. - I.G.P.R., datele statistice inregistrate au relevat o scadere semnificativa a numarului de persoane private de libertate incarcerate dupa punerea in aplicare a noilor coduri si dispunerea masurilor alternative. Astfel, in anul 2013 erau incarcerate 26.553 persoane, pentru ca incepand cu anul 2014 sa se inregistreze o scadere de pana la 20.145, in anul 2015 pana la 20.067 persoane, in anul 2016 pana la 18.565 persoane, trendul mentinanduse in anul 2017 fiind incarcerate un numar de 18.489 persoane.
52. Prin aplicarea masurilor alternative la arestul preventiv ce au fost implementate odata cu intrarea in vigoare a noilor coduri, in perioada 2014 - 2017, s-a inregistrat urmatoarea situatie:
Arest la domiciuliu - 1.497 (2014), 3.301 (2015), 3.214 (2016), 3.344 (2017)
Control judiciar - 7.774 (2014), 14.361 (2015), 14.183 (2016); 14.622 (2017)
Control judiciar pe cautiune - 50 (2014), 93 (2015), 112 (2016), 98 (2017)
53. Desi deficitul de locuri de cazare a inregistrat un trend descendent si pe fondul implementarii noilor coduri si a aplicarii masurilor preventive alternative (arest la domiciliu, control judiciar, control judiciar pe cautiune), actualul plan de masuri (anexat) prevede extinderea capacitatii de cazare cu un numar de 1781 locuri noi de cazare/ modernizate, intrucat au fost avute in vedere mai multe aspecte precum:
- gradul de uzura al unora dintre cladiri, care poate determina conditii improprii de cazare pentru persoanele private de libertate si ar impune scoaterea acestora din folosinta;
- modernizarea locurilor de cazare presupune recompartimentarea spatiilor conform normelor europene si conduce, in mod inevitabil, la scaderea capacitatii de cazare;
- nu poate fi estimata evolutia efectivului de persoane private de libertate custodiate de centrele de retinere si arestare preventiva.
54. In anul 2016, sistemul de retinere si arestare preventiva a pus in aplicare Calendarul de masuri aprobat de Guvern, prin construirea/modernizarea/consolidarea/extinderea a 31 de centre de retinere si arestare preventiva si renovarea a 283 de locuri de cazare prin lucrari de reparatii curente. S-a avut in vedere identificarea spatiilor si locurilor a caror destinatie poate fi schimbata in locuri de cazare, prin lucrari de interventie/reparatii curente/modernizare, inclusiv prin Mecanismul Financiar Norvegian, cat si finalizarea lucrarilor incepute in anii precedenti.
55. Aplicarea masurilor stabilite in plan, presupune crearea unui numar de 1596 locuri noi de cazare si modernizarea a 187 locuri de cazare, pentru care cheltuielile estimate sunt in valoare totala de 81.344.098 EURO; de asemenea, mai este necesara suma de 3.560.723 EURO pentru achizitionarea unor mijloace de transport si 5.962.512 EURO/an pentru personalul suplimentar.
56. Planul este structurat pe perioada 2018-2023, astfel:
Etapa I: 2018 - locuri de cazare noi/modernizate - 114
Locurile noi de cazare/modernizate vor fi date in folosinta la urmatoarele centre de retinere si arestare preventiva : I.P.J. Galati (34), I.P.J. Maramures (30) si I.P.J Iasi (50). Se are in vedere continuarea activitatilor de realizare de locuri noi de cazare, inceperea si/sau continuarea unor obiective demarate si la nivelul a 8 centre de retinere si arestare preventiva.
Etapa II: 2019-2021 - locuri de cazare noi/modernizate - 153
Locurile noi de cazare/modernizate vor fi date in folosinta la urmatoarele centre de retinere si arestare preventiva : I.P.J. Covasna (33), I.P.J. Alba (33), I.P.J. Vaslui (45) I.P.J. Teleorman (22) si I.P.J. Harghita (20). Se are in vedere continuarea activitatilor de realizare de locuri noi de cazare, inceperea si/sau continuarea unor obiective demarate si la nivelul a 20 centre de retinere si arestare preventiva.
Etapa III: 2021 - 2023 - locuri de cazare noi/modernizate - 1516
Locurile noi de cazare/modernizate vor fi date in folosinta la urmatoarele centre de retinere si arestare preventiva: I.P.J. Arad, I.P.J. Giurgiu, I.P.J. Cluj, I.P.J. Calarasi, D.G.P.M.B., I.P.J. Arges, I.P.J. Brasov, I.P.J. Constanta, I.P.J. Dolj, I.P.J. Prahova, I.P.J. Botosani, I.P.J. Braila, I.P.J. Dambovita, I.P.J. Hunedoara, I.P.J. Neamt, I.P.J. Suceava, I.P.J. Mehedinti, I.P.J. Tulcea, I.P.J. Gorj, I.P.J. Olt, I.P.J. Bistrita Nasaud, I.P.J. Satu Mare si I.P.J.Vrancea.