Piata industriala si logistica din Romania a crescut exponential atat din punctul de vedere al dinamicii dezvoltarilor industriale cat si al intensitatii transportului national de marfa. Potrivit companiei de consultanta imobiliara Colliers International, cele mai active centre logistice, excluzand Bucurestiul, sunt Constanta - cel mai estic centru urban, Alba - situat aproape central si Timis - cel mai vestic judet din Romania. Aceste patru piete genereaza aproape un sfert din cantitatea de marfuri transportate rutier la nivel national.
Pentru a masura intensitatea operatiunilor de transport, specialistii Colliers au analizat cum se situeaza judetele din Romania comparativ cu media nationala de 4,1 milioane tone de marfuri incarcate/descarcate pe judet pe an. Clasamentul a fost intocmit folosind o medie a bunurilor incarcate si descarcate pentru perioada 2015-2017 - care ofera cele mai recente date disponibile la nivel judetean; este putin probabil ca acest clasament sa se fi schimbat semnificativ in 2018, cand volumul total al marfurilor transportate a crescut cu doar 4% fata de 2017. Clasamentul este dominat de Bucuresti (fara Ilfov), cu o intensitate de 2,5 ori peste media nationala. Calculele iau in considerare numai cantitatea de marfuri incarcate intr-un judet si descarcate in altul, fiind singurele date disponibile pe plan regional; este de remarcat faptul ca in 2018, din cantitatea totala de transporturi rutiere de marfa de 230 milioane tone, cantitatea transportata la nivel national era de peste 180 de milioane de tone, de peste 3 ori mai mare decat cea a importurilor/exporturilor care sunt diferenta pana la 230 milioane tone.
Cele mai puternice centre logistice la nivel national, pe langa Bucuresti, sunt Constanta, Alba si Timis, urmate de Prahova, Ilfov si Cluj. Bucurestiul si aceste 6 cele mai active judete din punct de vedere logistic - care sunt de cel putin 1,5 ori peste media judeteana in ceea ce priveste marfurile transportate - reprezinta impreuna o treime din transportul national de marfa (masurat prin cantitatea de marfuri incarcate/descarcate aici), in timp ce 7 dintre cele mai putin active - aflate mai jos de jumatate din media judeteana - totalizeaza doar aproximativ 6% din total. Acestea din urma sunt Vaslui, Giurgiu, Braila, Ialomita, Vrancea, Covasna si Salaj.
„Pe termen lung, ne asteptam ca actualele centre logistice sa se consolideze, deoarece au crescut atat de mult avand o pozitionare strategica, au consolidat economia locala si, astfel, s-a si creat o traditie in acest sens. Totusi, subliniem ca in regiunea Moldovei nu exista un centru logistic puternic, insa ne asteptam ca acest lucru sa se schimbe in cativa ani, mai ales daca se vor materializa planurile actuale de construire a unei autostrazi care leaga Iasi de Targu Mures”, a declarat Laurentiu Duica, Director Industrial Agency in cadrul Colliers International Romania.
Un alt aspect important este forta de munca neexploatata care poate oferi oportunitati semnificative in zonele cu activitate economica limitata. De exemplu, cele patru judete din nord-estul Romaniei reprezinta aproape 20% din totalul potentialilor angajati, dar genereaza mai putin de 10% din cantitatea totala de marfuri transportate la nivel national.
Potrivit datelor Colliers, piata industriala si logistica din Romania a incheiat un prim trimestru moderat, in conditiile in care tranzactiile totale de inchiriere a spatiilor de depozitare s-au redus la mai putin de jumatate in perioada ianuarie-martie 2019 (aproape 30.000 mp fata de 74.000 mp anul trecut). Totusi, consumul privat sanatos ramane un motor al cererii pentru spatii de depozitare si pipeline-ul existent sugereaza ca a doua parte a anului ar trebui sa fie mai dinamica; oricum, si anul trecut, numai al patrulea trimestru a reprezentat jumatate din activitatea totala din 2018.