Stocul total de centre comerciale din Europa a crescut cu 2,9% in perioada S1 2016 - S1 2017, ajungand, la finalul lunii iunie 2017, la 160,8 milioane de metri patrati, conform unei analize realizate de compania de consultanta Cushman & Wakefield (C&W) Echinox. Cu toate ca, in total, Europa de Vest reprezinta 68% din stocul total de centre comerciale, in prima jumatate a anului activitatea de dezvoltare a fost dominata de Europa Centrala si de Est, fiind livrati aproximativ 825.000 mp de spatii comerciale. Europa de Vest a inregistrat livrari de 344.000 mp in primul semestru din 2017.
Livrarile de centre comerciale din prima jumatate a anului 2017 au insumat 1,2 milioane de mp, reprezentand o scadere cu 11% fata de aceeasi perioada a anului precedent. Cu 566.000 mp finalizati, Turcia a fost cea mai activa, reprezentand 48% din totalul livrarilor, fiind urmata de Rusia cu 186.000 mp si Italia, cu 107.000 mp.
Momentan, aproximativ 6,8 milioane de mp de centre comerciale moderne aflate in constructie sunt asteptate a fi livrate in urmatoarele 18 luni. Comparativ cu aceeasi perioada a anului 2016, volumul este cu 16% mai scazut. Din totalul planificat spre livrare, 4.1 milioane de mp de centre comerciale sunt in Europa Centrala si de Est.
In ceea ce priveste densitatea spatiilor de centre comerciale / 1.000 de locuitori, Norvegia inregistreaza cea mai ridicata valoare (921 mp), fiind urmata de Estonia (656 mp) si Luxemburg (522 mp). La polul opus, cea mai scazuta densitate a spatiilor comerciale este inregistrata in Grecia, unde exista doar 56 mp/1.000 de locuitori.
La finalul lunii iulie 2017, Romania avea un stoc de retail modern de 3,56 milioane de mp. Centrele comerciale reprezinta 57% din volumul total, insumand aproximativ 2,05 milioane mp. Restul este impartit intre parcuri de retail (34%) si galerii comerciale (9%).
Romania se situeaza pe ultimele pozitii intre tarile europene, din punctul de vedere al densitatii de spatii comerciale la 1.000 de locuitori, cu o valoare de 104 mp.
Activitatea de dezvoltare a centrelor comerciale a fost afectata de competitia in continua crestere, de schimbarea comportamentului consumatorului si, bineinteles, de cresterea retailului online. Cu toate astea, centrele comerciale nu dispar din peisajul retailului modern, ci cauta sa evolueze si sa se adapteze la cerintele consumatorilor, la crearea unui mediu atragator si inspirational, un mediu care nu poate fi reprodus in mediul online.
***
Cushman & Wakefield Echinox este unul dintre cei mai activi consultanti imobiliari pe segmentul de retail, punandu-si amprenta asupra celor mai importante centre comerciale din Bucuresti si din tara. Per total, in prima parte a anului 2017, departamentul de retail al C&W Echinox a intermediat tranzactii de inchiriere in suprafata de aproximativ 15.000 mp in Bucuresti si in tara.