In contextul aparitiei OUG 114/2018 si ca urmare a sesizarilor/solicitarilor primite din partea unor operatori economici, membri ARACO, asociatia infiintata in 1990 si reprezentand interesele societatilor de constructii care activeaza in Romania, avand peste 42.000 salariati, executanti ai principalelor proiecte de infrastructura energetica, rutiera si CF, de mediu si de sanatate, atat proiecte civile cat si industriale, saluta prevederile aferente sectorului de constructii din acest izvor de drept insa apreciaza ca absolut necesara analiza unor observatii si promovarea urgenta a unor propuneri de amendare a actului normativ mentionat. In acest sens, ARACO a transmis saptamana trecuta catre Guvern si catre comisiile de specialitate din Senat si Camera Deputatilor urmatoarele propuneri:
1. Eliminarea discriminarii introduse de pragul precizat in OUG 114/2018 in sensul in care obligatia de majorare a salariilor se aplica tuturor societatilor de constructii/materiale de constructii aferente codurilor CAEN precizate in timp ce de facilitati pot beneficia doar cele care indeplinesc conditia pragului de 80%. Aceasta prevedere este de natura sa afecteze si elemente de concurentialitate din sector.
Pe cale de consecinta, solicitam eliminarea pragului de 80% prevazut in cadrul Art.66 pct.5 lit.b).
2. Instructiunea ANAP nr. 2/2018 tine de legislatia tertiara. Este necesar sa se precizeze in OUG 114/2018 ca beneficiarii de lucrari (atat publici cat si privati) trebuie sa preia prin aditionale la contractele in derulare actualizarile de preturi la manopera. Daca nu se intampla asa, societatile de constructii obligate sa majoreze manopera cu 01.01.2019 vor fi afectate sever din punct de vedere financiar iar efectele aplicarii ordonantei se pot intoarce impotriva lor prin efecte negative pe termen scurt si mediu.
3. Este imperativa adoptarea in cadrul Bugetului de Stat pe 2019 a unor prevederi prin care sa fie asigurate resursele financiare necesare acoperirii diferentelor de preturi la manopera in cazul contractelor aflate in derulare.
4. Actualizarea de preturi trebuie sa tina cont de efectele aplicarii OUG 114/2018, atat la manopera directa cat si la cea indirecta, inclusiv deserventii de utilaje si transport, la care se adauga efectul cresterii manoperei in pretul materialelor de constructii.
5. Gama de coduri CAEN precizate in OUG 114/2018 trebuie completata cel putin cu o serie de coduri care lipsesc (statii de asfalt, diversi producatori de materiale, laboratoare care lucreaza pentu constructii etc), respectiv:
2351 Fabricarea cimentului
2352 Fabricarea varului si ipsosului
2399 Fabricarea altor produse din minerale nemetalice n.c.a.
7120 Activitati de testari si analize tehnice (pentru laboratoare care activeaza pentru sectorul constructiilor)
6. Completarea Art.66 din OUG 114/2018 cu urmatorul paragraf:
Pentru veniturile ce depasesc 30.000 lei lunar, calculul scutirilor se face luand in calcul pragul de 30.000 de lei, urmand ca doar sumelor ce depasesc acest prag sa nu li se aplice scutirile prevazute la pct. 5.
Un alt efect negativ al aplicarii OUG 114/2018 este legat de reducerea sau anularea unor programe de investitii anuntate deja de beneficiari din zona energetica (Hidroelectrica), mediul bancar sau sistemul de comunicatii. Masurile promovate prin OUG 114/2018 nu isi vor putea atinge scopul daca nu va exista o relansare in acest an a investitiilor publice, inclusiv din fondurile europene.
In acest sens, solicitam in regim de urgenta relansarea si monitorizarea dinamica a investitiilor publice, astfel incat previziunile din Bugetul de stat pentru anul in curs sa fie confirmate in realitatea economica a sectorului de constructii din Romania.