RO EN
Coșul este gol

CIS: Propunere de infiintare a unitatii speciale pentru proiecte mari de infrastructura

Consiliul Investitorilor Straini (CIS) a transmis, la 13 februarie 2018, o scrisoare deschisa in atentia premierului Vasilica-Viorica Dancila si ministrului Transporturilor, Lucian Sova, prin intermediul careia propune crearea unei unitati dedicate proiectelor mari de infrastructura, care sa aiba in arsenalul sau toate instrumentele necesare pentru deblocarea si finalizarea acestor proiecte vitale pentru tara noastra.
Astfel Comitetul Director al CIS arata in principal ca „este bine cunoscuta importanta infrastructurii de calitate pentru cresterea economica si in egala masura, intarzierile Romaniei la acest capitol. Lipsa infrastructurii frustreaza mediul de afaceri, cetatenii si inclusiv autoritatile. Membrii Consiliului Investitorilor Straini (FIC) - companii care angajeaza peste 186.000 de
persoane si au o cifra de afaceri de 187 miliarde lei - cred ca trebuie sa trecem dincolo de permanenta intrebare «cine este de vina?» si sa vedem ce este de facut de acum inainte”.
„Am decis sa va trimitem aceasta scrisoare deschisa deoarece, prin mesajele transmise in spatiul public, Guvernul Romaniei a semnalat ca este preocupat de infrastructura deficitara cel putin in aceeasi masura ca si mediul de afaceri. Din punctul nostru de vedere o modalitate relativ simpla prin care cateva proiecte importante s-ar putea debloca si finaliza este crearea unei unitati dedicate proiectelor mari de infrastructura, care sa aiba in arsenalul sau toate instrumentele necesare pentru aceasta misiune”, sustin in textul documentului oficialii CIS.
In opinia conducerii organizatiei, s-au identificat cu usurinta mai multe obstacole administrative care impiedica dezvoltarea infrastructurii, cum ar fi: probleme de proiectare; intocmirea defectuoasa a caietelor de sarcini; procese si proceduri de achizitie complexe si greoaie din punct de vedere administrativ; procese si proceduri indelungate si uneori slab coordonate de obtinere a aprobarilor necesare si lipsa resurselor pentru monitorizare in etapa de derulare.
Pe langa toate acestea, arata membrii Consiliului Director al CIS, exista o tendinta de a nu invata din greselile trecutului, iar acest lucru a afectat desfasurarea proiectelor de infrastructura.
CIS considera ca adoptarea unor masuri pentru a remedia aceasta carenta in capacitatea administrativa ar aduce o schimbare majora, dincolo de aspectele financiare. Acest lucru nu se poate intampla peste noapte, dar o abordare consecventa va contribui la imbunatatirea capacitatii, rezultand in acelasi timp intr-o infrastructura mai buna.
Care sunt propunerile concrete ale investitorilor straini?
Pentru a rezolva aceasta matrice de factori, care impiedica dezvoltarea infrastructurii, oficialii CIS propun prim-ministrului Guvernului Romaniei si ministrului de resort sa ia in considerare cativa pasi pentru proiectele viitoare sau in derulare, cum ar fi evitarea greselilor identificate in trecut pentru a nu mai fi repetate si intarirea capacitatii de implementare.
„In ceea ce priveste unitatea speciala pentru proiecte mari de infrastructura (UIP), in primul rand, pentru a eficientiza coordonarea intre principalii factori de decizie, recomandam infiintarea unei UIP care sa functioneze la nivelul Guvernului ca un organism interministerial. In al doilea rand, UIP ar trebui sa fie responsabila de supravegherea implementarii marilor proiecte de infrastructura si ar urma sa beneficieze de expertiza tehnica, financiara si juridica, precum si de resurse financiare adecvate. Astfel, UIP va fi organismul responsabil cu managementul proiectului, avand responsabilitati clar stabilite, dar fiind investita si cu autoritatea de a se asigura ca:
- marile proiecte sunt implementate intr-o maniera unitara;
- vor exista criterii de referinta care sa usureze si sa indrume planificarea si executarea viitoarelor proiecte;
- este intotdeauna disponibila o situatie actualizata la zi;
- se reduc si se rezolva eventualele blocaje majore care pot aparea pe parcursul desfasurarii proiectului;
- exista puncte de contact pentru organisme interesate care pot sprijini la implementarea proiectelor;
- exista continuitate in derularea proiectelor pentru a se putea acumula experienta.
O astfel de unitate poate colabora, de asemenea, cu o serie de institutii inclusiv cele financiare internationale, pentru:
- a pune la dispozitia UIP cunostintele lor vaste privind finantarea proiectelor mari de infrastructura (stabilirea structurii de finantare a proiectelor, aplicarea celor mai bune tehnici de modelare financiara, identificarea surselor de finantare, finantarea si atragerea finantarilor private etc.);
- a permite accesul la reteaua lor de experti internationali care acopera practic toate ariile de expertiza privind infrastructura;
- a oferi exemple de practici la nivel mondial privind planificarea, managementul si evaluarea impactului proiectelor de infrastructura si totodata, privind dezvoltarea efectiva a mecanismelor de achizitie pentru proiecte.
In plus, consideram ca exista un potential semnificativ de cooperare intre UIP si Agentia Nationala pentru Achizitii Publice (ANAP). Agentia poate fi un centru de date care furnizeaza informatii valoroase pentru luarea deciziilor.
Mai mult, persoane cu cea mai inalta calificare profesionala ar trebui sa se regaseasca atat in conducerea, cat si la nivelul operativ al UIP. Personalul trebuie sa fie remunerat pe masura si sa i se asigure toate parghiile necesare pentru a-si duce la indeplinire misiunea.
In absenta unor masuri urgente, lipsa infrastructurii va incepe sa actioneze ca o frana puternica in calea dezvoltarii economice a Romaniei si va limita investitiile viitoare atat de necesare”, se mai arata in scrisoarea deschisa a CIS. Informatii suplimentare, la www.fic.ro

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter