Alexandru Stoichitoiu (31 de ani) |
|
Societatea Romana pentru Asigurarea Calitatii (SRAC) este lider pe piata din Romania in domeniul certificarii sistemelor de management, eliberand - pana in prezent - peste 10.500 de astfel de certificate. Organismul este membru IQNet - cea mai mare retea globala din bransa - fiind prezent si pe pietele din Franta, Italia, Ungaria, Austria, Germania, Bulgaria si Republica Moldova. Recent, in cadrul congresului international de ferestre si fatade cortina Rosenheimer Fenstertage, organizatia din Romania a semnat un contract de colaborare cu renumitul institut IFT Rosenheim, prin care se asigura realizarea testelor necesare aplicarii marcajului CE in Romania. |
- Care a fost impulsul ce v-a determinat sa optati pentru extinderea activitatii?
- Ideea initiala a fost aceea de a acorda clientilor nostri o gama cat mai diversa de servicii. In prezent, scopul nostru este de a ne dezvolta sustinut si de a deveni un asa-numit "one stop shop" pentru toate activitatile legate de conformitate, indiferent ca este vorba despre prevederi incluse in standarde cu aplicare voluntara sau obligatorie, directive europene etc. In acest moment, in Romania, activitatea de profil este foarte segmentata si inca nu s-a cristalizat un centru puternic de certificare pentru toate domeniile, indiferent daca este vorba despre produse ori management al calitatii, mediului, sanatatii si responsabilitatii sociale. In Europa de Vest exista cateva astfel de institutii extrem de specializate, care ofera servicii complexe legate de acest domeniu. Acesta este si obiectivul SRAC: de a oferi beneficiarilor cat mai multe servicii posibile. Se observa usor faptul ca, pe masura ce piata se dezvolta mai mult, apar cerinte suplimentare de certificare, foarte specializate.
- In ce fel intentionati sa procedati pentru testarea diverselor categorii de produse?
- In cadrul grupului nostru, am facut si pana acum certificare de produse, insa in domenii care au cerinte tehnice speciale este indicat sa aducem pe piata autohtona un nivel de expertiza cel putin la fel de bun ca in statele puternic industrializate ale Uniunii Europene. De aceea, noi am incercat intotdeauna sa ne alegem partenerii cei mai reprezentativi pentru tipul de serviciu pe care dorim sa-l oferim. In cazul domeniului de tamplarie termoizolanta, dupa un studiu amanuntit al ofertei existente in spatiul comunitar, am constatat ca Institutul de Tehnica a Ferestrelor (IFT), din Rosenheim – Germania, reprezinta cel mai reputat partener posibil. Ulterior am luat legatura cu specialistii de acolo si am stabilit coordonatele unui parteneriat, devenind astfel reprezentantul in tara noastra al acestui institut, sub denumirea de IFT Rosenheim Romania.
- Cum va decurge aceasta colaborare in perioada urmatoare?
- Ideea initiala a fost aceea de a aduce mai aproape serviciile oferite de IFT Rosenheim, la un pret adaptat in conformitate cu exigentele companiilor autohtone specializate in executia de tamplarie termoizolanta si fatade cortina. Primul pas va fi constituit de realizarea incercarilor legate de certificarea conformitatii CE si aplicarea marcajului CE, insotit de auditul privind controlul productiei in fabrica (respectiv, CPF). Trebuie sa mentionam ca atat rapoartele de incercare, cat si rapoartele de audit vor fi emise sub marca IFT Rosenheim. Specialistii care vor efectua in mod nemijlocit toate operatiunile necesare se vor forma in cadrul laboratorului din Germania, precum si in Romania, prin colaborarea cu expertii IFT. Probabil ca intregul proces se va desfasura pe parcursul catorva luni, dar noi suntem deja pregatiti pentru a demara activitatea in cel mai scurt timp. Primele testari vor fi realizate cu personalul institutului german, care va lucra in laboratorul SRAC. Pe masura ce se va definitiva calificarea angajatilor proprii, procedurile vor fi executate de specialistii romani.
- Ce investitii ati realizat pentru acest proiect?
- Practic, noi ne-am asumat intregul efort financiar legat de aceasta noua activitate, care a fost orientat spre achizitia echipamentelor, organizarea sediului, instruirea personalului si transferul de know-how de la IFT catre SRAC CERT. Suma investita s-a ridicat la un nivel considerabil. Toate instalatiile sunt marca IFT Rosenheim, fiind de ultima generatie si avand aceleasi performante ca si cele utilizate in cadrul laboratoarelor din Germania. Mai trebuie precizat faptul ca, in contractul semnat, este stipulat ca IFT Rosenheim va asigura atat monitorizarea functionarii aparaturii, cat si calibrarea acesteia. Dat fiind faptul ca noi vom lucra sub notificarea lor, le confera dreptul de a exercita un control detaliat, similar celui efectuat asupra oricarei subsidiare proprii.
- Care vor fi preturile serviciilor SRAC, fata de cele ale concurentei?
- Este dificil de facut o estimare in acest moment, din cauza ca nu avem informatii detaliate despre acest subiect, iar oferta de pe piata este foarte limitata. Din discutiile avute cu specialistii institutului german, este aproape sigur ca preturile vor fi asemanatoare sau chiar mai bune. Am incercat sa promovam in Romania o oferta adaptata la realitatile locale si am reusit sa aducem costurile la un nivel usor suportabil pentru partenerii locali. Referitor strict la marcajul CE, pretul nostru este cu 30% - 50% mai mic fata de cel practicat de partenerii nostri in Germania. In mod automat, cei mai multi clienti ne vor solicita in directia certificarii CE, care sa le permita aplicarea marcajului european de conformitate, obligatoriu din februarie 2010. Dar trebuie precizat ca aceasta este o cerinta minima. Firmele care vor dori sa se departajeze de concurenta si sa ofere un produs calitativ superior, vor opta si pentru marca de calitate Q-Zert. In orice caz, pretul nu va fi unul prohibitiv.
- Ce segment al pietei considerati ca se va implica mai rapid in acest proces?
- In urmatoarea perioada, o mare parte a cererilor va proveni din partea companiilor implicate in programul de reabilitare termica a locuintelor, deoarece utilizarea unor fonduri bugetare este de asteptat sa impuna un control riguros al documentatiilor fiecarui participant la actiunea respectiva. Ne asteptam si ca producatorii de traditie, pentru care conformitatea cu normele legale este prioritara, sa devina parteneri ai SRAC CERT. Desi in acest moment gradul de informare atat la nivelul beneficiarilor, cat si al autoritatilor de reglementare a pietei este deficitar in ceea ce priveste caracteristicile de performanta ale ansamblurilor de ferestre, acest lucru se va schimba rapid. O problema ar putea aparea atunci cand vor fi determinati si interpretati parametrii amintiti. De exemplu, in Marea Britanie si in Germania nimeni nu-si poate construi o casa care sa aiba un coeficient de transfer termic situat peste un anumit nivel (1,3 W/mpK, conform EnEV 2009). Probabil ca o asemenea practica se va introduce si in Romania relativ rapid. In ceea ce priveste marcajul CE, aplicarea acestuia va deveni o chestiune generalizata. Probabil ca multe companii vor depasi, totusi, termenul de finalizare a perioadei de coexistenta, dar vor face toate eforturile pentru a se adapta cat mai repede.
- Ce impact considerati ca va avea aceasta activitate asupra profitabilitatii SRAC?
- In 2009, SRAC CERT va realiza o cifra de afaceri de aproximativ 6 milioane de euro, in crestere fata de 2008. Cele mai multe venituri au fost obtinute din sectorul de certificare a sistemelor de management, dar speram ca in viitor si activitatea de certificare a produselor sa ne aduca rezultate satisfacatoare. Primele noastre estimari, care pot fi asimilate unui obiectiv de marketing pentru 2010, indica incasari de 0,2 milioane de euro pentru sectorul de tamplarie. Este o evaluare precauta, deoarece sunt prea multi factori care pot influenta acest nivel. Daca am avea certitudinea ca prevederile legale vor fi respectate in litera acestora, atunci am fi mai optimisti, dar acum este dificil de realizat o previziune asupra marimii ratei de armonizare. Totusi, continuam sa speram ca situatia se va imbunatati, iar Romania va ajunge acolo unde se afla si celelalte state ale UE atat din punct de vedere al respectarii legislatiei in vigoare, cat si al competitivitatii si calitatii produselor si serviciilor oferite.