Vitalis Consulting, companie ce asigura servicii de consultanta in constructii, a incheiat anul 2020 cu o cifra de afaceri de 4,5 milioane de euro, in crestere cu 1,5% comparativ cu nivelul din 2019. Pentru 2021, conducerea societatii estimeaza o noua majorare, de cateva procente a business-ului, avand in vedere oportunitatile de pe piata. In cei 15 ani de activitate in industrie, Vitalis Consulting a evoluat in mod sustenabil, atat in ceea ce priveste echipa si portofoliul de proiecte si servicii, cat si rezultatele financiare. In prezent, compania coordoneaza o serie de proiecte de constructii de anvergura, printre care se afla ansamblul multifunctional One Cotroceni Park (fazele 1 si 2), complexul rezidential H Pipera Lake, primul Radisson Blu Hotel din Cluj-Napoca, renovarea cladirii monument istoric Grand Hotel du Boulevard din Bucuresti, ansamblul Decebal Residence - Craiova, cladirea de birouri America House din centrul Capitalei etc.
Interviu cu Florin Popa (40 de ani), Managing Partner, Vitalis Consulting, manager cu o experienta profesionala de 20 de ani in sectorul de constructii.
- Cum a evoluat activitatea de constructii in 2020 si cum credeti ca se va dezvolta aceasta in 2021 si in perspectiva?
- 2020 a fost un an care ne-a provocat si ne-a invatat sa gasim solutii pentru a ne adapta intr-o altfel de normalitate. Atat noi, cat si ceilalti jucatori ai industriei, a trebuit sa reconfiguram modul in care lucram pentru a respecta normele de preventie si pentru a proteja sanatatea colegilor si partenerilor nostri.
Daca in primavara anului 2020 incertitudinea generala la nivel economic si sanitar a determinat intarzieri in procesul de executie pentru anumite proiecte si amanari decizionale legate de investitii si dezvoltari noi, incepand cu a doua jumatate a anului piata constructiilor a inregistrat evolutii in directii pozitive. Pentru majoritatea proiectelor in care este implicata Vitalis Consulting, lucrarile de constructie au continuat si in 2020, cu mai multa grija si consideratie. Toate santierele au fost reorganizate astfel incat sa fie respectate normele de distantare sociala, permitand desfasurarea proiectelor conform planului stabilit. Mai mult decat atat, modul de lucru al echipei noastre s-a adaptat, mutandu-se in mare parte in mediul online in perioada starii de urgenta.
Cat despre evolutia pietei constructiilor in anii urmatori, previziunile sunt pozitive. Cu siguranta, in urmatorii ani, vom intalni planuri de afaceri si investitii adaptate in functie de coordonate si riscuri noi, contextuale. De asemenea, interesul pentru spatii rezidentiale mai mari, care sa permita integrarea conceptului de „work from home”, cel mai probabil se va intensifica. In acelasi timp, proiectele cu destinatie mixta, care inglobeaza atat componente rezidentiale, cat si office si retail isi vor pastra popularitatea.
- La ce proiecte majore lucrati, in acest moment?
- Vitalis este implicata, in acest moment, in 51 de proiecte atat din sectorul office, cat si rezidentiale, industriale, hoteliere si cu destinatie mixta, in Bucuresti si marile orase regionale, ce au termene de executie perioada 2021-2022. Toate proiectele in care este implicata echipa aduc un aport deosebit pentru piata constructiilor din Romania si sunt caracterizate de complexitate in ceea ce priveste resursele implicate, conceptul dezvoltat si solutiile tehnice in care sunt realizate investitii.
Printre proiectele in curs de executie, coordonate de Vitalis Consulting, se numara: ansamblul multifunctional One Cotroceni Park - Bucuresti (atat faza I, care a implicat dezvoltarea componentei de birouri, cat si faza a II-a, aflata in executie si care vizeaza componenta rezidentiala), proiectul rezidential H Pipera Lake, coordonarea lucrarilor de constructie pentru primul Radisson Blu Hotel din Cluj-Napoca, renovarea cladirii monument istoric Grand Hotel du Boulevard din Bucuresti, coordonarea constructiei pentru ansamblul rezidential Decebal Residence, in Craiova, coordonarea lucrarilor de renovare pentru cladirea de birouri America House din centrul Bucurestiului si multe altele.
Pentru toate aceste proiecte oferim un mix de servicii care se regasesc in portofoliul nostru, printre care: Management de Proiect, Managementul Costurilor, Dirigentie de Santier, Sanatate si Siguranta in Munca etc.
- Ce planuri si proiecte de dezvoltare aveti pentru viitor?
- In contextul distantarii sociale, dar si pentru asigurarea unui mediu de lucru cat mai placut si productiv pentru colegii nostri, am decis schimbarea sediului companiei. Am ales o vila destinata exclusiv echipei noastre, care ne ofera un spatiu de lucru dublu ca suprafata, totalizand aproximativ 450 mp, gradina interioara, zona de relaxare si un design modern, placut, aflata la doar 10 minute distanta de Parcul Kiseleff si de statia de metrou Aviatorilor. Pe langa aceasta, investim permanent in tehnologii, echipamente si softuri de ultima generatie, care sa ne permita sa ne desfasuram activitatea la cel mai inalt nivel de calitate, indiferent de context. Cea mai importanta investitie a companiei ramane aceea in oameni, in dezvoltarea lor si in cresterea eficientei totale a echipei.
Focusul nostru este pe a oferi calitate si a construi incredere pe piata nationala, in timp ce ramanem deschisi la oportunitati viitoare.
- Care sunt dificultatile si provocarile pe care le intampinati in lucru?
- Problema fortei de munca in constructii este, de cativa ani, printre cele mai mari provocari cu care ne confruntam pe aceasta piata. Lipsa scolilor profesionale in domeniu, migratia fortei de munca in alte state din motive salariale si lipsa interesului si resurselor pentru atragerea si formarea tinerilor in domeniul constructiilor sunt motivele care au generat criza cu care ne confruntam astazi. Din punctul nostru de vedere, solutiile stau in investitia in oameni si in cresterea atractivitatii domeniului constructiilor pentru tineri, prin investitii in tehnologii, dotari si echipamente performante care sa minimizeze perceptia conform careia munca in constructii este grea si anevoioasa. In ultimii ani Vitalis a incheiat diverse parteneriate cu institutii de invatamant din Bucuresti, oferind internship-uri pentru tinerii studenti dornici sa urmeze o cariera in domeniul consultantei in constructii. Unii dintre acestia sunt si astazi in echipa noastra. Trebuie sa intelegem faptul ca un profesionist in constructii are nevoie de practica si sustinere atat informationala, cat si financiara, pentru a ajunge sa presteze servicii la standardele de calitate dorite de noi si cerute de partenerii nostri.
- Ce viziune aveti privind evolutia pietei de constructii din Romania pe termen mediu si lung, din perspectiva tendintelor de digitalizare si eficientizare energetica a cladirilor?
- Atat digitalizarea, cat si eficientizarea energetica a cladirilor sunt pasi inerenti catre o evolutie progresiva a pietei constructiilor in urmatorii ani. Certificarile energetice sunt urmarite astazi inca din faza de concept a proiectelor imobiliare, fiind extrem de importante atat pentru investitori si dezvoltatori, cat si pentru viitorii chiriasi sau proprietari ai spatiilor dezvoltate si influentand in mod direct contractele si tranzactiile imobiliare. Investitia in inovatie, in echipamente tehnologice de ultima generatie si in functionalitati de automatizare a cladirilor, este, de asemenea, atat un criteriu, cat si un obiectiv al noilor dezvoltari imobiliare, prin urmare, estimam ca in urmatorii ani aceste tendinte sa se intensifice.
Preocuparea pentru sustenabilitate si inovatie este un focus principal in compania noastra inca de la inceputul activitatii, Vitalis fiind Auditor Energetic Certificat. In plus, multe dintre proiectele imobiliare coordonate de echipa noastra au obtinut, de-a lungul timpului, certificari internationale de tip LEED si BREEAM, atestand sustenabilitatea si performanta energetica a acestora.