RO EN
Coșul este gol

UNITH2B: Flexibilitatea in abordarea proiectelor reprezinta cheia evolutiei

UNITH2B Architects, companie de proiectare de arhitectura si project ma­­­nagement cu peste 10 ani de experienta, a cunoscut o dezvoltare continua in activitatea sa, in prezent realizand proiecte diverse, private si publice, cu abordari si perspective unice, care acopera o varietate de tipologii. Nascuta in Romania, Hilde Brandl a studiat arhitectura la Bucuresti si Dortmund si si-a infiintat primul birou de arhitectura in Venezuela. Ulterior s-a intors in Europa si a fondat in Romania UNITH2B Architects, impreuna cu partenera sa de afaceri, arhitecta Anca Sandu. Hilde este membra a Camerei de Comert si Industrie Romano-Germana (AHK) si liderul proiectului "Antreprenoresti - Adopta un sat". Nu in ultimul rand, Hilde este presedinte al organizatiei Oamenilor de afaceri PNL Bucuresti si coordonator al Comisiei Nationale pentru Mediul de Afaceri a PNL. In calitate de membru fondator si membru al consiliului de administratie al Asociatiei Societatilor de Arhitectura din Romania (ASAR), ea promoveaza politici publice si sprijina simplificarea legislatiei in sectorul constructiilor. In arhitectura, lucrarile UNITH2B au fost laureate cu premii de excelenta atat in Romania, cat si in Germania.
Interviu cu arh. Hildegard Helene Brandl, Managing Partner la Unith2B, specialist cu o experienta profesionala de peste 20 de ani de arhitectura si proiectare.
 
- La ce proiecte lucrati, in aceasta perioada, in cadrul UNITH2B Architects?
- In aceasta perioada, in cadrul biroului avem o serie de proiecte in curs, de tipologii diverse, variind de la spatii publice la constructii cu functiuni rezidentiale, culturale sau sportive, de invatamant, sanatate si avand componente sociale sau de mediu. Proiectele noastre acopera toate fazele - de la documentatii de urbanism, PUZ-uri, masterplanuri, Studii de Prefezabilitate, Fezabilitate si D.A.L.I. - la proiectare pentru autorizare, proiecte pentru executie, urmarirea executiei si managementul proiectarii si executiei.
Cateva din proiectele la care lucram, in zona de urbanism si realizarea de masterplanuri, sunt mai multe PUZ-uri pentru ansambluri rezidentiale in Sibiu si in Sura Mica, pentru dezvoltari mixte (cu spatii comerciale, administrative, rezidentiale, turistice si de agrement) in Resita, precum si PUZ si SF pentru obiectivul de investitii Gradina Urbana Corvinia, din Hunedoara. Tocmai am incheiat un masterplan pentru Gradina Urbana Transilvania, in Beclean (jud. Bistrita-Nasaud), un SF pentru Gradina Botanica Nufarul din Oradea si, de asemenea, faza de masterplan si studiu de prefezabilitate pentru Spitalul Judetean de Urgenta Caras-Severin, proiect care se afla acum in licitatie pentru urmatoarele faze.
 
 
In sectorul de amenajari de spatii publice, putem enumera proiectele de "Dotari sportive Pump tracks 4 locatii: Lucrari de interes public local pentru amenajare de noi spatii verzi si pentru constructii cu caracter educativ si sportiv - Oradea" si amenajarea a 3 Piete Publice Urbane - Magnolia, Cazaban, Nufarului, tot in Oradea, proiect ce este in executie si are termen de finalizare in martie 2023.
Pe segmentul de infrastructura de transport si constructii industriale, avem in implementare proiectul Tram Trains (faza PT+DE si asistenta tehnica), ce prevede executia unor platforme/statii si a unui terminal intermodal in zona Muncitoresc, din Resita, ca nod de mobilitate urbana pentru optimizarea transportului public, dar si amenajarea de suprastructuri pentru sistemul de transport public: terminale intermodale, hala de garare si sediu pentru birouri, statii de autobuz/tramvai, inclusiv parcare tip park & ride si reabilitarea de strazi/piatete. Acest proiect a fost premiat de AHK in cadrul competitiei Cities of Tomorrow.
Tot in Resita, am realizat documentatiile aferente proiectarii si asiguram asistenta tehnica pentru constructia Centrului Multifunctional Resita, care este in executie, ce va fi finalizat in martie 2023. Proiectul prevede amenajarea unui spatiu de agrement urban, inclusiv strazi si utilitati, precum si interconectarea zonei marginalizate Mociur cu cartierele Centru si Govandari printr-o promenada, pista de biciclete, reabilitarea si crearea de noi facilitati de acces pietonal. In zona educationala, lucram la modernizarea si dotarea scolilor si gradinitelor din ZUM - Resita (finalizare in decembrie 2023), printre care reabilitarea gradinitei si scolii PN Dealu Mare si a celor din Mociur. Alte proiecte importante in care ne implicam vizeaza reabilitarea cladirii Blocul Fetelor din Resita, constructia unei academii de tenis, a Muzeului Satului Viu - Asezamintele culturale "Tara Livistei" din Racovita si multe altele.
 
 
- Cum caracterizati evolutia companiei in ultimii ani si cum ati traversat perioada pandemiei?
- Anul 2021, nu lipsit de transformarile inevitabile aduse de situatia economica si sociala, a insemnat totusi pentru noi o evolutie a proiectelor dinspre faze de proiectare inspre executie si finalizare precum si atragerea constanta de proiecte noi. Proiectele noastre in curs au ramas neafectate pe perioada de proiectare, unele insa cu amanarea inceperii construirii pana la clarificarea situatiei de conflict din Ucraina. Totodata, am semnat proiecte noi, lucru care cu siguranta se datoreaza partial faptului ca avem un portofoliu diversificat intre investitii private si publice, dar si acoperim o plaja mai ampla de tipologii de constructii. De-a lungul timpului, am construit o abordare focalizata pe intelegerea nevoilor reale ale clientilor nostri, ale viitorilor utilizatori, fara a pierde din vedere impactul pe care produsul de arhitectura sau de arhitectura urbana il are asupra imaginii orasului in general si, implicit, asupra locuitorilor sai.
Contextul anilor 2019-2021 a fost un reminder ca flexibilitatea in abordarea proiectelor, dar si a intregii organizari, este cheia evolutiei, pentru ca a fost necesar sa transformam aspecte relevante ale proiectelor, dar si modul de lucru, in sine. Adaptabilitatea, managementul schimbarii si buna organizare in managementul proiectelor au fost pilonii principali in 2021. Am actualizat si upgradat procedurile de time & project management, am imbunatatit constant metoda de proiectare, metoda de coordonare si colaborare cu ceilalti specialisti, am crescut gradul de automatizare, am investit in echipa si am crescut impreuna.
 
 
- Cum vedeti inceputul anului 2022 si ce obiective urmariti, cu prioritate?
- 2022 merge in continuarea acestor demersuri, urmarind conceptele cheie de calitate, creativitate si flexibilitate in abordare pentru a asigura rezultatele cele mai potrivite pentru nevoile clientilor nostri directi si indirecti. UNITH2B a acumulat o experienta relevanta atat in Romania, cat si in strainatate. Pe parcursul ultimilor ani, alaturi de birourile partenere din Germania, LA21 Landschaftsarchitektur si Iproplan® Planungsgesellschaft GmbH, am construit o echipa multidisciplinara si specializata in abordarea programelor de arhitectura complexe. Credem ca proiectarea este un efort de echipa, care include atat specialistii, cat si clientii, autoritatile, utilizatorii, in esenta toti actorii implicati de la inceputul proiectului pana la implementare si pe intreg ciclul de viata al cladirii/spatiului.
Alinierea nevoilor tuturor participantilor asigura succesul proiectului. Incercam sa punem in acord aceste nevoi in proiectele din cadrul biroului, precum si in proiectele in care suntem implicati prin asociatiile din care facem parte sau pe care le-am fondat, printre care ASAR, RBL, AHK. Stim ca impactul arhitecturii este unul cu adevarat relevant, si cu cat proiectele se adreseaza mai multor oameni, cu atat responsabilitatea noastra creste.
Anul 2022 deja este un an al finalizarii unor proiecte dragi noua si al intrarii in executie a altora. Suntem recunoscatori pentru rezultate si pentru aprecierea pe care am primit-o prin premii si distinctii, printre care cele din cadrul Anualei de Arhitectura, dar si din partea AHK Camera de Comert Romano-Germana in cadrul Cities of Tomorrow si avem de gand sa dezvoltam, in continuare, proiecte care sa poata fi apreciate pentru calitatea lor arhitecturala. Dorim, de asemenea, sa fie un an al proiectelor noi si sa putem raspunde transformarilor, noilor solicitari si conditionari ale pietei, dar, in primul rand, un an al comunicarii si colaborarii cu toti cei amintiti mai sus, pentru ca rezultatele sa fie cu adevarat cele asteptate. Pentru noi, ce lasam in urma ca arhitecti, este ceea ce impacteaza in mod pozitiv calitatea vietii.
 
 
- Ce impact a avut pandemia de Covid asupra pietei de proiectare si cum credeti ca se va dezvolta aceasta in noul context marcat de incertitudine si inflatie?
- Bineinteles ca experientele ultimilor ani sunt diferite pentru fiecare companie in parte, iar perceptia modului in care evolueaza domeniul este si ea, cel putin partial, una subiectiva. Contextul ne-a fortat pe toti la adaptare. Aspecte de organizare curenta pentru work-from-home au atras cu sine imbratisarea de metode noi si inovatoare de comunicare online, renuntarea macar partiala la intalnirile fizice si, implicit, transformarea pe termen lung si probabil definitiva a modului in care ne desfasuram activitatea. Din punct de vedere al nevoilor pietei, am putut observa in sectorul privat transformari ale cerintelor functionale, dar si nuantari ale functiunilor, spre exemplu cerinta crescuta de locuinte unifamiliale si scaderea cerintei de spatiu de birouri. S-a facut simtita, cu ocazia asta, si o acuta lipsa legislativa pentru astfel de situatii, lucru care a blocat demersuri sanatoase, spre exemplu, de conversie functionala pentru cladiri existente.
Contextul geopolitic a generat cu siguranta o instabilitate in sectorul privat, situatie care este inca in curs de clarificare si al carei impact vom putea sa il evaluam real abia ulterior. Nesiguranta perceputa afecteaza diferit investitiile, unele sunt mai sensibile la presiunea contextului, iar altele au baze mai solide de finantare. Noi am avut experienta pozitiva ca administratiile locale au continuat proiectele deja demarate si au inceput proiecte noi, nefiind la fel de afectate de pandemie si nici de situatia geopolitica, beneficiind de bugete proprii, guvernamentale si europene.
Raspunsul relevant insa nu este despre cum credem ca se va dezvolta activitatea din domeniul proiectarii pe termen scurt si mediu, ci mai degraba despre cum trebuie sa ne asiguram ca se va dezvolta, prin demersuri si implicare in practica si in adaptarea legislativa. Dezvoltarea sanatoasa se asigura prin intelegerea reala a mecanismelor pietei de constructii, in care proiectarea este numai o veriga, si prin implicare in dialog cu toti partenerii, de la firmele de executie pana la autoritati, Ministerul Dezvoltarii si finantatori.
 
 
- Ce tendinte remarcati in arhitectura si design, in contextul actual?
- Subiectul este foarte complex si acopera extrem de multe ramuri, dar vom incerca, in continuare, sa atingem macar punctual cateva dintre aspectele pe care le consideram esentiale. In afara de aplecarea catre tot ceea ce inseamna preocupare pentru mediu, zona care nu este nici ea lipsita de tendinte de moment, sustinute in mare parte de evolutia tehnologiei in domeniu, dar si de eforturile comune la nivel european si mondial, am remarcat o mai mare atentie pentru raportul dintre investitie si eforturile in exploatare. Directia economiei circulare se face si ea simtita. Speram ca ne indreptam catre o piata mai sanatoasa in ceea ce priveste utilizarea resurselor atat in executie, cat si pe intreg ciclul de viata al cladirii. Tehnologiile mereu in dezvoltare asigura evolutia calitatii materialelor si sistemelor, utilizarea de solutii de calitate si durabilitate superioare si impact scazut asupra mediului. Piata este mai informata, o parte din autoritatile publice sunt mai deschise catre best practice si deja s-a consolidat pe sectorul public o zona de implementare de proiecte finantate european, care nu poate decat sa ne bucure.
Strict vorbind despre modul de lucru, tendinta este catre BIM - Building Information Modeling zona care nu implica numai proiectarea, ci o din ce in ce mai stransa colaborare intre toti cei implicati pe parcursul proiectarii, executiei, managementului si utilizarii cladirilor. Este inevitabil faptul ca un mod de lucru integrat si acces la date in timp real va fi noua normalitate, este doar o chestiune de timp. 

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter