RO EN
Coșul este gol

DECO Architects: Creste interesul pentru cladiri verzi si proiecte mixed-use

DECO Architects este un birou de arhitectura tanar, fondat in 2006 de arh. George Cristescu, avand ca principii sustenabilitatea, designul bine facut si utilizarea de materiale si tehnologii inovatoare. Arhitectii de la Deco si-au pus semnatura pe proiecte de anvergura de pe piata cladirilor moderne de birouri din Bucuresti, precum Libertatii Business Center, U-Offices, Matei Millo Offices, cladirea C din Oregon Park sau sediul Raiffeisen Bank din nordul Capitalei, dar are in portofoliu si lucrari din zona rezidentiala, comerciala, industriala, medicala si proiecte de design interior. In general, Deco Architects se implica, in prezent, doar in proiecte mari, pe care le coordoneaza de la inceputul pana la sfarsitul executiei, din faza de autorizare pana la ultimul detaliu de executie.
Reprezentant al tinerei generatii de arhitecti antreprenori, George Cristescu are convingerea ca ritmul interior al societatii este reglat de arhitectura. "Ne concentram continuu pe modul in care putem transforma ideile in cladiri functionale, fiecare proiect avand specificitatile sale ce rezida in chimia dintre arhitecti, ingineri si tehnicieni", spune arhitectul.
Interviu cu arh. George Cristescu (42 de ani), fondator si coordonator al biroului Deco Architects si specialist cu o experienta profesionala de 19 ani pe piata de arhitectura si proiectare.
 
- Cum a evoluat activitatea companiei in 2020 si ce estimari aveti pentru 2021 si in perspectiva?
- In 2020 am avut un moment de incertitudine, imediat dupa lockdown, dar in scurt timp s-a dovedit a nu ne afecta activitatea biroului. Totusi tot am resimtit o scadere a volumului de lucru in 2020 fata de 2019. In 2021, am continuat in mare parte proiectele deja incepute in 2020. In general, biroul nostru este implicat doar in proiecte mari, de la inceputul pana la sfarsitul executiei, din faza de autorizare pana la ultimul detaliu de executie. Suntem, practic, parte din intregul proces de executie, avand o experienta mare pe acest segment, oferind proiecte complete de executie de peste 10 ani pentru unii dintre cei mai mari si experimentati constructori din Romania. Cred ca din 2022 vom resimti o scadere semnificativa a proiectelor de birouri si, probabil, o crestere a cererii pentru cladirile de locuit si industriale.
 
 
- Ce proiecte aveti in lucru, in aceasta perioada?
- Biroul nostru a lucrat preponderent, in ultimii ani, la proiecte de mari dimensiuni (cu suprafete de peste 20.000 mp), reprezentand cladiri de birouri si rezidentiale in Bucuresti. In acest moment, suntem pe ultima suta de metri cu detaliile tehnice pentru executia cladirii Tandem, dezvoltata de Forte Partners, si construita de Heberger, care va fi receptionata in octombrie 2021. De asemenea, suntem in faza de supervizare a lucrarilor de executie la cladirea de birouri Libertatii Business Center din Ploiesti, pentru Bouygues Romania ca antreprenor general, pentru care am realizat proiectul de executie si oferim asistenta tehnica. Termenul de finalizare a lucrarilor de executie este noiembrie 2021. Lucram si la proiectul de autorizare pentru cladirea de birouri U Center/ Forte Partners, de langa liceul Sincai, care a fost autorizata in 2020 si care trece printr-un proces de reconfigurare conform situatiei actuale post-pandemice.
Recent, am finalizat proiectul pentru lucrarile de executie a complexului rezidential Quartier Gramont, de la Rondul Cosbuc, proiect vandut in proportie de 85%. Tot in zona rezidentiala, lucram intens si la proiectul de autorizare a unui complex mixt de locuinte de 75.000mp, ce va deveni un reper in zona de nord a Bucurestiului, pe Sos. Fabrica de Glucoza, ce va avea 614 apartamente, spatii comerciale la parter si doua subsoluri de parcare, toate la standarde europene ridicate. Intentionam sa obtinem autorizatia de construire pana la sfarsitul anului si sa incepem proiectul de executie deja din toamna.
 
- Care a fost impactul pandemiei asupra activitatii Deco?
- In 2020, odata cu izbucnirea pandemiei si intrarea in lockdown, am avut o perioada de incertitudine, unii dintre clienti dand semne ca vor suspenda proiectele. La scurt timp, am constatat ca aproape toti investitorii au inceput sa creasca presiunea pe termenele de livrare, semn ca pandemia a impulsionat piata imobiliara. Proiectele de birouri care erau deja in curs de executie au continuat, majoritatea avand deja precontracte de inchiriere semnate. Am avut un singur proiect de birouri care s-a oprit in 2020. Am avut si un proiect nou de birouri care a inceput in aprilie 2020, in plina pandemie, pentru care finalizam acum ultimele detalii de executie.
 
 
- Ati inregistrat modificari in ceea ce priveste cererea de proiecte in ultimele 12 luni?
- In ultimele 12 luni am sesizat o modificare a cererii de proiecte, a temei de proiectare. Cladirile de birouri au fost cele mai afectate. Modul de lucru de acasa si apoi cel hibrid au reconfigurat cerintele marilor companii care inchiriaza birouri. Atentia s-a mutat mai mult spre experienta utilizatorului, spre spatii mai informale, mai putin aglomerate. A crescut nevoia de terase verzi si a scazut nevoia de locuri de parcare. Se merge mai mult spre automatizare si tehnologii fara fir.
 
- Care credeti ca vor fi tendintele in arhitectura in anii urmatori, ca efect al pandemiei, dar nu numai?
- Pandemia a facut oamenii sa-si reconsidere stilul de viata, sa se indrepte mai mult catre experiente personale care conteaza si sa fie mai precauti. Asta cu siguranta va schimba arhitectura in care traim, in care locuim si lucram. Cred ca va creste interesul catre cladirile verzi sustenabile si catre proiectele mixed use, in care oamenii vor putea sa-si desfasoare cea mai mare parte din timp, care vor include locuinte, birouri, parcuri, centre comerciale. Timpul pe care il avem la dispozitie devine tot mai important si vrem sa il petrecem cu familia si cei apropiati.
 
 
- Ati implementat modul de lucru BIM? Ce versiune folositi si la ce proiecte ati folosit sistemul?
- Deco Architects lucreaza in modul BIM inca de acum 6 ani, de cand am inceput implementarea programului colaborativ Revit, platforma cea mai utilizata la nivel mondial in materie de colaborare intre specialitati. Pana in acest moment au fost doar cateva proiecte in care s-a folosit integrarea tuturor specialitatilor, din pacate. Este nevoie de timp, dar sunt optimist in acest sens; este clar ca viitorul in proiectare este doar BIM. Problema cea mai mare acum este ca birourile mari de proiectare (arhitectura, structura si instalatii) folosesc softuri diferite care, din pacate, nu sunt compatibile. Toate proiectele noastre sunt realizate in Revit, software ce ne ajuta sa eliminam marja de eroare si creste eficienta echipei. In acest moment, observ cum automatizarea devine tot mai populara in toate domeniile. Ma astept ca digitalizarea si automatizarea sa devina tot mai prezente si in proiectare. Marile birouri de proiectare din strainatate au deja departamente exclusive de BIM si de automatizare, care le ajuta sa eficientizeze procesul, sa reduca tot mai mult procesele repetitive pentru a avea mai mult timp pentru creativitatea umana care nu va putea fi niciodata automatizata si va ramane exclusiv o calitate unica a noastra, a oamenilor.
 
- Care sunt principalele dificultati si provocari pe care le intampinati in activitate?
- Cea mai mare dificultate in acest moment este lipsa de predictibilitate a volumului de proiectare ce urmeaza. Sunt momente cand volumul este prea mare si suprasolicita echipa, apoi momente in care volumul scade brusc, iar asta acumuleaza nivelul de stres. Provocarea ar fi de a reusi sa avem un volum de lucru relativ constant, pentru a dimensiona corect resursele.
 

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter