Cumulus, companie creata in 2017 prin fuziunea birourilor de arhitectura PZP Arhitectura, SYAA -
Birou de Arhitectura si Arxtudio Architecture, traverseaza o perioada buna in activitate, in pofida provocarilor continue din domeniul constructiilor. Anul 2022 i-a gasit pe arhitecti cu o paleta diversa de lucrari - de la proiecte rezidentiale mari in Bucuresti, hoteluri si masterplanuri in intreaga tara si cateva proiecte industriale, la fit-out-uri de birouri, dar si un proiect pe care il realizeaza pro-bono: un centru de zi pentru copii, denumit Ana si Copiii. Printre proiectele de anvergura realizate de Cumulus in ultima perioada se afla hotelurile Courtyard by Marriott Bucharest Floreasca 4*, Moxy Downtown 3* by Marriott, Hilton Garden Inn Otopeni 4*, dar si reconversia fostei Banci Marmorosch Blank in spectaculosul hotel premium The Marmorosch by Autograph Collection Bucharest. In prezent, arhitectii se implica si in alte investitii majore, precum 4 ansambluri rezidentiale mari din Bucuresti - din toate gamele de preturi, reconversii de vile istorice sau hoteluri si resorturi pe litoral, dar si in arii protejate.
Arh. Radu Ionescu, CEO-ul Cumulus, s-a alaturat echipei pentru a consolida biroul cu expertiza si experienta sa intr-o singura viziune mai eficienta si mai coerenta. Radu este arhitect si consultant cu o vasta experienta in managementul, planificarea si conducerea afacerilor din domeniul consultantei, imobiliare si constructii.
- Cum a evoluat activitatea companiei in 2021 si ce estimari aveti pentru 2022 si in perspectiva?
- In 2021 am resimtit revenirea unor investitii pe care le asteptam, fata de 2020 cand am simtit cu totii amprenta pandemiei si stagnarea unor proiecte, facand astfel din anul 2021 unul de revenire usoara catre activitatea pre-pandemica. 2022 a venit, insa, cu multe noi provocari in contextul situatiei economice globale si al celei din Ucraina, dar si cu cateva proiecte mari, de care suntem entuziasmati si care ne-au permis sa primim colegi noi in echipa, inclusiv sa incepem colaborari cu colegi arhitecti refugiati. In plus, ne-am propus sa revenim si sa depasim cifrele pre-pandemice si am inceput sa o facem intr-un mod sustenabil si armonios, pe baza unui program dezvoltat inca de anul trecut. In aceasta directie, suntem preocupati de intelegerea pietei, de consolidarea portofoliului de clienti si proiecte, pe de o parte, dar si de eficientizarea proceselor de zi cu zi ale lucrului in echipa, pe de alta parte. Pe scurt: mai multe proiecte de calitate, mai bine organizate si mai profitabile.
- Cum vedeti evolutia activitatii din domeniul de proiectare si constructii la inceputul anului 2022?
- Contextul economic global, dar si relatiile internationale tensionate din aceasta perioada nu fac bine domeniului nostru de activitate, rezultand in costuri majorate la materialele de constructii si intarzieri in lantul de aprovizionare al santierelor. Aceste costuri majorate vor avea impact in preturile noilor produse imobiliare ce vor fi livrate pe piata in urmatorii ani. Fie ele adresate cumparatorilor privati, cum sunt proiectele rezidentiale, fie investitorilor institutionali sau dezvoltatorilor de proiecte comerciale sau logistice, parametrii lor economici se vor modifica. Nevoile pietei, asa cum sunt ele redefinite partial in urma pandemiei si in continuare in proces de reajustare, raman. Astfel, vor trebui si ele satisfacute in masura in care se va mentine un echilibru natural intre puterea de cumparare (sau eligibilitatea de imprumut) si noile preturi care vor rezulta din reglajul pietei. Pe termen lung, este de asteptat ca piata arhitecturii si a constructiilor sa se mai rafineze - cu totii vom fi mai constienti de gestul pe care il facem atunci cand intentionam sa construim ceva si o vom face intr-un mod mai responsabil, fie ca ne referim doar la "fezabilitatea" investitiei, la impactul pe care orice cladire pe care o proiectam il are asupra mediului construit sau la comportamentul in timp si sustenabilitatea materialelor.
- Cum se resimte, in cadrul companiei, impactul cresterii preturilor din domeniul constructiilor?
- In privinta scumpirilor materialelor de constructii, dar si a cresterii inflatiei, santierele mari cu un management de proiect bun inca reusesc, pentru moment, sa atenueze impactul in majoritatea proiectelor noastre si sa mearga mai departe. In zona investitiilor private, nu putem spune ca avem multe proiecte blocate si ne asteptam ca dezvoltatorii sa isi ajusteze planurile de afaceri din mers, astfel incat sa se adapteze, in perioada urmatoare, la noile conditii economice. In perspectiva insa, dezvoltatorii versati vor cauta, in continuare, sa achizitioneze proiecte sau terenuri noi pentru dezvoltare, chiar folosindu-se de aceste perioade mai tulburi. Avand in vedere timpul necesar dezvoltarii conceptului si durata autorizarii, dar si costul limitat al acestor operatiuni comparativ cu cel al executiei efective, acestia vor folosi perioada curenta pentru a se asigura ca vor avea ce lansa atunci cand lucrurile se mai limpezesc si piata se reasaza. Pariul pe care ei il fac inca de acum este cel de a anticipa corect "cerintele de tema" pentru proiecte, in perspectiva livrarii lor peste cativa ani. Aici avem si noi, arhitectii, responsabilitatea de a ne aduce aportul atat cu privire la cerintele functionale si estetice, cat si la cele legate de optimizarea costurilor si eficientizarea consumurilor energetice.
- Ce investitii aveti in plan in sensul digitalizarii activitatii?
- Cum spuneam mai devreme, lucram incepand de anul trecut la un program de structurare si eficientizare a activitatii biroului. Am inceput prin proiectul "Global Transformation", prin care am redefinit structura organizationala a firmei pe baza cerintelor stakeholderilor si a gruparii tuturor proceselor in responsabilitatea unei noi echipe de management. Am reusit acest prim pas cu implicarea consultantilor de la Advanced Thinking si accesand un program de co-finantare al BERD, iar anul acesta continuam cu "Detailed Transformation", aceasta insemnand eficientizarea in detaliu a proceselor de proiectare in sine. O parte din masurile de imbunatatire avute in vedere in acest context se refera si la digitalizare, avand in plan inlocuirea platformei digitale vechi de gestionare a proiectelor cu un sistem ERP nou, dezvoltat de o firma romaneasca. Aceasta ne va permite administrarea proceselor de "design management" intr-un mod mult mai prietenos, cu raportari si posibilitatea de a lua masuri in gestionarea proiectelor noastre in timp real. Avand de gestionat intre 50 si 60 de proiecte simultan in cadrul biroului, suntem convinsi ca, in perspectiva, vom putea face performanta in domeniul proiectarii sprijinindu-ne nu doar pe talentul si profesionalismul colegilor arhitecti, ci si dezvoltandu-ne abilitatile de management al proceselor si resurselor. Este un intreg proces de constientizare a acestor aspecte, pentru care ne bazam pe contributia intregii echipe.