RO EN
Coșul este gol

CUBICON INVEST: Proiectele industriale si logistice au sustin dinamica afacerilor

Infiintata in 2008, compania Cubicon Invest, din Baia Mare - Maramures, furnizeaza o gama extinsa de servicii de proiectare si consultanta pentru sectorul constructiilor. Domeniul principal de activitate este reprezentat de activitatile de inginerie si consultanta tehnica, ce acopera proiecte private, publice si institutionale, oferind servicii specifice de design (arhitectura, proiectare structurala, instalatii pentru constructii, retele edilitare, electrice si de telecomunicatii, drumuri si poduri etc.) si de accesare/ implementare a fondurilor nerambursabile. Managementul modern si organizarea eficienta au permis societatii sa-si alcatuiasca o echipa tehnica formata din profesionisti cu inalta calificare, pentru dezvoltarea companiei intr-un ritm accelerat, precum si diversificarea continua a operatiunilor. In cele ce urmeaza, ing. Ovidiu Neagu, director tehnic al Cubicon Invest, ofera detalii interesante despre activitatea curenta, problematica actuala si perspectivele de crestere. 
 
- Ce proiecte din domeniul constructiilor industriale si logistice aveti in lucru? 
- In prezent, suntem angrenati in mai multe obiective din domeniul industrial si logistic. Este vorba, printre altele, de o unitate de depozitare si productie cu spatii administrative - B4, amplasata in cadrul Parcului Industrial TRC Park Bacau, la care furnizam servicii de proiectare generala si asiguram, totodata, proiectarea tuturor specialitatilor necesare (arhitectura, structura, instalatii, sistematizare verticala). Pe durata executiei lucrarilor oferim servicii de asistenta tehnica, precum si suportul tehnic in achizitia materialelor si echipamentelor din componenta imobilului. Cladirea, cu o suprafata desfasurata de 13.700 mp, se afla in prezent in faza de pregatire a receptiei lucrarilor, urmand ca ulterior sa ne ocupam de obtinerea autorizatiilor de functionare.
Un alt proiect este reprezentat de unitatea de depozitare si productie cu spatii administrative - C3, amplasata in cadrul Arc Parc Industrial Dej, cu o suprafata desfasurata de 11.080 mp, care se afla actualmente in stadiul de demarare a lucrarilor de executie, in anul 2023 fiind obtinuta autorizatia de construire si finalizat proiectul tehnic si detaliile de executie.
Mai suntem implicati si in proiectul de realizare a incubatorului de afaceri cu spatii de productie si administrative amplasat in cadrul Arc Parc Industrial Dej, avand o suprafata desfasurata de 12.750 mp. Investitia este realizata cu ajutorul fondurilor nerambursabile puse la dispozitie de Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice, prin Programul Operational Regional 2014-2020, Axa prioritara 2 - "Imbunatatirea competitivitatii intreprinderilor mici si mijlocii". Acesta a fost o provocare din punct de vedere al proiectarii, lucrarea avand o particularitate aparte. Incubatorul de afaceri este o structura creata pentru a sprijini dezvoltarea afacerilor aflate la inceput de activitate, care dispun de idei, dar nu si de sprijinul necesar pentru dezvoltare. Cladirea este impartita in 13 module de productie, fiecare urmand a fi destinat unei noi afaceri, iar adiacent spatiilor respective este prevazut si un modul administrativ cu birouri, sali de conferinte si spatii conexe. Executia imobilului este preconizata a fi finalizata in acest an.
In fine, mai putem aminti de dezvoltarea parcului industrial de specializare inteligenta amplasat in Baia Sprie, judetul Maramures, care este o alta investitie realizata de compania noastra la nivel de studiu de fezabilitate si care urmareste sa acceseze fonduri europene prin intermediul Programului Regional Nord-Vest (PR NV) 2021-2027. Parcul, cu o arie de 308.595 mp, reprezinta un amplasament delimitat, in care se deruleaza activitati de inovare, cercetare, dezvoltare experimentala, transfer de cunostinte, transfer tehnologic prevazute in strategiile de specializare inteligenta elaborate la nivel national sau regional. Prin proiect s-a prevazut realizarea unei infrastructuri moderne in ce priveste toate utilitatile necesare, in vederea dezvoltarii unui parc industrial la cele mai inalte standarde, Cubicon Invest asigurand partea de proiectare a tuturor specialitatilor componente ale studiului de fezabilitate (studii, arhitectura, instalatii, sistematizare verticala, etc.). 
 
- Cum a evoluat activitatea companiei in 2022 si in primele 6 luni din 2023 si ce estimari aveti pentru 2023 si in perspectiva anilor 2024-2025?
- Compania a inregistrat in ultimii ani o crestere a activitatii si a cifrei de afaceri, anul 2022 si primele luni ale anului 2023 pastrand acest trend, fapt care nu poate decat sa ne bucure si sa ne impulsioneze sa continuam la fel si in viitor. Un factor esential in acest proces a fost si domeniul industrial si logistic in care am fost, suntem si speram sa fim in continuare angrenati in procesul de proiectare, tendinta investitiilor in acest domeniu fiind una de crestere constanta. Facem eforturi continue pentru respectarea termenelor contractuale, fapt care este evidentiat printr-o crestere constanta a numarului de proiecte, a complexitatii si amplorii acestora. Vom face tot posibilul pentru a mentine acest trend si in viitor, printr-o planificare cat mai riguroasa atat a proiectelor si a termenelor de realizare a acestora, cat si a resursei umane implicate in procesul de proiectare. 
 
- Cum vedeti evolutia activitatii din domeniul de proiectare si constructii industriale si logistice in prima jumatate a anului 2023 si ce tendinta va avea acesta pe termen scurt si mediu?
- Toate studiile arata o crestere a pietei industriale si logistice in Romania, care se indreapta spre un stoc de 7 milioane de mp, suprafata care se estimeaza sa fie atinsa poate chiar in anul 2023, chiar daca ritmul de crestere este putin incetinit, dezvoltatorii adoptand o abordare mai prudenta in contextul macroeconomic actual. Chiar daca majorarea costurilor de dezvoltare si cresterea preturilor energiei si a terenurilor au continuat sa puna presiune asupra chiriilor solicitate de noile proiecte, rata de neocupare s-a pastrat undeva la aproximativ 5%. Ne bucuram ca avem ocazia "sa punem umarul" la dezvoltarea acestui segment de piata si suntem optimisti ca se va pastra aceasta tendinta si in viitor.
 
- Ce caracteristici specifice de constructie au aceste proiecte?
- Caracteristicile constructiilor sunt diverse, acestea fiind de cele mai multe ori gandite pentru a veni in intampinarea cerintelor viitorilor beneficiari ai spatiilor, insa as spune ca se poate observa o solicitare tot mai accentuata pentru spatiile cu suprafete mai mici, care pot fi utilizate la maximum. De asemenea, amplasarea parcurilor industriale se decide in functie rapiditatea si flexibilitatea transportului, in cele mai multe cazuri alegandu-se locuri in imediata apropiere a unor noduri rutiere, feroviare sau aeriene.
 
- Cum se desfasoara procesele de avizare, licitare, executie si plata a acestor lucrari?
- In general, autoritatile publice locale si institutiile avand rol de avizare a investitiilor au venit in sprijinul dezvoltatorilor, toata lumea fiind constienta de beneficiile pe care le aduce o astfel de investitie atat din punct de vedere economic, cat si pe piata muncii. Pot spune ca nu s-au intampinat greutati sau blocaje majore in procesele de avizare si autorizare a constructiilor din acest segment. In ce priveste licitarea, executia si plata acestor lucrari, ca in orice alt domeniu al constructiilor, remarcam o tendinta foarte accentuata a investitorilor in a optimiza costurile aferente unei astfel de investitii, fapt care presupune un efort suplimentar asupra procesului de proiectare. 
 
- Ce trenduri remarcati in arhitectura si proiectare, pe segmentul industrial si logistic in aceasta perioada?
- In prezent, termenii cei mai folositi in domeniul proiectarii constructiilor si bineinteles si in cele industriale sunt: cladiri sustenabile, pasive, low energy, verzi, ecologice, NZEB etc., aceste caracteristici reprezentand un criteriu tot mai important in inchirierea spatiilor. Se observa, de asemenea, o tendinta ridicata in cadrul proiectelor noastre de certificare BREEAM sau un sistem similar a constructiilor, care reprezinta o garantie a faptului ca o cladire respecta principiile dezvoltarii durabile si reprezinta un avantaj pentru proprietarii si ocupantii unei cladiri, in termeni de valoare a investitiei, productivitate, confort si stare de bine. De asemenea, unitatile industriale sunt aproape de fiecare data prevazute cu panouri fotovoltaice, ele avand si o arhitectura favorabila ce permite montarea pe acoperis a unui numar foarte mare de astfel de panouri.
 
- Ce obiective de dezvoltare aveti, la nivel de companie, pe termen scurt, mediu si lung?
- Strategia companiei se bazeaza pe o dezvoltare continua a competentelor si o continua perfectionare a activitatii. Pe termen scurt, tinta principala este o concentrare pe proiectele aflate in curs de realizare si livrarea acestora conform termenelor contractuale. Pe termen mediu si lung dorim sa mentinem aceasta tendinta de crestere a companiei din toate punctele de vedere, crestere care suntem constienti ca nu este posibila fara o adaptare la cerintele pietei si la tehnologiile de digitalizare a serviciilor de proiectare. Asadar, dorim sa dezvoltam cat mai mult posibil proiectarea 3D a tuturor specialitatilor care intra in componenta unui proiect tehnic si dezvoltarea metodologiei BIM, pentru a asigura un nivel calitativ cat mai ridicat al proiectelor. Pentru a asigura aceasta evolutie investim atat in formarea profesionala a personalului, cat si in partea de hardware si software ale companiei.
 
- Care sunt principalele provocari pe care le intampinati in activitate, in aceasta perioada?
- Cresterea preturilor din domeniul constructiilor a pus o presiune suplimentara asupra investitorilor, care in prezent urmaresc optimizarea costurilor. Acest lucru se traduce intr-un efort mai ridicat in ceea ce priveste serviciile de proiectare. Un alt aspect, cel putin la fel de important, este constituit de impredictibilitatea in care ne aflam din punct de vedere fiscal, care se poate traduce in modificari semnificative in domeniul constructiilor. In dezbaterile publice se analizeaza cresteri de taxe pe toate palierele, de la eliminarea de scutiri la plata impozitului pe venit, la cresteri de TVA, precum si eliminarea facilitatilor fiscale, cum ar fi scutirea de la plata impozitului pe venit pentru domeniul constructiilor, ce ar avea un impact direct asupra companiei noastre. Totusi, indiferent de provocari, vom ramane devotati domeniului pe care il reprezentam si vom continua sa oferim clientilor nostri servicii de cea mai inalta calitate, deoarece suntem foarte constienti de importanta muncii pe care o prestam si de impactul pe care domeniul constructiilor in are in economia tarii.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter