Blue Projects, companie specializata in servicii de proiectare si consultanta in sectorul constructiilor, lucreaza la proiecte importante de retail, industriale, logistice si de amenajare interioara, pentru clienti precum Ikea, Hella, Tesla, Square 7 sau Star Foods. Societatea isi mentine traiectoria crescatoare a afacerilor, continuand sa contracteze proiecte de anvergura, a caror desfasurare acopera anul acesta si o mare parte din 2024. In continuare, obiectivele companiei pentru piata din Romania raman legate de elaborarea de proiecte majore din sectorul privat, livrate la un standard de calitate, integritate si tehnologic cat mai inalt.
Fondat in Romania in urma cu 16 ani, grupul Blue Projects este acum activ in 50 de tari din Europa, Asia, Africa si America si are, in total, 24 de birouri. La nivel national, compania detine trei birouri, in Cluj-Napoca, Iasi si Bucuresti.
Interviu cu Roxana Lyons, Country Lead Design Romania la Blue Projects si manager cu o experienta profesionala de peste 20 de ani in domeniul de proiectare si constructii.
- La ce proiecte majore participati, in acest moment, si ce orizont de lucru acopera?
- In acest moment avem in lucru proiecte de retail, industriale, logistice si de amenajare interioara pentru clienti precum Ikea, Hella, Tesla, Square 7 si Star Foods. Acestea sunt in diferite faze de proiectare, de la concept, pana la asistenta tehnica pe parcursul executiei. Termenele de implementare a acestor proiecte se intind pana catre finalul anului 2024.
- Cum a evoluat activitatea companiei in 2022 si in primele 6 luni din 2023 si ce estimari aveti pentru perioada urmatoare?
- Anul 2022 s-a incheiat intr-un trend ascendent in ceea ce priveste volumul lucrarilor pentru Blue Projects, iar prima jumatate din 2023 ne-a adus negocierea si semnarea unor contracte noi, a caror desfasurare acopera anul acesta si mare parte din 2024. Ne asteptam ca anii urmatori sa ne aduca securizarea unor relatii cu clientii existenti, prin ofertarea de dezvoltari noi cu acestia, pe acelasi principiu de relationare pe termen lung, in baza unor proiecte asumate si livrate cu succes. De asemenea, ne preocupa contractarea unor proiecte noi pe segmentul rezidential si comercial.
- Cum vedeti evolutia activitatii din domeniul dezvoltarilor industriale si logistice in 2023? Ce caracteristici specifice de proiectare, avizare si constructie au aceste proiecte?
- Segmentul de investitii din domeniul industrial si logistic este, probabil, cel mai activ in acest moment, profilul companiei noastre fiind axat in special pe acest tip de dezvoltari, ceea ce constituie un avantaj pentru noi. Aceste proiecte aduc provocari tehnice specifice procesului de productie individualizat, pe langa cele legate de graficele de proiectare si executie tot mai stranse, legate de bugetari interne ale clientilor sau finantari din bugete publice.
La nivel procedural, Blue Projects se asigura, in cazul fiecarui proiect, de faptul ca procesul de proiectare se desfasoara, suprapus, peste cel de autorizare si licitatie, in asa fel incat nu avem timpi morti, de la faza de tema de proiectare, pana la cea de contractare a lucrarilor de executie. Timpul de autorizare ramane inca dificil de estimat pentru fiecare proiect, dar vedem o imbunatatire notabila in deschiderea autoritatilor si la nivelul consultarilor cu institutiile publice.
- Ce tendinte remarcati in arhitectura si proiectare, pe segmentul industrial si logistic in prezent?
- Cum spuneam, aceste proiecte sunt in topul investitiilor in acest moment, in conditiile actuale de piata. O tendinta clara in proiectarea temelor din domeniul logistic si industrial este aceea de diversificare a tipului de proces de productie, in functie de specificitatea activitatii fiecarui beneficiar. Acest lucru determina diverse provocari tehnice si legate de asigurarea conditiilor impuse de normele si normativele romanesti in ceea ce priveste alinierea cu cerintele clientilor pentru obtinerea produsului finit.
De asemenea, pe segmental de logistica, clientii nostri isi doresc o flexibilitate cat mai mare a spatiilor pe care le dezvolta, la modul general, si aici avem de a face cu tipuri noi de depozitare: spatii logistice de tip High Bay, spatii logistice refrigerate, spatii pentru depozitarea bateriilor etc. Si in cazul acestor proiecte avem provocari tehnice si legale specifice si ne bucuram cand gasim solutii de pionierat in domeniu, impreuna cu clientii si autoritatile.
- Ce planuri si obiective de dezvoltare aveti, la nivel de companie, pe termen scurt, mediu si lung?
- Obiectivele noastre raman aceleasi si se constituie, in fond, in elaborarea de proiecte importante in sectorul privat, livrate la un standard de calitate, integritate si tehnologic cat mai inalt, care sa ne plaseze, profesional, pe lista de favoriti a dezvoltatorilor si investitorilor. Continuam sa lucram la formarea colegilor nostri, la folosirea celor mai noi softuri de proiectare si coordonare si la dezvoltarea noastra ca echipa si experienta profesionala. De asemenea, continuam sa lucram la consolidarea relatiilor cu clientii existenti si la diversificarea noastra profesionala pe cat mai multe programe de arhitectura.
- Care sunt principalele provocari pe care le intampinati in activitate, in aceasta perioada?
- Piata romaneasca este, fara discutie, afectata de problemele economiei globale, care impacteaza deciziile la nivel guvernamental si, in consecinta, si mediul de afaceri. Cu toate acestea, Blue Projects ramane o companie puternica, stabila, asupra careia efectele acestor probleme raman gestionabile. Modelul de business al companiei, care presupune comenzi repetitive ale clientilor nostri atat pe plan local, cat si la nivel international, functioneaza in favoarea pastrarii integritatii activitatii noastre.
Provocarile pe care le intampinam sunt in cea mai mare masura legate de solutionarea tehnica si legislativa a unor proiecte industriale si logistice, precum si de alinierea calitativa si cantitativa a proiectelor noastre cu graficele si bugetele impuse de ritmul de dezvoltare a acestor proiecte. Acestea nu constituie, insa, impedimente, ci dimpotriva, moduri in care continuam consolidarea numelui nostru pe piata ca o companie care livreaza conform cerintelor clientului, in timpul si bugetul stabilite de la inceput.