Programele de investitii pentru dezvoltarea infrastructurii nationale - Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR), Programul National de Investitii "Anghel Saligny", Programul Operational Regional (POR) 2021-2027, Programul National de Dezvoltare Rurala (PNDR) etc. - vor avea un impact favorabil asupra sectorului de proiectare si constructii din tara noastra. Fondurile disponibile si nevoia de modernizare a tarii vor crea, cel putin in urmatorii doi ani, un cadru favorabil dezvoltarii companiei ADD Global Design, cu sediul in Galati, specializata in proiectarea de lucrari de infrastructura locala. Potrivit lui Andrei Stancu, administratorul companiei, activitatea acesteia s-a inscris pe un trend descrescator in ultimii doi ani, in contextul in care nu in acest interval nu au existat noi programe de finantare pe segmentul de piata in care activeaza. In aceasta perioada, proiectantii de la ADD Global Design au in faza de executie lucrari de reabilitari de drumuri in judetul Galati, iar in proiectare mai multe tipuri de obiective - reabilitari de drumuri judetene, retele de utilitati, dar si alte proiecte de infrastructura locala, in judetele Galati, Buzau si Braila.
Interviu cu Andrei Stancu (39 de ani), administratorul ADD Global Design si manager cu o experienta profesionala de 9 ani de proiectare pe piata de infrastructura.
- La ce lucrati, in aceasta perioada, si in ce etape de implementare sunt proiectele?
- In faza de executie avem trei proiecte ce vizeaza reabilitarea si modernizarea infrastructurii de transport regional in judetul Galati, intre localitatile Corod - Draguseni (DJ 251A), respectiv intre Ivesti si Grivita (DJ 254) - proiecte aflate in perioada finala de constructie. Tot in executie este si proiectul de modernizare a liniilor de tramvai si carosabilului de pe strazile Traian Vuia, Henri Coanda, George Cosbuc (pe tronsonul Henri Coanda - str. Al. Macelaru), investitie ce are termenul de finalizare in luna octombrie 2022. In etapa de elaborare a proiectului tehnic de executie avem reabilitarea infrastructurii rutiere pe strada Republicii, Bulevardul 1 Decembrie 1918 si str. Iazul Morilor, din municipiul Buzau, lucrari ce vor trebui realizate pana in luna mai 2023.
In plus, avem in faza de obtinere a finantarilor prin Programul National de Investitii "Anghel Saligny", proiectele de modernizare a strazilor din comuna Tufesti (judetul Braila), a carosabilului si lucrarilor edilitare de apa-canal pe Bd. George Cosbuc, din Galati (etapa I), modernizarea unor tronsoane de drumuri judetene pe DJ 253, DJ 242 H, DJ 255 A, DJ 240 A, DJ 252 G si DJ 251 A (judetul Galati). Tot in etapa de obtinere a finantarii se afla si proiectele de reabilitare si modernizare a infrastructurii de transport regional pe traseul Baneasa - Rogojeni (DJ 242D) si pe DJ 240, modernizarea drumurilor de interes local, inclusiv amenajarea trotuarelor pietonale si de piste pentru biciclete in comuna Tudor Vladimirescu (judetul Galati), dar si reabilitarea DJ 202D (judetul Braila).
- Cum a evoluat activitatea firmei in 2021 si ce estimari aveti pentru 2022 si in perspectiva?
- Din punct de vedere al cifrei de afaceri, societatea se inscrie pe un trend descendent, ca urmare a faptului ca, in ultimii doi ani, nu au existat programe de finantare pe segmentul de piata in care activam. Pentru 2022, dar si pentru urmatorii doi ani, au fost anuntate programe de finantare noi, cum ar fi PNI "Anghel Saligny", PNRR, POR 2021-2027, PNDR etc. - ce reprezinta pentru noi, implicit, oportunitatea obtinerii unor noi contracte de proiectare.
- Cum se resimt, in cadrul companiei, efectele pandemiei legate de cresterea preturilor din domeniul constructiilor? Ati observat o reducere a cererii de proiecte, in acest context?
- In privinta derularii executiei lucrarilor, s-au observat - si inca se observa - intarzieri fata de termenele preconizate. Din punct de vedere al cererii de proiecte, nu am observat fluctuatii mari. Un amanunt important ar fi faptul ca, din cauza cresterii preturilor, mai ales a celor la materiale, se construieste mai putin.
Ca efect al pandemiei, se poate spune ca am lucrat mai mult de la birou, am participat mai mult la intalniri online si mai putin pe teren, dar, pana la urma, au fost duse la bun sfarsit toate proiectele, fara intarzieri in ceea ce ne priveste. Un aspect pozitiv legat de aceasta perioada de pandemie ar fi extinderea posibilitatilor de comunicare online si digitalizarea informatiilor. Tot ca efect al pandemiei, ne dorim ca tendintele sa fie spre digitalizare si reducerea volumului impresionant de hartie consumata.
- Ce impact credeti ca vor avea digitalizarea si noile tehnologii pe piata de constructii si vedeti transformarea digitala a companiei?
- Digitalizarea va conduce la o productivitate mai buna, economie de timp si reducerea cheltuielilor. Firma noastra poseda aparatura performanta pentru scanare si toate proiectele sunt stocate atat local, cat si in spatiul virtual (cloud). De asemenea, serviciile prestate impreuna cu partenerii se desfasoara online - practic, se lucreaza direct in cloud.