Una dintre cele mai mari provocari pentru sectorul constructiilor astazi este incertitudinea generala, spune Alexandru Samoila, Managing Director la Vitalis Consulting, companie ce asigura servicii de consultanta in constructii. "Cand pe piata exista un anumit nivel de incertitudine, investitorii devin reticenti, amanand momentul investitiei. Din punctul nostru de vedere, sectoarele de birouri, retail si spatii hoteliere au avut parte, in 2023, de o abordare mai mult precauta din partea dezvoltatorilor, dar optimista pe termen lung, cu oportunitati numeroase de crestere. Observam un apetit crescut al investitorilor pentru dezvoltari in fiecare dintre sectoarele mentionate si preconizam o crestere in anii urmatori, pe baza numarului de proiecte in curs de livrare sau anuntate, aflate in faza de autorizare, proiectare sau constructie", a precizat reprezentantul Vitalis.
Potrivit acestuia, cresterea cererii pentru spatii de birouri, sustinuta de dorinta companiilor de a-si readuce angajatii la birou creeaza noi oportunitati pentru piata office. Numarul mare de proiecte de retail anuntate mai ales in orasele mici si medii intrevad o crestere a sectorului in urmatorii doi ani. Cat despre piata hoteliera, Romania are nevoie de spatii moderne de cazare, iar marile lanturi sunt pregatite sa investeasca pentru a profita de aceasta oportunitate.
- Ce tendinte remarcati pe piata dezvoltarilor de cladiri de birouri/ retail/ hoteliere, in 2023?
- La o analiza atenta a pietei si luand in considerare proiectele din portofoliul nostru si cererea de servicii de management al constructiilor, observam cresteri consistente atat pe piata dezvoltarilor de cladiri de birouri, cat si in sectorul de retail si cel hotelier. Pe piata office, cresterile sunt sustinute de dorinta companiilor de a-si readuce angajatii la birou, dupa anii de pandemie. Asta se traduce in cresterea cererii de spatii de birouri moderne si, implicit intr-un nou val de investitii in acest sector pe viitor. Optimizarea si modernizarea cladirilor de birouri existente, precum si dezvoltarea de noi proiecte in zone cu accesibilitate ridicata din punct de vedere al transportului public si deservite de multe facilitati, se regasesc printre interesele principale ale investitorilor. O alta tendinta remarcata pe piata office consta intr-un apetit crescut al investitorilor pentru preluarea de cladiri existente si transformarea lor in spatii moderne de birouri. Un exemplu de astfel de proiect intrat recent in portofoliul Vitalis este vila Dr. Tomescu, monument istoric din centrul Capitalei, in curs de renovare si transformare intr-o cladire de birouri clasa A.
In ceea ce priveste piata de retail, putem spune ca 2023 este un an efervescent din punct de vedere al proiectelor noi deja livrate sau in curs de dezvoltare. Multi retaileri mari isi consolideaza pozitia pe piata romaneasca, iar altii si-au anuntat deja intrarea cu primele magazine. Desi mai bine de jumatate din proiectele de retail modern din portofoliul nostru sunt concentrate in orasele mari, ceea ce e si normal, observam o tendinta de crestere a proiectelor tip parcuri de retail in orasele mici si mijlocii. Avem in coordonare cateva proiecte din aceasta categorie, in toata tara.
Si industria hoteliera din Romania este intr-o continua expansiune si dezvoltare, atragand investitii din partea unora dintre cei mai importanti operatori internationali. Avem in portofoliu proiecte de dezvoltare a hotelurilor de lant, precum Ibis, Mercure, Radisson, peste tot in tara. Dezvoltatorii de unitati hoteliere se orienteaza catre sustenabilitate, construirea de experiente autentice pentru oaspeti si pe elemente de digitalizare avansate, pentru a atrage turisti atat din zona business, cat si leisure.
- Care sunt cele mai mari proiecte comerciale la care lucrati?
- Unul dintre cele mai mari proiecte de birouri din portofoliul Vitalis este One Cotroceni Park, dezvoltat de One United Properties. Vorbim, de fapt, despre un proiect mixt, care are atat o componenta de birouri, cat si una rezidentiala, oferind si spatii de retail. Echipa Vitalis a fost implicata in coordonarea componentei de birouri a proiectului, cladire deja finalizata. In acest moment coordonam lucrarile de constructie pentru componenta rezidentiala a aceluiasi proiect.
Din sectorul de retail, recent am finalizat coordonarea proiectului Brasov Retail Park, proiect ce ofera spatii comerciale moderne si o experienta de cumparaturi optimizata pentru clienti in Brasov. De asemenea, am coordonat dezvoltarea de supermarketuri Kaufland in Militari, Caracal si Urziceni, reamenajarea unor magazine specializate in vanzarea de mobilier si suntem implicati in coordonarea unor lucrari de conformare din punct de vedere al ceritelor de securitate la incendiu pentru un centru comercial din Craiova.
In ceea ce priveste sectorul hotelier, ne ocupam de coordonarea lucrarilor de constructie pentru Swissôtel de pe Bulevardul Expozitiei din Bucuresti si Corinthia Grand Hotel du Boulevard, monument istoric in curs de restaurare, cu termene de livrare in perioada urmatoare. Mai mult, am finalizat Mercure Conacul Cozieni, restaurand cladirea istorica de langa Bucuresti, recunoscuta drept Castelul de la Cozieni si transformand-o intr-un hotel premium, cu facilitati extraordinare si o arhitectura ce pastreaza vie istoria. Suntem implicati si in dezvoltarea a doua noi hoteluri in Sibiu, unul sub brandul Ibis si altul sub brandul Mercure.
- Referitor la dezvoltarile NZEB, ce impact au asupra pietei si cum sunt primite noile proiecte de piata?
- Normele de dezvoltare NZEB ne provoaca sa ne adaptam la standardele internationale de sustenabilitate si eficientizare energetica. Mai ales dupa criza energetica, atat dezvoltatorii, cat si majoritatea chiriasilor si cumparatorilor probabil au inteles cat de important este sa avem cladiri performante din punct de vedere energetic, in constructia carora se folosesc materiale durabile si de calitate si care au implementate solutii tehnice ce reduc costurile si nivelurile de poluare, pe termen mediu si lung.
Bineinteles, dezvoltarea de cladiri NZEB presupune si o crestere a costurilor de constructie, care afecteaza atat dezvoltatorul, cat si clientul final, acesta din urma platind mai mult pentru inchiriere sau cumparare. Totusi, integrand solutii menite sa eficientizeze costurile pe termen lung si sa creasca confortul si calitatea vietii ocupantilor, cladirile NZEB sunt, in general, bine primite de piata. In fond, o cladire proiectata sustenabil, care detine una sau mai multe certificari verzi, este o declaratie de calitate, de grija si de efort suplimentar depus pentru a construi un mediu mai sanatos, o eficientizare a costurilor pe termen lung si o valoare crescuta a vietii, fapt ce atrage automat chiriasi si cumparatori.
Noile standarde NZEB au reprezentat provocari si pentru noi, pe partea de management de proiect si costuri. Ne-au determinat sa gasim solutii inovatoare in ceea ce priveste materialele de constructie, furnizorii si tehnologiile implementate, astfel incat sa mentinem un nivel al costurilor confortabil pentru dezvoltator, asigurand, in acelasi timp, respectarea normelor NZEB in vigoare.
- Care sunt principalele dificultati si provocari pe care le intampina dezvoltatorii de cladiri comerciale, in aceasta perioada?
- Incertitudinea inca prezenta pe piata, alaturi de costurile de constructie ridicate si cerintele pentru proiectarea de cladiri NZEB despre care vorbeam mai sus sunt printre cele mai mari provocari pe care dezvoltatorii le pot intampina in aceasta perioada. Insa, acolo unde exista provocari sunt si oportunitati de inovatie si de directionare a investitiilor catre industrii si sectoare cu grade mai mari de predictibilitate. Cand o piata se blocheaza, cum se intampla acum in Bucuresti, investitorii se orienteaza catre altele. Asa vedem cresteri in sectorul retail, industrial si hotelier in zonele regionale, atat in resedinte de judet, cat si in orasele mici si medii.
- Ce obiective aveti pe termen mediu si lung pe piata din Romania, la nivel de companie?
- In continuare, ne concentram pe a ne consolida pozitia de lideri ai pietei de Construction Management din Romania, lucrand indeaproape cu partenerii nostri pentru a aduce la viata proiecte ce transforma orasele tarii. In 2023, ne-am extins portofoliul de proiecte in sectoare precum cel industrial, retail si hotelier si am intarit parteneriate de afaceri ce persista de ani de zile, respectandu-ne promisiunea de valoare, aceea de a Construi, in primul rand, Incredere (Building Trust). Continuam pe aceasta directie si in perioada urmatoare, focusandu-ne pe finalizarea proiectelor in curs si pe preluarea altora noi, pentru care suntem deja in discutii.
Pe termen lung, urmam o strategie de crestere axata pe inovatie in termeni de procese, proceduri si mod de lucru, concentrandu-ne pe extindere, pe identificarea nevoilor pietei si pe gasirea de solutii cu adevarat eficiente, cu impact asupra modului in care construim in Romania si nu numai.