In 2017, subsidiara din Romania a companiei de origine austriaca Strabag a fost implicata in multe proiecte de anvergura pe plan national, printre acestea regasindu-se Catedrala Mantuirii Neamului, statia de tratare a deseurilor din Ploiesti, sectiunea de autostrada dintre Ungheni si Ogra, calea ferata dintre Vintu de Jos si Simeria, dar si mai multe lucrari de reabilitare a infrastructurii rutiere la nivel national. In 2018, managementul companiei si-a propus sa participe la licitatii de proiecte de constructii din toate ariile. Tot din planurile pentru 2018 ale Strabag fac parte modernizarea echipamentelor si unitatilor de fabricatie, precum si extinderea retelei de subsidiare si facilitati de productie. Interviu cu Heimo Otto Oberwinkler, director general al Diviziei de Constructii Cai de Transport la Strabag, cu o experienta de 36 de ani in domeniul constructiilor.
- Cum a evoluat piata de profil in 2017?
- In 2017 economia Romaniei a inregistrat cel mai mare avans comparativ cu toate statele Uniunii Europene, cu o crestere de 6,1% a Produsului Intern Brut (PIB). In acelasi timp, sectorul autohton de constructii a urmat trendul ascendent general, majorandu-se cu 3,6% comparativ cu anul precedent, iar potrivit prognozelor furnizate de Eastern European Construction Forecasting Association (EECFA), cresterea va atinge 6,8% in 2018, respectiv 5% in 2019. Din perspectiva noastra, sectorul de constructii nerezidentiale va inregistra un avans valoric de 7,1%, fiind sprijinit in special de dezvoltarea cladirilor industriale si de birouri ale companiilor din segmentul IT, care exploateaza inalta calificare a angajatilor si nivelurile relativ scazute de salarizare pentru forta de munca din Romania.
- Ce tendinte a urmat activitatea companiei in 2017 si care sunt previziunile pentru 2018?
- Cei aproximativ 1.500 de angajati ai Strabag au generat in 2017 un volum de productie de aproape 200 milioane de euro, ceea ce ne propulseaza printre cele mai mari firme de constructii din Romania. Majoritatea veniturilor a apartinut departamentelor de constructii civile si de infrastructura. In 2018, conducerea companiei si-a propus sa-si pastreze aceasta pozitie, dovada fiind investitiile planificate in extindere, in concordanta cu evolutia previzionata a pietei.
- Care au fost principalele provocari din ultimul an si cum le-ati gestionat?
- Cele mai mari provocari pe care le-am intampinat pe piata din Romania in 2017 au fost generate de schimbarile legislative si de problemele de finantare a proiectelor publice sau realizate prin programe europene, iar in depasirea acestora ne-a ajutat sprijinul companiei-mama. O provocare a anilor urmatori va fi, de asemenea, gasirea candidatilor valorosi pentru executia proiectelor viitoare. Pentru viitor ne dorim sa continuam afacerea pe piata din Romania si speram ca guvernul va conduce tara intr-o directie corecta, astfel incat sa se accelereze dezvoltarea infrastructurii. Pentru companiile de constructii, una dintre cele mai importante caracteristici ale clientilor sai este predictibilitatea. In acest sens, licitatiile ar trebui lansate doar in momentul in care au studiile de fezabilitate si finantarea asigurate. In aceeasi linie, este important controlul calitatii, motiv pentru care consideram ca ar fi binevenita o forma de licentiere pentru companiile de constructii, bazata pe performante, eligibilitate, solvabilitate etc.