RO EN
Coșul este gol

Ing. Guido RETTER: "Dupa un an 2021 in care am sadit, in 2022 culegem roadele"

Grupul Retter, cu o experienta de peste 16 ani pe piata constructiilor din Romania, traverseaza o perioada favorabila a activitatii, cu proiecte mari, de anvergura, contractate si venituri in crestere. In 2020, cifra de afaceri a Retter Projectmanagement SRL, divizia de management de proiect si antreprenoriat general a grupului, a fost de aproape 44 milioane de lei, in crestere cu 59% fata de anul precedent si cu un profit de 7,86 milioane de lei. In 2021, rulajul companiei a scazut la 31,8 milioane de lei, deoarece a finalizat unul dintre cele mai mari proiecte derulate pana in prezent, respectiv constructia lotului al doilea al autostrazii Sebes-Turda. Tot anul trecut, compania s-a concentrat pe participarea la proiecte noi de infrastructura, ceea ce a presupus inclinarea balantei spre "outcome/ output", mai degraba decat pe "income/ input". Astfel, in 2022 au inceput sa se vada rezultatele. Printre proiectele mari la care RPM (Retter Projectmanagement) participa in aceasta perioada se afla constructia unui pasaj superior peste calea ferata, la Blaj si achizitia si montajul de panouri fonoabsorbante pe drumurile gestionate de DRDP Bucuresti si Constanta. De asemenea, compania va participa la constructia Autostrazii Bucurestiului (A0) si a autostrazii A7 Ploiesti - Buzau, Lot 1, Dumbrava - Mizil, km 0+000 - km 21+000, precum si la proiectarea si executia unui pasaj superior peste DN, in parteneriat cu Therme, in Balotesti.
Interviu cu Dipl.-Ing, Dipl,-Wirtsch,-Ing. Guido Retter, CEO la RETTER Projectmanagement si manager cu o experienta profesionala de peste 20 ani in project management si peste 16 ani pe piata de constructii din Romania.
 
- Cum a evoluat activitatea de constructii in 2021 si cum credeti ca se va dezvolta aceasta in 2022 si in ani urmatori?
- Ati precizat bine "a evoluat" caci, intr-adevar, pandemia nu a inchis santierele din Romania. Desi nu suntem campioni, ca natiune, in a finaliza proiecte de infrastructura mare, totusi anul 2021 a adus in jur de 35 de kilometri retelei de autostrazi din Romania, precum si cateva inaugurari de centuri ocolitoare insumand circa 52 de kilometri de drum de mare viteza care s-au deschis traficului. Ne bucuram ca ne-am adus contributia la acest progres, avand in vedere implicarea in ambele tronsoane de autostrada date in folosinta in 2021, respectiv A3 Ungheni - Targu Mures (4,5 km) si A10 Sebes - Turda, Lotul 2 (25 km).
Daca este sa vorbim de perspective, fiind inginer si economist de profesie, specialitatea mea este de a construi. Sa ridic de la zero, prin incercarea neincetata de a gasi cele mai bune solutii pentru obiectivele vizate pe termen lung. La momentul de fata, economia romaneasca are nevoie, mai mult decat oricand in ultimii 30 de ani, de sprijin guvernamental, cu efect rapid pentru sustinerea, in primul rand, a fortei de munca dar si a celorlalte resurse tehnice care sunt strans legate de fluxul pecuniar. De aceea, eu cred ca Guvernul este obligat sa ia masuri urgente pentru a injecta valori substantiale in economie, inlaturand complexitatea birocratiei, pentru care nu avem timp in momentul de fata.
In plus, tinand cont de contextul actual, al razboiului din Ucraina, intr-o astfel de situatie de criza cand preturile au izbucnit, o criza profund umanitara si cu imens impact negativ asupra economiei, trebuie sa constientizam necesitatea dezvoltarii companiilor romanesti din aria de infrastructura. Trebuie sa ne concentram pe salvarea firmelor noastre pentru ca ele, in primul rand, dau valoare constructiei de infrastructura aici, acasa, mai ales daca vorbim de autostrazi si cai ferate. Prin urmare, se impune atribuirea de contracte de infrastructura catre firmele romanesti, prin proceduri simplificate, astfel ca sa putem sa incepem sa construim IMEDIAT.
 
 
- Care sunt principalele proiecte la care lucrati in aceasta perioada?
- 2022 este un an cu provocari mari, in care actiunea se muta preponderent in teren. Practic, transpunem munca intelectuala, din birourile de proiectare si inovatii, din laboratoarele de testare, din fazele de ofertare, in teren, in faza de executie. Acest progres al companiei este unul firesc, asumat, si nu l-as fi vazut altfel. Stim de ce suntem capabili si obiectivul nostru a fost sa devenim cei mai buni din Europa pe anumite tipuri de poduri. La baza acestui obiectiv sta colaborarea cu parteneri internationali alaturi de care lucram zilnic la inovatii de sisteme, materiale si solutii noi. Acesta este un proces continuu. Iar noile proiecte in care suntem implicati vorbesc de la sine. In prezent, avem mai multe proiecte in derulare, in Ardeal si in Muntenia. Primul este la Blaj si are ca obiect proiectarea si executia obiectivului de investitie Pasaj superior peste calea ferata, inlocuire "Podul Minciunilor". Aici suntem antreprenor general. Este vorba despre demolarea unui pod vechi din centrul municipiului Blaj si construirea altuia nou, cu 5 benzi de circulatie rutiera si doua benzi pietonale, cu trotuare incalzite. Noul pod va fi una dintre cele mai spectaculoase constructii din Romania, cu solutii arhitecturale contemporane, dar care respecta patrimoniul existent in zona. Valoarea investitiei, proiect tehnic si executie lucrari, este de 11,75 milioane de lei (fara TVA).
Urmatorul proiect are ca obiect achizitia de panouri fonoabsorbante, cu transport si montaj incluse, in cadrul proiectului "implementare planuri de actiune pentru reducerea zgomotului generat de traficul rutier - Etapa 2011-2016", Lot 1 - DRDP Bucuresti si Lot 3 - DRDP Constanta. Desfasurat in asociere cu partenerul Forster RO SRL, prezentul proiect include furnizarea si montarea unui numar de circa 9.620 de metri de bariere fonice netransparente, respectiv aproximativ 7.550 m de bariere fonice transparente, pe sectoare de drumuri nationale si autostrazi de pe raza a 8 judete. Valoarea totala a investitiei, pentru ambele loturi, se ridica la peste 55 milioane de lei (fara TVA).
Un alt proiect pe care il consideram la fel de interesant si totodata unic, din punct de vedere al sistemului podului privind considerentul rezistentei si, nu in ultimul rand, din punct de vedere arhitectural, este cel in parteneriat cu Therme in Balotesti, privind proiectarea si executia unui pasaj superior peste DN1.
 
 
Pe langa aceste proiecte in derulare, mai sunt altele in cadrul carora urmeaza sau am semnat deja contractele de atribuire. Este vorba de sectoare importante de drumuri, fapt pentru care am participat in asociere cu parteneri deja consacrati in constructia de autostrazi in Romania. Primele doua proiecte sunt pe Autostrada Bucuresti (A0) care reprezinta un nou inel de autostrada in jurul Capitalei, cu o lungime de aproximativ 100 km. Aceasta are doua segmente: segmentul Nord, care este impartit in patru loturi si Sud, cu trei loturi. Pe segmentul Nord, in asociere cu Impresa Pizzarotti & C SPA Italia SPA, am castigat contractul de proiectare si executie a Lotului 1 din A0 Nord a Capitalei. Acesta este un proiect de circa 815 milioane de lei, desfasurat pe un tronson de aproximativ 17,5 km, care va face legatura intre A0 Sud aproape de A1 si intersectia cu DN, sectiunea DJ601 - DN1 (Corbeanca). Durata este de 12 luni pentru proiectare si 22 de luni pentru constructie. Aceasta este o noua oportunitate de a ridica stacheta pe plan local in ceea ce priveste profesionalismul, pregatirea tehnica, calitatea, solutiile tehnice si viziunea, in abordarea noilor provocari din domeniul constructiilor ce vizeaza infrastructura rutiera din Romania.
Al doilea proiect este pe segmentul Sud al autostrazii A0 - Lotul 3, portiunea DN6 - A1 cu o lungime de 17,97 km. Castigator al acestui lot este asocierea Aktor SA - Euro Construct Trading SRL, iar Retter Projectmanagement SRL va avea calitatea de subantreprenor. Pretul contractului este de 853,42 milioane de lei (fara TVA) si are un termen de executie de 42 de luni.
Si in fine, cel de-al treilea mare proiect, unde am castigat tot in formula de asociere cu Impresa Pizzarotti & C SPA si pentru care deja s-a semnat contractul in 16 iunie, face referire la executia lotului 1 al Autostrazii Ploiesti - Buzau, avand o valoare de 1,4 miliarde lei, finantare prin PNRR si 20 de luni durata de executie a lucrarilor de pe Lotul 1 Dumbrava - Mizil (km 0+000 - km 21+000). Proiectul este unul complex si foarte important pentru infrastructura rutiera a Romaniei, cu implicatii tehnice deosebite.
In paralel, ne pregatim pentru alte proiecte cum este, de exemplu, obiectivul de investitii "Autostrada Sibiu - Fagaras", parte din Autostrada Sibiu - Brasov. Acest proiect va fi finantat din fonduri externe nerambursabile, in cadrul perioadei de programare a Programului Operational Infrastructura Mare (POIM) 2014-2020 si de la bugetul de stat. Traseul in plan are lungimea de 68,05 km si este impartit in 4 tronsoane, avand o valoare totala a investitiei de 8,4 miliarde lei (inclusiv TVA), din care costul constructiei reprezinta 7,1 miliarde lei.
 
 
- Care sunt directiile de actiune viitoare, in vederea dezvoltarii companiei?
- Directiile sunt unele cat se poate de clare in ceea ce priveste nevoile noastre de a ne dezvolta. In primul rand, vom investi in dotarea societatii cu echipamentele si utilajele necesare executiei lucrarilor in santier. Deja in acest sens am incercat, fara succes, din pacate, pana in acest moment, sa accesam fonduri europene. Cel mai recent program pe care l-am accesat, pentru o investitie de circa 7 milioane de euro pentru echipamente, este Programul Operational Regional 2014-2020, Axa prioritara 2 - Imbunatatirea competitivitatii intreprinderilor mici si mijlocii, respectiv Prioritatea de investitii 2.2 – Sprijinirea crearii si extinderea capacitatilor avansate de productie si dezvoltarea serviciilor. Din nefericire, la aceste proiecte de accesare a fondurilor nerambursabile am plecat din start cu un handicap, intrucat CAEN-urile pe constructii au avut un punctaj mult mai mic decat cel din productie sau IT, de exemplu. Insa vom continua demersurile si cu POC 4.1.1 care urmeaza sa se relanseze. Asteptam si proiectul pe digitalizare. Aici exista o oarecare frustrare cu toate aceste piedici de a accesa fonduri europene pentru a ne facilita dezvoltarea, mai ales ca putem sa ne sustinem proiectele, am dovedit asta prin progresul nostru, cifrele vorbesc de la sine, iar nevoia este cat de poate de reala in acest domeniu. In asteptarea programelor dedicate constructiilor, vom continua sa ne auto-sustinem, asa cum am facut-o pana acum.
O a doua directie este aceea de focus asupra mediului: green technology si environment responsibility. Presiunea care se abate asupra industriei constructiilor de a-si imbunatati consumul de energie este una extraordinara si, asa cum a spus Meisels, "companiile de constructii care dezvolta programe pentru a sprijini standardele de constructie ecologice si sustenabile vor prospera".
O a treia directie este cea legata de elementele antiseismice. Una dintre problemele cu care Romania se confrunta este riscul seismic ridicat, fapt pentru care am decis sa ne implicam in punerea in siguranta atat a fondului vechi construit, cat si in proiectarea si executia lucrarilor de consolidare a cladirilor noi, monumentelor, podurilor etc. Impreuna cu partenerul german, Maurer AG, dezvoltam proiecte privind reducerea riscului seismic, prin adoptarea unei abordari strategice orientate spre actiuni de prevenire si atenuare a efectelor calamitatilor naturale si intarirea capacitatii institutionale si tehnice pentru managementul situatiilor de criza in cazul producerii unor astfel de calamitati. Serviciile pe care le punem la dispozitia clientilor nostri includ design, furnizare si montaj de elemente antiseismice, aparate de reazam si rosturi de dilatatie care sunt menite sa protejeze dinamica constructiilor.
 
 
O a patra directie este cea legata de proiectele in aria CFR. In calitate de furnizor feroviar autorizat si, in baza argumentelor tehnice feroviare pe care le detinem, avem capacitatea de a furniza servicii de constructii, reparatii si intretinere lucrari de arta in domeniul infrastructurii feroviare. Deci da, si aria CFR reprezinta una din directiile de actiune pe care le avem in vedere in procesul de dezvoltare al societatii.
Nu in ultimul rand, direct corelat cu progresul societatii, este nevoia de extindere a echipei. Structura companiei este detinuta exclusiv de angajatii sai si, in prezent, suntem in cautare de noi colegi. Resursa umana la noi se identifica cu compania si impartaseste succesul acesteia. Astfel, incercam sa cream o baza de continuitate, creativitate si crestere durabila pe termen lung din punctul de vedere al dezvoltarii colectivului.
 
- Care sunt dificultatile si provocarile pe care le intampinati in lucru?
- Au fost peste 15 ani intensi, in care provocarea a fost, ca intr-un mediu international schimbator, de instabilitate economica, politica si geopolitica, sa ne mentinem flexibilitatea si sa venim cu inovatii prin care sa schimbam mentalitati si sa ne adaptam cerintelor anilor 2022. Indepartarea de la sistemele vechi este cea mai provocatoare, deoarece trebuie pornit de la schimbarea mentala, de paradigma a beneficiarilor. Totusi, trebuie sa mentionam faptul ca, de exemplu, la CNAIR am intalnit si oameni care au dat dovada de profesionalism si curaj, astfel ca am reusit sa introducem sisteme noi, care nu doar ca s-au implementat, ci au devenit si buna practica in Europa.
Spiritul antreprenorial si inovator, lucrul in echipe internationale, angajamentul si orientarea spre rezultat sunt valori pe care eu, in calitate de CEO al firmei, alaturi de echipele noastre reusim tot mai mult sa le imprimam in toate domeniile in care grupul Retter este prezent. Echipa e motorul oricarui business sustenabil si, cand vorbesc de echipa, ii includem si pe partenerii nostri loiali, SSF ro, SSF Ingenieure AG Munchen si Maurer SE alaturi de care cercetam, dezvoltam si implementam concepte si solutii tehnice inovatoare in domeniul constructiilor de poduri, tuneluri si infrastructuri pentru transport.
Tinand cont de faptul ca in domeniul constructiilor dinamica este una enorma, ceea ce ne tine impreuna nu e faptul ca lucram in acelasi loc, ci increderea pe care o avem unii in altii, respectul reciproc sincer si implicarea cu toate resursele in atingerea obiectivelor comune. Suntem exigenti cu noi insine si cu oricine se alatura echipei pentru ca ne propunem ca la randul nostru sa raspundem in mod adecvat exigentelor pe care ni le asumam prin proiecte. Iar aceasta este cu adevarat o provocare si nu doar pentru noi, ci in toate domeniile, de a gasi resursa umana adecvata, care sa se integreze si care sa raspunda acestor exigente.
 
 
 
- Cum au evoluat preturile de executie de lucrari in ultimele 12 luni si cum estimati ca vor fluctua acestea in perioada urmatoare?
- Constructiile sunt un sector care, alaturi de IT, a miscat motoarele economiei romanesti chiar si in pandemie. In procentele statisticilor oficiale, volumul total al lucrarilor de constructii a crescut cu circa 15,9% in 2020. Acest lucru a fost posibil intrucat fitilul preturilor doar scanteia usor. Incepand cu mijlocul anului 2021 si mai ales ca urmare a contextului actual al razboiului din Ucraina, aceasta scanteie s-a transformat intr-o adevarata explozie. Vorbim aici de preturile materialelor, de probleme pe lantul de aprovizionare cu forta de munca si se estimeaza ca, in perioada urmatoare, situatia se va reflecta si in piata, pentru consumatorul final. Sper doar sa nu se reflecte si in blocaje in cazul anumitor proiecte si licitatii si, mai rau, sa nu se ajunga la colaps investitional. Cifre de la Federatia Patronatelor Societatilor din Constructii (FPSC), conform unui sondaj realizat in aprilie, semnaleaza cresteri de neconceput la majoritatea materialelor de constructii: table zincate - 45%, balast - 50%, nisip - 40%, otel-beton - peste 30%, ciment - 10%, carburant - 34%. Daca vorbim strict de otel, s-au inregistrat cresteri de 110% in Italia, de 70% in Germania si Franta, 64% in Spania. In Romania, majorarea inregistrata este de 70%. Aceste noi "liste de preturi" inregistrate la nivelul Uniunii Europene in cursul trimestrului intai sunt alarmante, cu atat mai mult cu cat toate domeniile sunt afectate in cascada.
 
 
Cresterea galopanta a preturilor, la un simplu calcul, duce la o majorare de minimum 20% a valorii contractelor. O urma de lumina pare sa vina de la OUG nr. 47 din aprilie 2022, prin care antreprenorul ii poate solicita beneficiarului ajustarea valorii aferente restului ramas de executat din contract la data intrarii in vigoare a prevederilor respectivei OUG, prin utilizarea formulei si a celorlalte prevederi din ordonanta. Chiar si asa, vorbim mai degraba de o formula care ne ajuta pe noi, ca antreprenor, sa evitam sa suportam integral pierderile, caci de profit pentru contractele in derulare va trebui sa vorbim intr-o editie mai indepartata a publicatiei. Totusi, cred ca este putin cam devreme pentru previziuni. Cu disciplina, cumpatare si o mai buna gestionare a banilor europeni putem sa evitam un eventual colaps. Inca se poate, dar doar daca se acorda credit (in sensul de credibilitate) acelor domenii care au dovedit ca pot duce in spate economia si in vremuri grele.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter