Companiile de constructii Bog’Art, Constructii Erbasu SA, Concelex, Con-A Operations si Conest SA, interesate de participarea la constructia Spitalului Regional de Urgenta (SRU) Iasi, solicita suspendarea procedurii de atribuire a lucrarilor respective. Principalul motiv pentru care societatile contesta licitatia este reprezentat de necesitatea modificarii cerintei privind experienta similara in executia lucrarilor impusa prin sectiunea 111. 1. 3) [Capacitatea tehnica si profesionala] din Fisa de date. Constructorii spun ca aceasta restrange artificial concurenta, intrucat antreprenorii romani nu au avut posibilitatea de a realiza lucrari de o anvergura similara in ultimii 5 ani.
Potrivit anuntului publicat in SEAP, contractul de executie are o valoare estimata la 1,82 miliarde lei (circa 367 milioane de euro), fara TVA, si o perioada de implementare de 106 luni.
"Pentru corecta intelegere a motivatiei promovarii prezentei contestatii, rugam completul sa aiba in vedere si cateva repere generale privind importanta si complexitatea proiectului, in contextul frecventei extrem de reduse cu care asemenea proceduri se organizeaza si prin natura activitatilor care urmeaza a fi realizate, ceea ce demonstreaza inclusiv imposibilitatea practica a operatorilor economici romani de a acumula experienta similara de o valoare semnificativa in cadrul unor astfel de contracte", a transmis asocierea de constructori in solicitarea adresata Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC).
Agentia Nationala pentru Dezvoltarea Infrastructurii in Sanatate (ANDIS), organizatorul licitatiei, a stabilit, ca cerinta, ca ofertantii trebuie sa faca dovada ca, in ultimii 5 ani, au derulat proiecte similare in valoare de minimum 1,2 miliarde lei, iar, ca proba, trebuie sa aduca maximum 3 contracte finalizate.
"Analizand insa proiectele avand un obiect similar comparabil de aceeasi natura si complexitate finalizate in Romania in ultimii 5 ani, se observa cu usurinta faptul ca nu pot fi identificate contracte a caror valoare insumata ar conduce la atingerea pragului minim de 1,25 miliarde lei, fara TVA, luand in considerare exclusiv valoarea lucrarilor executate, iar nu si a dotarilor/ echipamentelor medicale incluse in obiectul contractului)", spun contestatarii.
Reprezentantii constructorilor romani avertizeaza ca se ajunge, asadar, la situatia (nelegala, de altfel) in care operatorii economici rezidenti sunt in mod flagrant defavorizati prin impunerea unei valori semnificative necesar a fi demonstrata prin cele 3 contracte posibil a fi propuse pentru experienta similara acestia nu pot concret participa la atribuirea unui proiect relevant pentru Romania.
"De altfel, cei 5 contestatori sunt toti operatori economici rezidenti, a caror prezenta pe piata de constructii din Romania este deja notorie, tocmai prin faptul ca au derulat numeroase contracte de achizitie publica si in mediul privat, demonstrand, astfel, capacitatea profesionala si tehnica de a executa lucrari de natura celor considerate comparabile cu cele care vor face obiectul celor din contractul ce urmeaza a fi atribuit. Cu toate acestea, analizand eventualele contracte posibil a fi invocate pentru demonstrarea cerintei privind experienta similara, s-a constatat faptul ca pragul valoric impus prin cerintele documentatiei de atribuire nu poate fi atins prin intermediul a doar 3 contracte (astfel cum documentatia, in prezent, impune), conducand la singura concluzie permisa, anume ca doar operatorii straini, a caror experienta a fost dobandita in proiecte ample si de valoare semnificativa derulate in afara Romaniei, au, de fapt, acces la actuala Procedura de atribuire", au precizat constructorii romani in contestatia formulata.
De asemenea, constructorii mai spun ca asocierea cu companii straine nu este de dorit, obligatia implicita a operatorilor economici rezidenti de a incheia eventuale acorduri cu operatori economici nerezidenti diminueaza drastic concurenta in Procedura de atribuire, deziderat nepermis. "Este nelegala si, cu atat mai putin, permisa impunerea unor cerinte ale documentatiei de atribuire care, fara nicio justificare concreta, concludenta si plauzibila, ar conduce la restrangerea concurentei prin obligarea ofertantilor rezidenti sa incheie acorduri cu operatori economici din alte state, situatie fata de care singura masura apta sa restabileasca legalitatea Procedurii de atribuire este modificarea cerintei privind experienta simitara prin diminuarea pragului minim impus valoric si majorarea numarului de contracte posibil a fi prezentate", motiveaza constructorii romani.