Valoria si CSRmedia.ro au lansat prima editie a studiului ”Dinamica si perspectiva domeniului ESG in Romania”. Acesta este singurul studiu care aduce in atentia mediului de business rezultate clare privind strategiile, abordarile si dificultatile adoptarii ESG (Environment, Social, Governance) in Romania.
"Este imbucurator sa observam ca tot mai multe companii isi asuma un angajament serios fata de aspectele de mediu, domeniul social si de guvernanta. Acest studiu ofera o perspectiva detaliata asupra modului in care diferitele categorii de respondenti percep si abordeaza provocarile si oportunitatile din domeniul ESG in Romania”, declara Lacramioara Botezatu, CEO, CSRmedia.ro si ESGmedia.ro.
Realizat la finalul anului 2023, prin intermediul unui chestionar la care au raspuns 191 de reprezentanti ai unor companii importante, multinationale si antreprenoriale, studiul aduce in prim plan perspectivele diferite ale celor patru categorii de respondenti: CEO si top management, echipa de CSR/ESG, echipa de marketing si, separat, alti manageri din middle management.
Importanta sustenabilitatii se reflecta in reglementarea din domeniul ESG
Conform rezultatelor, 64% dintre membrii echipei de CSR/ESG, 58% dintre cei ai echipei de marketing si 51% dintre cei ai echipei de top management declara ca sunt foarte familiarizati cu conceptul de ESG. Acest lucru subliniaza importanta pe care aceste companii si categorii de profesionisti o acorda domeniului de sustenabilitate si responsabilitate sociala.
Un alt aspect evidentiat de studiu este faptul ca 65% dintre companii considera ca schimbarile de reglementare si standardele mai stricte sunt principalele transformari observate in domeniul ESG in ultimii 3 ani. Totodata, 25% dintre membrii echipei de top management si 25% dintre cei ai echipei de CSR/ESG spun ca transparenta adusa de ESG in ce priveste datele, altadata neraportate, reprezinta cea mai evidenta schimbare din acest domeniu.
Desigur lucrurile nu sunt niciodata simple, de aceea 59% dintre companiile respondente au mentionat gestionarea si raportarea datelor pe primul loc intre provocarile intampinate in implementarea practicilor de ESG, in timp ce 55% au mentionat alocarea resurselor necesare acestui domeniu.
Integrarea ESG si alegerea temelor relevante in strategia generala
In ceea ce priveste integrarea aspectelor ESG in strategia generala, 53% dintre companii si-au definit clar valorile, principiile ESG si misiunea pe care si-o asuma. In acelasi timp, 52% considera ca au integrat cel mai bine aspectele de mediu in strategia ESG. Alte 55% dintre companii afirma ca investitorii le cer obiective clare de ESG.
Diferentele de perspectiva devin evidente si in ceea ce priveste identificarea temelor relevante de ESG. Daca 37% dintre companii au un proces mixt de identificare a acestora, 34% au un proces intern, iar numai 10% masoara foarte bine impactul actual al companiei in ceea ce priveste ESG.
Rezultatele evidentiaza ca toate categoriile de respondenti considera rezistenta la schimbare ca fiind principala provocare intampinata in implementarea practicilor ESG, cu procente variate: 29% echipa de marketing, 24% echipa de CSR/ESG, 23% managerii din middle management si 19% directorii generali si echipa de top management.
Foarte important este ca 76% dintre companii isi implica angajatii in initiativele ESG prin constientizare si educatie, 57% prin crearea unei culturi a sustenabilitatii, 31% prin oportunitati de dezvoltare personala, iar 22% prin recunoastere si recompense.
Costurile implementarii ESG justifica beneficiile aduse companiei
Rezultatele studiului arata ca 69% dintre companii considera costurile asociate cu domeniul ESG ca fiind in foarte mare, dar in mare masura justificate de beneficiile aduse companiei. De asemenea, 61% afirma ca initiativele de ESG au avut un impact pozitiv asupra performantei organizatiei.
Studiul subliniaza, de asemenea, ca 52% dintre companiile respondente estimeaza ca importanta ESG va creste semnificativ in urmatorii 5 ani, iar 55% spun ca reglementarile legate de ESG vor deveni mai riguroase in Romania in viitorul apropiat.
"Concluziile acestui studiu ofera mediului de business din Romania un ghid valoros pentru adaptarea la schimbarile din domeniul ESG. Este evident ca sustenabilitatea si responsabilitatea sociala nu sunt doar tendinte, ci devin elemente fundamentale ale strategiilor de afaceri pentru un viitor durabil”, spune Elena Badea, Managing Director, Valoria.
Despre studiul Valoria si CSRmedia.ro
Studiul privind perceptia managerilor asupra evolutiei perspectivei companiilor cu privire la ESG are la baza un chestionar care analizeaza raspunsurile a 191 executivi de top provenind din companii cu activitate in diverse industrii. Chestionarul a fost aplicat in perioada 2 octombrie – 6 noiembrie 2023. Dintre respondenti, 43% provin din companii cu cifra de afaceri mai mare de 100 de milioane EUR, 7% din companii cu cifra de afaceri intre 50-100 milioane EUR, 17% cu cifra de afaceri intre 10-50 milioane EUR, 16% cu cifra de afaceri intre 1-10 milioane EUR si 17% sub 1 milion de EUR cifra de afaceri. 11% dintre respondenti au functia de CEO/Presedinte/Director General, 15% au functia de Director de Sustenabilitate/CSR/ESG, 24% au functia de Director de Marketing/PR/Comunicare, iar 16% au functia de Specialist.