La finalul saptamanii trecute, Comisia Europeana a publicat ultimul raport privind deficitul de incasare a TVA (VAT gap) inregistrat de statele membre in anul 2018. Potrivit studiului, tarile din UE au pierdut aproximativ 140 miliarde euro din TVA in 2018, cu aproape un miliard de euro mai putin fata de anul 2017, arata specialistii de la Mazars Romania, companie specializata in servicii de audit, contabilitate si consultanta fiscala si juridica.
Cifrele publicate indica o imbunatatire de colectare si in cazul Romaniei, care a inregistrat un deficit de incasare de 33,8%, cel mai scazut din ultimii ani. Totusi, rezultatele ne plaseaza din nou pe ultimul loc in ceea ce priveste eficienta colectarii TVA la nivelul UE, bugetul de stat continuand sa piarda peste 6,5 miliarde euro din TVA care ar fi trebuit colectata.
"In continuare, sunt necesare eforturi punctuale impotriva fraudei si evaziunii in domeniul TVA, iar pandemia de Covid-19 poate ingreuna si mai mult aceasta lupta. Comisia Europeana recomanda administratiilor fiscale simplificarea procedurilor si imbunatatirea cooperarii transfortaliere, intr-un context in care previziunile pentru anul 2020 indica o inversare a tendintei de reducere a deficitului de incasare TVA. Efectele pandemiei care se vor resimti in intreaga economie vor avea impact si asupra colectarii TVA, studiul aratand ca in anul 2020 ne putem astepta la o crestere a VAT gap cu aproape 13,7%", a declarat Alexandru Stanciu (foto), Tax Manager, Mazars Romania.
Reforma si digitalizarea ANAF trebuie sa devina prioritatea numarul unu pentru Romania, in detrimentul unor modificari legislative multiple care, in general, nu au reusit sa contribuie la cresterea colectarii TVA, cele mai bune exemple fiind celebra declaratie 088 privind inregistrarea in scopuri de TVA sau sistemul TVA split, masuri care s-au dovedit ineficiente si care, in cele din urma, au fost abrogate.
"Nu exista «reteta salvatoare» impotriva fraudei si evaziunii fiscale, insa experienta altor tari in care deficitul TVA a scazut semnficativ arata ca o modernizare a administratiei fiscale bazata pe digitalizare este una din cele mai bune practici. Accesul autoritatilor fiscale in timp real la tranzactiile derulate de operatorii economici, controlul electronic de tipul e-audit sau dosarul standard de audit fiscal (SAF-T) sunt metode de conformare fiscala testate, care sunt benefice atat pentru contribuabili, cat si pentru autoritati, controlul fiscal derulandu-se mult mai eficient astfel. Cel mai bun exemplu in acest sens sunt chiar vecinii nostri din Ungaria care in anul 2018 au avut cea mai mare scadere a VAT gap inregistrata in UE, cu 5,1%, dupa ce au implementat raportarea in timp real a tranzactiilor business to business", a precizat Bianca Vlad, Partener, Tax Advisory, Mazars Romania.
Conectarea caselor de marcat cu jurnal electronic la serverele ANAF, a carei implementare a inceput sa prinda contur in acest an poate fi, de asemenea, o alta solutie digitala ce ar mai putea contrabalansa din cresterea deficitului TVA generata de contextul pandemiei.
"Implementarea tehnologiei este esentiala si cu avantaje clare, mai ales atunci cand vorbim de interactiunea ANAF - contribuabil prin intermediul platformelor electronice, iar raportarea complet digitala a TVA este iminenta. Asteptam cu interes si initiativa Ministerului de Finante cu privire la implementarea SAF-T, propusa intai in sistem pilot pentru marii contribuabili - o masura prin care Polonia a reusit sa scada VAT gap-ul de la 24% in 2015 la 9,9% in 2018", a mentionat Miruna Cirstea, Tax Senior Consultant, Mazars Romania.
Cu toate acestea, la nivelul Uniunii Europene, reforma vasta prin introducerea sistemului TVA definitiv, care ar urma sa aiba loc in anul 2025 ramane o prioritate, statele membre nemaiputand sa isi permita pierderi de miliarde de euro, ca urmare a fraudei TVA si a inconsecventei sistemului actual. Pana atunci, va fi interesant de urmarit si de evaluat impactul pachetului de remedii rapide (VAT quick fixes), introdus incepand cu data 1 ianuarie 2020, ca o solutie premergatoare, precum si pachetul nou de masuri privind comertul electronic a carei implementare a fost momentan propusa pentru amanare pana la data de 1 iulie 2021.
***
Mazars este un parteneriat integrat international, specializat in servicii de audit, contabilitate, consultanta, servicii de consultanta fiscala si juridica. Operand in 91 de tari si teritorii din intreaga lume, compania colaboreaza cu 40.400 de profesionisti - 24.400 in cadrul parteneriatelor integrate Mazars si 16.000 prin Mazars North America Alliance - pentru a oferi asistenta clientilor de toate dimensiunile in fiecare etapa din dezvoltarea acestora.
In Romania, Mazars are o experienta de 25 de ani in audit, servicii de consultanta fiscala si financiara, consultanta HR, contabilitate si salarizare. Echipa locala include 230 de profesionisti.