RO EN
Coșul este gol

EY: Noile reguli OCDE privind preturile de transfer. Ce trebuie sa faca companiile?

Conditiile economice unice provocate de pandemie au creat multinationalelor probleme practice in aplicarea principiului pretului de piata, esential in domeniul preturilor de transfer, fortandu-le sa aiba masuri de raspuns total atipice, daca le raportam la ceea ce spun reglementarile. Motivul - regulile au fost intocmite pentru un mediu economic predictibil, care a lipsit, insa, in 2020. Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE), una dintre institutiile cu un important cuvant de spus in zona preturilor de transfer, a venit luna aceasta, la finalul a peste o jumatate de an de dezbateri, cu un ghid, care nu cuprinde reguli noi, ci doar indeamna autoritatile fiscale sa dea dovada de flexibilitate in analizele de preturi de transfer, oferind repere pentru patru puncte cheie in realizarea unei analize economice adecvate a pretului de piata.
 
Preturile de transfer sunt preturile la care se fac tranzactiile intre companiile parti ale aceluiasi grup, numite parti afiliate. Potrivit reglementarilor, tranzactia intre partile afiliate trebuie sa fie incheiata la un pret de piata, ca si cum ar fi fost incheiata intre parti independente, in conditii economice comparabile. Daca pretul tranzactiei intre afiliati nu este in "intervalul de piata", se considera ca profiturile obtinute de parti in urma tranzactiei nu sunt corect reflectate, afectand astfel impozitele si taxele platite. De cele mai multe ori, acest lucru se traduce prin ajustari ale profiturilor companiilor, efectuate de autoritatile fiscale. Exista mai multe metode prin care autoritatile fiscale din fiecare stat pot stabili daca multinationalele au respectat pretul de piata. Una dintre ele, de pilda, care se bazeaza pe stabilirea preturilor pe baza datelor istorice, in mod evident, nu ar functiona in 2020. Astfel, inca din martie, companiile au simtit nevoia unor indrumari, care sa le explice cum pot face analiza preturilor la care tranzactioneaza cu afiliatii. La fel si autoritatile fiscale, pentru a vedea cum pot analiza documentatia pusa la dispozitie de companii. Acum, Ghidul OCDE vine sa satisfaca aceasta nevoie, nu prin inventarea unor reguli noi, ci prin flexibilizarea celor existente in contextul economic actual. Cuvantul OCDE are greutate, deoarece se adreseaza celor 137 de state membre - jurisdictii, oferind in acest fel predictibilitate grupurilor, sustinandu-le in disputele cu autoritatile fiscale locale si unificand diverse abordari.
 
Impactul economic suferit de companii variaza foarte mult in functie de economii, industrii si companii, si reprezinta un factor cheie ce trebuie luat in considerare atunci cand se interpreteaza recomandarile emise de OCDE , care abordeaza patru arii prioritare: analiza comparabilitatii; alocarea pierderilor si alocarea costurilor specifice Covid-19; programe de asistenta guvernamentala si acorduri de pret in avans ("APA").
 
Analiza comparabilitatii. Ghidul stabileste ca multinationalele pot folosi in determinarea pretului de transfer orice tip de informatii disponibile public cu privire la efectul Covid-19 asupra afacerii, industriei si tranzactiei controlate, daca sunt relevante pentru a demonstra conformitatea cu principiul pretului de piata. Cele mai fiabile informatii de utilizat intr-o analiza de comparabilitate sunt cele referitoare la conditiile in care s-au desfasurat tranzactii necontrolate comparabile in aceeasi perioada cu tranzactia controlata. Cu toate acestea, companiile vor intampina dificultati in testarea preturilor de transfer aplicate in anul 2020, atunci cand se utilizeaza metode bazate pe date istorice (cum ar fi metoda marjei nete), din cauza disponibilitatii datelor in bazele de date comerciale abia in a doua parte a anului 2021, caz in care pot fi necesare ajustari de comparabilitate.
 
Alocarea pierderilor si alocarea costurilor specifice Covid-19. Multe grupuri de intreprinderi multinationale au suferit pierderi din cauza unei scaderi a cererii, incapacitatii de a obtine sau furniza produse sau servicii sau ca urmare a unor costuri operationale exceptionale, nerecurente. Pentru aceste companii, modul in care politicile lor de preturi de transfer aloca efectiv astfel de pierderi si costurile specifice Covid-19 intre entitatile asociate este deosebit de important, pentru ca de felul in care se va face aceasta alocare vor fi afectate profiturile sau pierderile rezultate din tranzactie. Sunt, de asemenea, companii pentru care pandemia a dus la reducerea sau eliminarea anumitor costuri care erau suportate in mod uzual inainte. OCDE recomanda companiilor sa aiba documentatie suport din care sa rezulte daca companiile independente in circumstante comparabile si-ar fi revizuit contractele sau relatiile comerciale existente, in caz contrar orice modificare a contractelor intra-grup existente si/ sau a relatiilor comerciale intre partile asociate ar putea fi considerata contrara principiul pretului de piata.
 
Programe de asistenta guvernamentala. Guvernele au acordat, cum stim, asistenta companiilor pentru a gestiona impactul declinului activitatii comerciale si al angajatilor, actiuni locale si deloc unitare. Tocmai disponibilitatea, substanta, durata si preluarea acestor programe guvernamentale pot avea implicatii asupra preturilor de transfer, indiferent daca asistenta guvernamentala este acordata direct unui membru al unui grup de intreprinderi multinationale sau este pusa la dispozitia companiilor independente de pe piata in care activeaza un grup de intreprinderi (afectand astfel companiile angajate in tranzactii potential comparabile). Este important de determinat daca ajutoarele au avut un impact asupra tranzactiilor intra-grup ori a tranzactiilor comparabile dintre companii independente si in ce masura influenteaza caracteristicile economice relevante ale tranzactiei analizate si implicit preturile de transfer aplicate. Pentru a identifica comparabile cat mai adecvate pentru analiza comparabilitatii, cea mai fiabila abordare de avut in vedere este raportarea, acolo unde este posibil, la date referitoare la tranzactii necontrolate comparabile pe aceeasi piata geografica sau una similara in care opereaza companiile independente care indeplinesc functii similare, isi asuma riscuri similare si utilizeaza active similare.
 
Acordurile de pret in avans. Companiile sunt incurajate sa fie transparente si sa colaboreze in timp util cu administratiile fiscale relevante. Acordurile existente trebuie respectate, precum si termenii agreati, in afara cazurilor care au condus la anularea sau revizuirea lor. Intrucat criza economica nu a avut acelasi impact asupra tuturor statelor industriilor sau companiilor, este imperativ necesar sa fie efectuata o analiza pentru fiecare caz in parte. In cazul in care sunt incalcate prezumtiile critice ale unui acord de pret in avans, companiile vor trebui sa colecteze si sa furnizeze administratiilor fiscale documentatia justificativa relevanta. In urma consultarilor cu administratia fiscala, daca au fost incalcate prezumtiile critice ale acordului, acestea pot decide:
  • Revizuirea acordului: atunci cand au avut loc modificari materiale ale conditiilor prevazute in acord ca si prezumtii critice, iar administratia fiscala si compania agreeaza modul de revizuire al acordului - in acest caz, acordul este in vigoare si continua avand in vedere termenii agreati in urma revizuirii;
  • Anularea acordului: atunci cand fie (i) exista o incalcare semnificativa a prezumtiilor critice din acord ca urmare a unei schimbari a circumstantelor economice sau (ii) contribuabilul nu a respectat termenii si conditiile acordului - in acest caz, acordul isi inceteaza valabilitatea la momentul anularii;
  • Revocarea acordului: atunci cand i) exista o denaturare, greseala sau omisiune care a fost atribuibila neglijarii, dezinteresului sau neindeplinirii obligatiilor unui contribuabil la depunerea unei cereri, a rapoartelor anuale sau a altor documente justificative sau la furnizarea oricaror informatii conexe sau (ii) contribuabilul participant (sau contribuabilii) nu respecta un termen sau o conditie fundamentala a acordului - in acest caz, se considera ca acordul nu a fost niciodata incheiat.
 
In situatiile in care contribuabilii si administratiile fiscale negociaza in prezent un acord de pret in avans care este destinat sa acopere exercitiul financiar 2020, toate partile sunt incurajate sa adopte o abordare flexibila si colaborativa pentru a stabili cum sa ia in considerare conditiile economice actuale, cum ar fi incheierea unor acorduri diferite pentru perioada afectata de pandemia Covid-19 si perioada post-Covid.
 
In concluzie, trebuie avut in vedere ca aceste recomandari nu reprezinta o extindere sau revizuire a Liniilor directoare OCDE privind preturile de transfer, ci trebuie aplicate luand in considerare prevederile deja existente relevante pentru fiecare caz in parte. Astfel, nefiind incorporate in Liniile directoare OCDE, ele nu vor fi direct aplicabile in legislatia nationala a multor tari, inclusiv in Romania. Cu toate acestea, este important ca recomandarile sa fie luate in considerare atat de contribuabilii ce opereaza in Romania, cat si de autoritatile fiscale romane in analizele de preturi de transfer, inclusiv in privinta acordurilor de preturi de transfer incheiate sau care urmeaza sa fie incheiate cu ANAF. Este extrem de important nu doar ca impactul suferit sa fie analizat si documentat de companiile asociate, dar si ca autoritatile fiscale sa considere care sunt cele mai importante riscuri cu care se confrunta acestea si modalitatile in care s-ar fi confruntat cu aceste riscuri societati independente, luand in calcul in mod realist optiunile aflate la dispozitia lor.
 
Autor: Adrian Rus, Partener, Liderul Departamentului de Preturi de Transfer si Georgiana Bizdrigheanu (foto), Manager, Asistenta fiscala si juridica, EY Romania.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter