Agentia Nationala pentru Achizitii Publice (ANAP) a publicat versiunea consolidata a Instructiunii privind derularea si modificarea contractului de achizitie publica/ contractului de achizitie sectoriala/ acordului-cadru/ contractului de achizitie publica/ sectoriala. Unul dintre motivele care a stat la baza emiterii acestei instructiunii il constituie reducerea numarului de acte normative prin sintetizarea si actualizarea reglementarilor cuprinse in trei instructiuni emise in intervalul 2016-2019, la nivelul unei singure instructiuni. Mai mult, instructiunea emisa de catre presedintele ANAP faciliteaza identificarea, intelegerea, interpretarea si aplicarea rapida si corecta a prevederilor legate de modificarile contractuale precum si de incadrare adecvata a acestora in tipurile de modificari contractuale nesubstantiale, reglementate la nivelul legislatiei primare, informeaza ANAP.
Astfel, reglementarile cuprinse in Instructiune vizeaza urmatoarele aspecte:
- inlocuirea unor termeni/ notiuni care nu se regaseau in legislatia de nivel superior;
- includerea de orientari cu privire la modificarea contractului prin intermediul clauzelor de revizuire sau de optiuni, care sa ofere autoritatilor contractante o flexibilitate de actiune;
- introducerea de orientari general valabile cu privire la ajustarea pretului contractelor, atat cele avand ca obiect executia de lucrari cat si a celor de produse si servicii;
- clarificarea aspectelor referitoare la posibilitatea modificarii acordurilor-cadru/ contractelor subsecvente;
- clarificarea aspectelor referitoare la calculul cuantumului modificarilor contractuale, in special in ceea ce priveste compensarea intre notele de renuntare si notele de comanda suplimentara;
- clarificarea implicatiilor de natura financiara determinate de prelungirea semnificativa a duratei de aplicare a procedurilor de atribuire precum si a prelungirii executiei contractelor de achizitie publica, din motive ce exclud culpa antreprenorilor;
- clarificarea modului de ajustare a pretului contractelor de achizitie a caror procedura de atribuire s-a derulat in temeiul OUG nr. 34/2006; noua instructiune va oferi autoritatilor contractante posibilitatea ca pe durata de executie a acestor contracte pretul sa poata fi ajustat, recomandand in acest sens si o formula aplicabila;
- adoptarea unei modalitati de ajustare rezonabile cu privire la compensarea financiara a efectului majorarii salariului minim garantat in plata.
Prin acest demers ANAP doreste sa asigure beneficii pentru autoritatile contractante si pentru mediul de afaceri, prin abordarea integrata si solutionarea centralizata a tuturor problemelor legate de interpretarea si aplicarea in practica a prevederilor legale din sfera modificarilor contractuale, inclusiv a ajustarii preturilor.
"Precizam ca versiunea publicata reprezinta rezultatul unui amplu proces de consultare publica pe care ANAP l-a initiat atat cu autoritatile contractante, cat si cu operatorii economici, prin intermediul acestuia putand fi implementate o mare parte din propunerile transmise de catre acestia. Instructiunea privind derularea si modificarea contractului de achizitie publica va fi publicata in Monitorul Oficial", se arata intr-o comunicare ANAP.
Pentru a consulta noua Instructiune emisa de Presedintele ANAP, click aici!