RO EN
Coșul este gol

CCE: Lacunele privind schimbul de date fiscale in UE pot incuraja evaziunea

Nu exista nici acum un schimb suficient de informatii fiscale intre statele membre ale UE pentru a se asigura o impozitare echitabila si eficace in intreaga piata unica, dupa cum se arata intr-un nou raport special publicat astazi de Curtea de Conturi Europeana (CCE). Problemele se regasesc nu numai la nivelul cadrului legislativ al UE, ci si la nivelul punerii in aplicare si al monitorizarii acestuia. In special, Curtea a constatat ca informatiile care fac obiectul schimburilor sunt adesea de o calitate limitata sau nu sunt utilizate in mod suficient.
Dat fiind numarul din ce in ce mai mare de tranzactii transfrontaliere, sarcina statelor membre de a determina in mod adecvat taxele si impozitele cuvenite este ingreunata, incurajand totodata eludarea si evaziunea fiscala. Daca se are in vedere doar eludarea fiscala practicata de intreprinderi, amploarea veniturilor fiscale din impozitul pe profit care se sustrag in acest mod de la impozitare este estimata deja la sume cuprinse intre 50 si 70 de miliarde de euro pe an in UE, aceasta cifra putand ajunge la aproximativ 190 de miliarde de euro daca se tine cont de regimurile fiscale speciale si de ineficientele in colectarea creantelor fiscale. Prin urmare, cooperarea intre statele membre este esentiala pentru a se asigura colectarea taxelor si a impozitelor in integralitate si acolo unde sunt datorate.
"Justitia fiscala este cruciala pentru economia UE: ea sporeste certitudinea pentru contribuabili, incurajeaza investitiile si stimuleaza concurenta si inovarea. Initiativele din ultimii ani au oferit administratiilor un acces fara precedent la date fiscale. Totusi, este inca nevoie ca informatiile partajate sa fie utilizate mult mai mult pentru ca sistemul sa isi atinga intregul potential", a declarat Ildikó Gáll-Pelcz, membra Curtii de Conturi Europene responsabila de raport.
 
Cadrul legislativ instituit de Comisia Europeana pentru schimbul de informatii fiscale este transparent si logic. Curtea avertizeaza insa ca acest cadru este afectat de mai multe lacune.
"In primul rand, continua sa fie incomplet in ceea ce priveste stoparea fenomenelor de eludare si de evaziune fiscala. Criptomonedele, dar si alte forme de venituri de exemplu, nu fac obiectul raportarii obligatorii, ramanand astfel in mare masura neimpozitate. In al doilea rand, sprijinul furnizat statelor membre nu merge suficient de departe. In special, Comisia abia daca aduce in discutie problema calitatii slabe a datelor si nici nu evalueaza cat de eficace si de disuasive sunt sanctiunile aplicate in caz de nerespectare a legislatiei. In fine, Comisia ar trebui sa ofere mai multe orientari in sprijinul statelor membre, in mod deosebit in domeniul analizei si al utilizarii datelor", arata o comunicare a Curtii de Conturi Europene.
Desi este esential ca autoritatile fiscale sa aiba o perspectiva mai buna asupra domeniilor celor mai afectate de eludarea si evaziunea fiscala pentru a le permite sa ia masuri corective adecvate, nu exista un cadru al UE pentru monitorizarea realizarilor sistemului. Curtea subliniaza ca, in practica, la nivelul de ansamblu al UE, nu se utilizeaza niciun set uniform de indicatori de performanta pentru a masura eficacitatea informatiilor fiscale partajate intre statele membre.
 
Sistemul de schimb de informatii fiscale poate functiona bine, cu conditia ca datele sa fie exacte, complete si partajate la timp, ceea ce, din pacate, nu este intotdeauna cazul, conform criticilor formulate de Curte. Mai mult, informatiile partajate sunt, in general, insuficient utilizate, ceea ce conduce la un deficit de colectare a taxelor si impozitelor cuvenite. Totusi, Curtea a constatat ca schimburile de informatii la cerere, precum si schimburile spontane de informatii functioneaza in mod eficace. In mod asemanator, controalele simultane efectuate de catre doua sau mai multe state membre cu privire la contribuabili care prezinta un interes comun sau complementar pentru aceste state s-au dovedit a fi un instrument eficace pentru a determina impozitarea aferenta tranzactiilor transfrontaliere.
***
Colectarea taxelor si a impozitelor este responsabilitatea fiecarui stat membru. Totusi, UE are un rol de jucat in a sprijini statele membre in combaterea eludarii si a evaziunii fiscale. Impreuna cu statele membre, Comisia Europeana depune eforturi pentru ca sistemele fiscale nationale din UE sa devina mai transparente, mai responsabile si mai eficace. In acest sens, a fost instituit un sistem pentru ca statele membre sa poata face schimb de informatii fiscale si de informatii referitoare la conturile financiare. In conformitate cu standardele OCDE, autoritatile fiscale din UE au acceptat de asemenea sa coopereze mai indeaproape, nu numai in contextul aplicarii normelor de impozitare, ci si in ceea ce priveste combaterea eludarii si a evaziunii fiscale.
Directiva din 2011 privind cooperarea administrativa este elementul fundamental al legislatiei UE in materie de cooperare administrativa in domeniul impozitarii directe. In ultimii ani, aceasta directiva a fost modificata de mai multe ori in sensul extinderii domeniului sau de aplicare.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter