Valoarea medie a proiectelor disputate la nivelul Europei continentale a scazut semnificativ in 2019 (-40%) la 24,5 milioane USD, comparativ cu anul anterior, cand valoarea medie a proiectelor care au generat conflicte se situa la 41 milioane USD. Perioada medie de solutionare a contractelor disputate a fost de 15,6 luni in 2019, in scadere fata de 20 de luni in 2018. Datele sunt incluse in Global Construction Disputes Report, analiza realizata anual de compania internationala de consultanta, proiectare si inginerie, Arcadis, cu sediul central in Olanda.
"Valoarea medie a contractelor de constructii disputate la nivel european a atins un nivel minim al ultimilor trei ani in 2019, in timp ce sectorul de constructii si-a continuat trendul ascendent, chiar daca se observa semnale de incetinire si in acest domeniu. Piata inca performeaza bine si foarte multe tari au in plan sa lanseze proiecte importante de infrastructura de transport. Drept urmare, ne asteptam ca acest sector - ce include executia de autostrazi, poduri, aeroporturi si cai ferate - sa genereze cele mai multe dispute in perioada urmatoare", se precizeaza in raportul citat.
Costurile din sectorul de constructii vor continua sa creasca, in timp ce vor aparea noi ingrijorari referitoare la finantarea demararii sau continuarii marilor proiecte de infrastructura din Europa, mai precizeaza reprezentantii Arcadis.
Cele mai comune dispute pe contractele de constructii la nivel european au fost generate, in 2019, de erori sau omisiuni in documentatiile aferente contractelor, termene nerealiste de executie a lucrarilor si esecul in administrarea cu succers a contractelor. Cele mai multe conflicte au fost rezolvate prin negocieri intre parti, arbitraj si litigii, mai arata studiul.
"Efectele pandemiei de Covid-19 vor fi resimtite la nivel global. Regiuni unde piata constructiilor era puternica si stabila, precum Italia sau Spania, au fost lovite puternic de noul coronavirus. Potrivit UE, industria constructiilor din Europa este esentiala pentru economia continentala, in special prin prisma proiectelor de infrastructura, care pot sustine economiile statelor membre. Sectorul constructiilor reprezinta 9% din PIB-ul UE27 si angajeaza peste 16 milioane de persoane. Drept urmare, efectele Covid-19 asupra industriei europene de constructii au un impact major", mai precieaza analiza Arcadis.
Specialistii avertizeaza, in acest context, participantii la proiectele de constructii, sa nu piarda din vedere tehnicile pe care le au la dispozitie pentru a evita, intermedia sau solutiona disputele pe contracte. "Analiza din acest an evidentiaza, mai mult ca oricand, importanta unor clauze contractuale juste si echilibrate din punct de vedere al riscurilor, dar si a abilitatilor de administrare a proiectelor. O alta necesitate de maxima importanta este colaborarea dintre parti in fata provocarilor pe care le aduce noul context economic, inclusiv in derularea contractelor de constructii. Desi nu pot fi, inca, vizibile toate aspectele impactului Covid-19 asupra sectorului, constructiile trebuie sa mearga mai departe, colaborarea devenind cu atat mai importanta in aceste vremuri fara precedent", concluzioneaza raportul Arcadis.
Pentru a consulta raportul integral, click aici!