Piata locala de consultanta imobiliara, evaluata la circa 114 milioane de euro anual, este aproape inexistenta in comparatie cu adevaratele industrii create in alte zone ale lumii, cum ar fi cea din SUA/Canada, unde rulajul din domeniu depaseste 3,3 miliarde euro (echivalent in USD). Potrivit datelor companiei RE/MAX, lider mondial in real-estate si cea mai mare franciza la nivel global pe acest segment, piata locala de profil prezinta un potential urias, intrucat este un domeniu aflat in stadiu incipient de dezvoltare. In acest context, grupul de origine nord-americana vizeaza deschiderea a 12 francize in acest an si expansiunea cu inca 15 birouri in 2015, la nivel national. Pe plan global, RE/MAX este prezent in 97 de tari, avand peste 6.400 de birouri si 93.000 de agenti.
Interviu cu Razvan Cuc, director general al RE/MAX Romania.
- Cum caracterizati situatia actuala de pe piata consultantei imobiliare din Romania?
- Piata de consultanta imobiliara din Romania este inexistenta in comparatie cu cea nord-americana, insa observam ca si la nivel european este un domeniu dificil. De pilda, in SUA si Canada peste 96% din tranzactiile imobiliare se realizeaza prin intermediul agentilor, in timp ce in Portugalia, de exemplu, aproximativ 50% din vanzarile de proprietati sunt efectuate cu ajutorul brokerilor, iar in Romania acestia nici macar nu sunt inregistrati. La nivel national, agentul imobiliar este vazut ca un intermediar, nu ca un consultant, avand o imagine negativa pe piata. Ne dorim sa schimbam aceasta situatie, sa educam atat specialisti in domeniu, cat si insusi publicul din Romania. Suntem constienti ca va fi un proces extrem de greu si indelungat.
- Ce obiective de dezvoltare aveti la nivel national?
- RE/MAX este activa in Romania din anul 2006, insa expansiunea reala a inceput in 2014 si se va realiza prin francize. In acest moment, pe piata autohtona exista 7 francize, urmand ca pana la finele anului in curs sa avem deschise 12 birouri. Pentru 2015 ne-am propus extinderea retelei cu inca 15 filiale, obiectivul pe termen lung fiind ca in 2023 sa ajungem la 110 birouri locale, cu peste 1.000 de agenti instruiti. In principiu, mizam pe dezvoltarea in orase cu peste 150.000 de locuitori. In 2014 am realizat o cifra de afaceri de circa 430.000 de euro, insa pentru anul viitor ne-am propus sa ajungem la aproape un milion de euro.
- Mizati mai mult pe conversii ale afacerilor sau pe start-up-uri in crearea retelei locale?
- In prezent, peste 60% din francizele RE/MAX reprezinta conversii, iar restul sunt start-up-uri. Practic, peste jumatate din birourile noastre sunt agentii imobiliare care au ales sa devina francize RE/MAX. Restul sunt business-uri noi, pornite de la zero, de antreprenori care isi doresc sa aiba o afacere ce beneficiaza de sprijinul unui grup puternic. Prin afilierea la retea, francizele beneficiaza de un sistem de promovare a proprietatilor integrat la nivel mondial. In cadrul francizelor RE/MAX, toti agentii au nevoie de certificari, pe care le pot obtine in urma a minimum 150 de ore de training, brokerii avand nevoie de cel putin 200 de ore de pregatire profesionala.