Romania trebuie sa se focuseze pe incurajarea productiei autohtone si a exporturilor, in contextul in care oportunitatile pentru produsele ,,made in Romania’’ vor fi semnificative pe termen mediu si lung. Temerile investitorilor privind siguranta investitiilor si a produselor ,,made in China’’ sunt de natura sa accentueze fenomenul de relocarea a unor facilitati de productie in Europa, iar Romania trebuie sa faca toate eforturile administrative si logistice pentru a se afla pe lista tarilor atractive pentru investitii greenfield, arata o analiza realizata de expertii de la Moneycorp Romania.
De la #cumpararomaneste la #produsinromania. Economia romaneasca se afla in blockstart pentru relansarea economica. Cu ce va veni Romania in fata cererii de produse si servicii la nivel european, in conditiile in care peste 70% din exporturile tarii sunt catre tarile UE? Cum vom reusi sa depasim aceasta criza economica si de ce sunt importante exporturile in reconstructia economica?
Expertii de la Moneycorp sustin ca intr-o economie puternic afectata de efectele pandemiei de coronavirus, multi investitori vor privi cu destule rezerve piata chineza, principalul exportator al lumii. Faptul ca lanturile de aprovizionare s-au intrerupt atat de usor, urmare a crizei sanitare, ii va face pe multi sa isi regandeasca portofoliul de furnizori si locatia acestora, focusul fiind pe apropierea productiei de zona de desfacere, de clientul final.
In noul context international, in care SUA si UE isi regandesc strategiile macroeconomice, firmele romanesti au sanse sa castige contracte semnificative, in conditiile in care gama de produse de export a crescut semnificativ in ultimii ani.
,,Romania a inregistrat, in 2019 cel mai bun rezultat din istorie in materie de exporturi, de 69 miliarde de euro, in linie cu estimarile noastre’’, spune Cosmin Bucur, directorul general Moneycorp Romania.
,,2020 a inceput bine insa perioada de lockdown, generata de pandemie, precum si urmatoarele luni de relansare graduala a activitatii vor eroda puternic din potentialul de export. In acest context, estimarile noastre indica un nivel al exporturilor de 60 miliarde de euro in acest an si o revenire catre granita de 70 de miliarde de euro in 2021’’, a mai spus acesta.
Spre comparatie, in 2010, economia romaneasca raporta exporturi de 37,3 miliarde de euro, la jumatate fata de cele din 2019. 76,6% din exporturi au mers, anul trecut, catre tarile din Uniunea Europeana.
,,Evolutia exporturilor romanesti va depinde, in principal, de modul in care principalii nostri parteneri comerciali din Europa, Germania, Italia si Franta isi vor reveni din punct de vedere economic. Premizele sunt inca in zona incertitudinii insa, avand in vedere pachetele financiare uriase anuntate de Bruxelles pentru relansarea economiei europene, totul va depinde de modul in care economiile din zona euro vor conlucra pentru revenirea economica’’, a mai spus Bucur.
Pentru Romania, spun expertii de la Moneycorp, urmatoarea perioada va aduce o serie intreaga de oportunitati in conditiile in care, din punct de vedere al raportului pret-calitate, produsele romanesti se afla intr-o zona atractiva, de la materiale de constructii la produse agroalimentare, textile si masini.
,,Europenii vor fi mai atenti la pret si la provenienta marfurilor’’, estimeaza Claudiu Ghebaru, Senior Dealer Moneycorp Romania. In acest context, spune expertul, dand exemplu sectorul auto, ,,noile modele Dacia - Logan 3 si Sandero, ce vor fi lansate in toamna, alaturi de noul Ford Puma produs la Craiova, se vor afla in prim-plan, asa cum Logan-ul si Duster-ul s-au vandut excelent in timpul crizei financiare din 2009’’.
Principalele produse de export ale Romaniei au fost, in 2019, masinile si dispozitivele electrice (29,1% din totalul exporturilor), mijloacele de transport (18,4%), mobilier, materiale de constructii si alte produse (12,5%), produsele agroalimentare (10,4%), produsele chimice si mase plastice (9,2%), produsele metalurgice (8,6%), textile, confectii, pielarie, incaltaminte (7,8%) si produsele minerale (4%).
Romania a exportat cel mai mult produse si servicii in Germania, de 15,4 mld.euro (29,3% din total), Italia - 7,7 mld.euro (14,7%), Franta - 4,7 mld.euro (9%), Ungaria - 3,3 mld.euro (6,3%), Marea Britanie 2,5 mld.euro (4,9%), Polonia - 2,4 mld.euro (4,6%), Bulgaria - 2,4 mld.euro (4,6%) si Cehia 2,1 mld.euro (4,1%).
Pe lista destinatiilor de export ale produselor ,,made in Romania’’, s-au mai aflat, in ordinea valorii, Olanda, Spania, Austria, Slovacia, Belgia, Grecia si Suedia.
Din tarile din afara UE, cele mai cautate destinatii de export pentru produsele romanesti au fost Turcia (2,2 miliarde euro), SUA (1,3 mld.euro), Rep. Moldova (1,2 mld.euro) si Rusia (1 mld.euro)
#produsinromania, un efort national
Potrivit analizei Moneycorp, evolutia exporturilor romanesti va depinde, intr-o masura semnificativa, de modul in care autoritatile vor sprijini relansarea economiei.
Programul IMM Invest si cel destinat marilor companii, luat in calcul de guvern, trebuie insotite, potrivit expertilor, de o politica de stimulare a investitiilor de tip greenfield, prin facilitati fiscale si administrative.
,,Intr-o Europa in care toate tarile vor concura pentru a atrage investitii, Romania, cu un cost operational redus in comparatie cu tarile din regiune, are sanse sa reprezinte o destinatie importanta pentru investitori, insa trebuie sa faca mai mult pentru a atrage capitalul strain. Relevant este exemplul Poloniei care a reusit, recent, sa atraga o investitie de 1 mld. euro de la Microsoft, ca parte a planului sau la nivel global de a oferi startup-urilor, antreprenorilor, IMM-urilor si autoritatilor servicii cloud securizate’’, spune Claudiu Ghebaru, Senior Dealer in cadrul companiei.
,,Dezvoltarea unor programe de stimulare a productiei, cu fonduri UE sau de la bugetul de stat, sunt de natura sa ofere un boost semnificativ economiei, mai ales in sectorul IT&C, in contextul celei de-a patra revolutii industriale, Industry 4.0, la care si Romania va trebui sa adere. Digitalizarea, robotizarea si noile tehnologii reprezinta un domeniu care trebuie sa devina strategic pentru Romania, un domeniu cu potential excelent de export’’, a mai adaugat acesta.
Dincolo de sectorul IT, dezvoltarea infrastructurii de transport (rutier, aerian, feroviar, naval) este de natura sa sustina investitiile greenfield in economie, singurele care pot aduce o evolutie economica solida, predictibila.
,,De la #cumpararomaneste trebuie sa evoluam cat mai mult spre zona de #produsinromania, catre dezvoltarea unor lanturi de business locale in toate sectoarele cu potential, de la agricultura la industria prelucratoare, care sa ofere produse si servicii de calitate. Este nevoie de un efort sustinut al mediului de afaceri si al statului catre o reconstructie economica pe baze sustenabile si predictibile, care sa ofere o alternativa la importuri si o oferta competitiva la exporturi’’, a declarat Cosmin Bucur, Managing Director al Moneycorp Romania.
Potrivit expertilor, intr-un mediu valutar volatil si a presiunilor economice generate de criza, mediul de afaceri trebuie sa ia in calcul tot mai mult folosirea unor produse si strategii de hedging.
"Fluctuatiile cursului de schimb reprezinta un lucru normal intr-o piata financiara dezvoltata dar, in acelasi timp, pot reprezenta un risc semnificativ pentru companiile care desfasoara operatiuni de import sau export. O miscare nefavorabila a cursului de schimb poate afecta direct si negativ marja comerciala pe un anume produs sau serviciu. De-a lungul celor 15 ani in domeniul trezoreriei bancare, am remarcat ca o parte semnificativa din companiile cu expunere pe cursul valutar folosesc instrumente de mitigare a riscului. In momente de criza si incertitudine, cum este perioada pe care o traversam acum, se observa o crestere a volatilitatii cursului de schimb pentru majoritatea perechilor valutare. Aceasta volatilitate are efecte directe asupra marjei comerciale. Cred ca orice companie isi doreste o diminuare a volatilitatii si o crestere a predictibilitatii, cel putin pe termen scurt si mediu”, mentioneaza Sebastian Bacioiu, Head of Dealing al Moneycorp Romania.
Potrivit acestuia, cel mai de baza si eficient produs de hedging (acoperirea riscului valutar) este tranzactionarea la termen (Forward). Acesta presupune fixarea cursului de schimb la care o companie poate cumpara sau vinde o valuta la un moment viitor.
Diferenta nivelului de dobanda, intre EUR/USD/GBP pe de o parte si RON pe cealalta parte, face ca un forward sa fie foarte atragator in special pentru exportatori (companiile care vand valuta si cumpara RON) datorita unui nivel al cursului de schimb superior fata de cel oferit 'la vedere' in momentul incheierii tranzactiei. Aceasta reduce costul asociat unei astfel de tranzactii si ramane un produs pur de acoperire a riscului valutar.
Prezenta din 2016 in Romania, Moneycorp este cea mai mare institutie de plati din Europa. In 2019, compania a tranzactionat la nivel global peste 40 miliarde de Euro si a efectuat plati catre peste 190 de tari. Moneycorp a castigat, tot in 2019, premiul Best Money Service Provider in cadrul ceremoniei anuale World Banking Awards din Londra.
In Romania, Moneycorp lucreaza cu peste 700 de companii Corporate si IMM-uri, din domenii diverse precum IT&C, Asigurari, Echipamente Industriale, FMGC sau Medical.