Oficialii Ministerului Finantelor Publice (MFP) au dat recent publicitatii proiectul legii privind bugetul de stat pentru anul 2018, precum si o serie de alte documente din care rezulta proiectia unei cresteri economice de 5,5% estimate pentru anul viitor, ceea ce ar corespunde unui Produs Intern Brut - PIB de circa 907,85 miliarde lei. Prezentand principalele obiective ale bugetului de stat pentru anul 2018, reprezentantii ministerului de resort au aratat, printre altele, ca unul dintre acestea este reprezentat de „initiativa de sustinere a mediului de afaceri, prin adoptarea unor masuri de relaxare fiscala, cu scopul de a stimula cresterea economica”. In acest sens, au fost invocate: „reducerea cotei de impozit pe venit de la 16% la 10%, diminuarea cotei totale a contributiilor sociale obligatorii, in total, cu doua puncte procentuale, astfel ca din totalul de 39,25% contributii platite la un salariu brut, se vor plati 37,25%, simplificarea fiscalitatii prin reducerea numarului contributiilor sociale de la 9 la 3, respectiv contributia de asigurari sociale (CAS), contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS) si contributia asiguratorie pentru munca”. De asemenea, se precizeaza si ca, „in cursul anului 2017, a fost introdus un mecanism imbunatatit de colectare a TVA (split payment), care va reduce evaziunea la TVA declarata si neplatita in prezent”.
Un capitol distinct, considerat a fi extrem de important in executia bugetului propus pentru 2018, il constituie, in opinia MFP, sustinerea investitiilor publice. „In anul 2018, cheltuielile destinate investitiilor insumeaza 38,5 miliarde lei, reprezentand aproximativ 4,2% din PIB, pentru ca in anul 2020 acestea sa fie estimate la 53,3 miliarde lei, iar in anul 2021 estimarea se situeaza la 54,4 miliarde lei si o pondere in PIB de 4,8%, inregistrandu-se o crestere de 0,6 puncte procentuale fata de anul 2018. Va fi avuta in vedere consolidarea investitiilor publice, in special in infrastructura, prin aplicarea Master Planului General de Transport, inclusiv prin asigurarea premiselor necesare cresterii absorbtiei fondurilor europene disponibile pentru sectorul de transport si eficientizarea investitiilor in infrastructura. In ceea ce priveste dezvoltarea infrastructurii pe toate modurile de transport, FESI sprijina investitiile destinate construirii/modernizarii retelelor TEN-T rutiere si feroviare, precum si dezvoltarii unui sistem de transport multimodal, de calitate, durabil si eficient. In acelasi timp, se urmareste cresterea gradului de absorbtie a fondurilor structurale si de coeziune. Astfel, in exercitiul financiar 2014-2020 alocarea totala a Romaniei depaseste 43 miliarde euro, din care 22,9 miliarde euro prin politica de coeziune si aproximativ 20 miliarde euro prin politica agricola comuna si politica maritima integrata, ceea ce reprezinta o solutie pentru stimularea economiei, mai ales in contextul constrangerilor impuse de noul pact fiscal”, se mai arata in documentele ministerului de resort. Pentru a descarca proiectul legii bugetului de stat pentru 2018, precum si celelalte documente sintetice, click aici, aici si aici!