La finele lunii iunie a.c., in cadrul unei intalniri bilaterale, ministrii Transporturilor din Bulgaria, Rozen Zhelyazkov, si Romania, Razvan Alexandru Cuc, au convenit ca, pentru a dezvolta infrastructura rutiera si legaturile dintre cele doua tari, se va elabora un acord interguvernamental privind constructia celui de-al treilea pod peste Dunare, care sa lege Romania de Bulgaria, intre orasele Svistov si Zimnicea, dupa cum informeaza un comunicat al oficialitatilor bulgare.
Cei doi oficiali au fost de acord sa redacteze o varianta preliminara a acordului pana la finele lunii iulie a anului in curs si sa o propuna spre ratificare Parlamentelor nationale, dupa adoptarea sa de catre guvernele celor doua tari.
„Constructia celui de-al treilea pod peste Dunare este importanta atat pentru Bulgaria si Romania, cat si pentru Uniunea Europeana, deoarece o astfel de facilitate ar fi parte din reteaua europeana de transport”, a apreciat ministrul bulgar al Transporturilor.
Rozen Zhelyazkov a discutat cu Razvan Cuc si despre posibilitatea construirii celui de-al treilea pod peste Dunare printr-o procedura europeana de selectie a unui investitor privat, in conformitate cu Directiva 2014/23/EU a Parlamentului European si a Consiliului din 26 februarie 2014 cu privire la acordarea contractelor de concesionare. Cei doi ministri considera ca trei ani este o perioada fezabila pentru finalizarea noului pod.
Aceasta idee nu este noua, fiind de altfel specificata in cadrul unei intrevederi a premierului Viorica Dancila cu prim-ministrul Republicii Bulgaria, Boyko Borisov, care a avut loc la Palatul Victoria din Bucuresti, in luna mai 2019.
Referindu-se la noul pod care ar putea lega Zimnicea de Svistov, Boyko Borisov a explicat ca „putem sa folosim, daca incepem, construirea unui pod cu bani europeni, pentru ca acesta este un coridor european, si la Svistov-Nicopole, respectiv pe partea bulgara, prin parteneriat public-privat (...). Svistov este foarte important, pentru ca se poate realiza foarte rapid. Podul la Ruse trebuie sa fie reparat, sa aiba reparatii capitale, si pentru aceasta cred ca ambele state vor depune eforturi (...)”.
„Cu ocazia intalnirii dintre partea bulgara si cea romana, am confirmat, impreuna cu prim-ministrul Borisov, hotararea noastra de a conferi impulsul politic necesar unei cooperari care sa continue tendinta pozitiva de pana acum si sa se desfasoare intr-un ritm si mai sustinut, valorificand cat mai mult potentialul existent. Angajamentul nostru ferm in acest sens este reflectat in declaratia comuna, pe care am adoptat-o. Declaratia politica detaliaza sectoarele de cooperare si traseaza cadrul de actiune pentru consolidarea cooperarii intre cele doua tari in plan bilateral, regional, european si international. De asemenea, in cadrul reuniunii, au fost semnate o serie de acorduri la nivel economic si sectorial, in domenii prioritare pentru cooperarea dintre cele doua tari. Acestea se refera la (...) masuri in vederea stimularii intreprinderilor mici si mijlocii si in domeniul transporturilor, imbunatatirea conditiilor de navigatie pe sectorul comun romano-bulgar al Dunarii si conectivitatea de transport intre ambele state. Am convenit sa conferim un dinamism suplimentar proiectelor si actiunilor comune in arii prioritare de cooperare precum conectivitatea de transport”, a subliniat, la randul sau, premierul Viorica Dancila.
Cu ocazia intrunirii, s-a semnat si un memorandum intre ministrii Transporturilor din ambele tari, insa, potrivit informatiilor furnizate de expertii din cadrul consiliului bulgar de ministri, actualmente, negocierile pentru cel de-al treilea pod nu sunt intr-un stadiu prea avansat. „In domeniul conectivitatii de transport, statele semnatare se angajeaza sa efectueze studii de fezabilitate privind amplasarea celui de-al treilea pod peste Dunare, iar partile vor conveni asupra uneia dintre urmatoarele amplasamente: Oryahovo - Bechet, Nicopole - Turnu Mugurele , Svistov - Zimnicea, Ruse - Giurgiu si Silistra – Calarasi”, se arata in memorandum.
***
Principalul pod peste Dunare dintre Romania si Bulgaria, de la Giurgiu-Ruse, a fost inaugurat in 1954, iar cea mai recenta reparatie capitala a fost efectuata in anul 1997. In anul 2013, a fost inaugurat podul de la Calafat-Vidin, cel de-al doilea pod de trecere peste Dunare intre Romania si Bulgaria.