Numarul racordarilor consumatorilor casnici la sistemele de distributie a gazelor naturale si la retelele de distributie a energiei electrice nu a crescut, desi legislatia in domeniu a fost modificata tocmai pentru a stimula acest proces, a constat Consiliul Concurentei in urma unei analize.
Cresterea numarului de racordari ar conduce expansiunea pietelor de furnizare a energiei electrice si a gazelor naturale catre consumatorii casnici si, implicit, la cresterea portofoliului furnizorilor existenti si la aparitia de noi furnizori pe piata.
Cu toate acestea, conform informatiilor detinute de autoritatea de concurenta, desi numarul de cereri de racordare la retelele de distributie depuse de clientii casnici a crescut, nu s-a inregistrat si o majorare a lucrarilor de racordare, deci a locurilor de consum casnic.
Astfel, in cazul energiei electrice, in timp ce numarul cererilor de racordare primite de operatorii de distributie, in primul semestru din 2021, din partea clientilor casnici a crescut cu 31% fata de semestrul 1 din 2020, numarul locurilor de consum a crescut cu doar 1,4%.
In cazul gazelor naturale, numarul cererilor de racordare transmise de clientii casnici a crescut cu circa 170% in semestrul 1 2021 comparativ cu semestrul 1 2020, in timp ce numarul locurilor de consum a crescut cu doar 3,6%.
In a doua parte a anului 2020, cadrul legislativ primar privind procesul de racordare la retelele/sistemele de distributie a energiei electrice si gazelor naturale a suferit modificari importante, operatorul de distributie de energie electrica sau de gaze naturale avand obligatia de a racorda la retea toti solicitantii clienti finali casnici, in termen de 90 de zile de la data obtinerii autorizatiei de construire, cu recuperarea costurilor racordarii intr-o perioada de 5 ani. Aceste modificari au fot urmate de adaptarea de catre ANRE a legislatiei secundare, in primul trimestru al anului 2021.
In acest context, la solicitarea Parlamentului Romaniei, autoritatea de concurenta a demarat o analiza privind activitatea de racordare a clientilor casnici la sistemele de distributie a gazelor naturale si la retelele de distributie a energiei electrice.
In cadrul acestor proceduri, Consiliul Concurentei a analizat modificarile aduse cadrului normativ si a solicitat operatorilor de distributie date si informatii cu privire la procesul de racordare, purtand si discutii cu unii dintre acesti operatori. De asemenea, autoritatea de concurenta a transmis opiniile sale pe marginea anumitor proiecte de acte normative de reglementare primara si secundara.
In urma analizei, a rezultat ca in situatia in care legislatia ar permite autoritatilor publice locale sa finanteze in intregime procesul de dezvoltare a retelelor/sistemelor de distributie a energiei electrice si gazelor naturale, s-ar putea impulsiona activitatea de racordare. Ca urmare, Consiliul Concurentei recomanda adaptarea legislatiei astfel incat sa permita autoritatilor locale finantarea in intregime a lucrarilor de dezvoltarea a retelelor, finantarea putand fi asigurata in acest caz din resursele locale sau prin accesarea de fonduri nationale si/sau comunitare de investitii.
De asemenea, autoritatea de concurenta apreciaza ca realizarea lucrarilor de racordare nu trebuie sa aiba la baza doar principiul eficientei economice, ci acesta trebuie coroborat cu alte criterii, cum ar fi o durata clara pana la racordare. In acest fel s-ar oferi o certitudine in ceea ce priveste durata maxima de timp pentru extinderea retelelor/sistemelor de distributie, inclusiv pentru investitiile cu un grad redus de eficienta.
Consiliul Concurentei pune in consultare publica Raportul intermediar privind racordarea clientilor casnici la sistemele de distributie a gazelor naturale si la retelele de distributie a energiei electrice. Documentul prezinta activitatea de racordare la retelele/sistemele de distributie, inclusiv activitatile si etapele acestui proces, evolutiile cadrului normativ aplicabil, anumite elemente extrase din chestionarele completate de operatorii de distributie, precum si unele din problemele indicate de acestia cu privire la procesul de racordare.
Observatii pe marginea analizei intermediare a Consiliului Concurentei pot fi transmise, in termen de 30 de zile de la data prezentului comunicat.
Intrucat cadrul normativ ce priveste activitatea de racordare la retelele/sistemele de distributie a energiei electrice si gazelor naturale a suferit modificari recente, prin adoptarea la finele anului 2021 a OUG nr. 143/2021, Consiliul Concurentei va continua analiza sa cu privire la subiectul racordarii, urmand a prezenta rezultatul acesteia si eventualele recomandari.
De altfel, acest sector de racordare la retele de gaze naturale si energie electrica a reprezentat o preocupare constanta a Consiliului Concurentei care a utilizat, in aceasta zona, intreaga paleta de instrumente de care dispune. In ultimii ani, autoritatea de concurenta a aplicat sanctiuni de peste 10 milioane euro unor companii care isi desfasoara activitatea pe piata serviciilor conexe distributiei de gaze sau de energie pentru incalcarea normelor de concurenta.
Astfel, Delgaz Grid SA, membra a grupului E.ON a fost amendata cu 30 milioane lei (aproximativ 6,1 milioane euro) pentru abuz de pozitie dominanta pe piata serviciilor conexe distributiei de gaze naturale, respectiv pe piata serviciilor de verificari si revizii tehnice ale Instalatiilor de Utilizare a Gazelor Naturale (IUGN) in zona de distributie a Delgaz Grid SA.
In urma implementarii angajamentelor asumate de E-Distributie Muntenia SA - companie a grupului Enel, in contextul investigatiei privind un posibil abuz de pozitie dominanta, durata medie de obtinere a avizelor tehnice de racordare emise de companie a scazut cu 20%, in conditiile in care numarul cererilor de racordare a crescut cu 30%. De asemenea, interventia Consiliului Concurentei a condus la cresterea transparentei procesului de racordare si a gradului general de informare a utilizatorilor in legatura cu procesul de racordare, in ultimul an, numarul de clienti care utilizeaza serviciul online de racordare crescand cu peste 90%.
Compania Distrigaz Sud Retele SRL (membra a grupului Engie) a fost amendata cu 17.650.326 lei (aprox. 3,7 milioane euro), pentru abuz de pozitie dominanta manifestat prin practicarea unor tarife excesive, nejustificate economic, pentru avizarea tehnica a proiectelor de executie, receptia si punerea in functiune a instalatiilor de utilizare a gazelor naturale (IUGN).
Distribuitorul de gaze naturale Premier Energy SRL, in calitate de succesor legal al companiei Gaz Sud SA a fost sanctionat cu 6,3 milioane lei (aprox. 1,3 milioane euro) pentru ca a abuzat de abuz de pozitia sa dominanta prin impunerea unor tarife discriminatorii pentru servicii de avizare tehnica a proiectelor, de receptie a lucrarilor si de punere in functiune a IUGN, diferentiate in functie de realizatorul lucrarilor de proiectare si de executie a instalatiilor.
Distribuitorul de gaze naturale Wirom Gas SA si noua executanti de lucrari in domeniu au fost amendati cu 920.069 lei pentru pentru incheierea unei intelegeri anticoncurentiale prin care au stabilit un pret fix pentru realizarea IUGN.
Raportul intermediar privind procesul de racordare a clienților casnici la rețelele/sistemele de distribuție a energiei electrice și gazelor naturale poate fi accesat aici!