Dupa mai multe incercari esuate de dialog cu reprezentantii Ministerului Transporturilor cu privire la pericolele aprobarii Ordinului MT 600 / 2017, la data de 19 octombrie a.c., Asociatia Romana a Antreprenorilor de Constructii (ARACO) a inaintat o scrisoare oficiala catre prim-ministrul Guvernului Romaniei Mihai Tudose, pentru revocarea actului administrativ. “Promovarea si mentinerea in vigoare a OMT 600/2017 genereaza abuzuri grave si dezechilibre inacceptabile pentru societatile de constructii. Facem referire la modelul de contract de proiectare si executie utilizat de Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere SA in cadrul actualelor proceduri de achizitie publica, in baza carora urmeaza sa fie contractate principalele lucrari de infrastructura rutiera finantate in cadrul POIM 2014-2020, contract ce a fost aprobat in baza Ordinului Ministrului Transporturilor nr. 600/2017. Acest ordin prezinta, in opinia specialistilor din domeniul infrastructurii de transport rutier, firme de constructii romanesti si straine, proiectanti si consultanti, numeroase elemente de nelegalitate si consideram ca eventuala continuare a procedurilor de licitatie pe baza acestui model de contract va fi de natura sa prejudicieze in mod grav calitatea proiectelor ce vor fi implementate, cu consecinte asupra absorbtiei fondurilor europene din exercitiul financiar 2014-2020, ajuns deja la jumatatea perioadei. Procedurile de achizitie publica la care ne referim sunt aferente unora dintre cele mai importante proiecte de infrastructura rutiera, respectiv cele de proiectare si executie a drumului expres Craiova - Pitesti, proiectarea si executia autostrazii Sibiu - Pitesti (cele doua sectiuni lansate in prezent), precum si proiectarea si executia autostrazii de centura Bucuresti, proiecte a caror valoare insumeaza 18 miliarde lei”, a declarat vicepresedintele ARACO, Valentin Stoica.
Solutia pe care reprezentantii ARACO o propun este aceea de amanare a aprobarii ordinului, pana la schimbarea conditiilor contractuale, dupa consultarea cu specialistii in constructii
In pofida faptului ca reprezinta cele mai importante companii de constructii din Romania, a caror cifra de afaceri insumata depaseste PIB-ul national, ARACO nu reuseste sa gaseasca o cale de dialog cu reprezentantii Ministerului Transporturilor, care refuza sa se consulte cu asociatiile de profil atunci cand iau diverse decizii de a schimba legile care guverneaza sectorul de constructii. “Mai mult decat atat, mentinerea acestui model de contract in cadrul acestor proceduri de achizitie determina companiile serioase, cu renume si experienta in acest domeniu, sa nu participe la proceduri, existand pericolul ca principalele proiecte de infrastructura rutiera sa fie atribuite unor societati fara experienta, ce nu vor putea sa le duca la bun sfarsit. Apreciem ca este esential ca oficialii CNAIR SA sa prelungeasca termenul de depunere a ofertelor in cadrul acestor proceduri si sa inlocuiasca in cadrul documentatiilor de atribuire Ordinul nr. 600/2017 ( prin care a fost aprobat modelul de contract de proiectare si executie) cu noul contract elaborat in prezent de catre Banca Europena de Investitii, la solicitarea Comisiei Europene. Dorim sa subliniem ca adoptarea unui contract standard national aplicabil tuturor proiectele finantate din POIM este una dintre conditionalitatile ex-ante ce trebuiau indeplinite de catre Guvernul Romaniei, Comisia Europeana exprimand deja puncte de vedere prin care respingea diverse modele de contract ce au fost propuse, similare Ordinului 600/2017 si solicitand intocmirea unui model de contract echilibrat”, concluzioneaza vicepresedintele ARACO. Toate acestea, coroborat cu esecul relansarii investitionale in 2017 si amputarea investitiilor la rectificarea bugetara vor amplifica efectele profund negative in planul mentinerii competitivitatii operatorilor din sector. Pentru a vizualiza documentul oficial click aici si pentru a descarca memorandumul ARACO, click aici!