Agentia Nationala pentru Achizitii Publice (ANAP) a lansat in consultare publica un proiect de Hotarare de Guvern prin care propune o reglementare mai clara in ceea ce priveste modalitatea de determinare a valorii estimate si alegerea procedurii de atribuire in raport cu complexitatea obiectului contractului de achizitie publica.
"Avand in vedere semnalele venite din piata cu privire la anumite neclaritati aparute la nivelul normelor de aplicare a legislatiei in domeniul achizitiilor publice si sectoriale, ANAP si Ministerul Fondurilor Europene vin sprijinul autoritatilor contractante si al operatorilor economici cu o reglementare mai clara in ceea ce priveste modalitatea de determinare a valorii estimate si alegerea procedurii de atribuire in raport cu complexitatea obiectului contractului de achizitie din Normele metodologice aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 395/2016 si, respectiv, Hotararea Guvernului nr. 394/2016. Precizam ca neclaritatile semnalate privesc modalitatea de estimare a valorii contractelor de lucrari si au avut ca efect intarzieri nejustificate in procesul de achizitii, generate de aplicarea unor proceduri de achizitie complexe in raport cu valoarea estimata a serviciilor de proiectare, ulterior reflecandu-se si la nivelul serviciilor de executie", arata o comunicare ANAP.
Reprezentantii Agentiei subliniaza ca anterior deciziei de elaborare a acestui proiect, conducerea ANAP a solicitat un punct de vedere oficial din partea Comisiei Europene cu privire la interpretarea corecta si aplicarea adecvata a prevederilor referitoare la estimarea valorii contractelor de servicii de lucrari.
"In urma corespondetei pe aceasta tema cu serviciile tehnice de specialitate ale Comisiei Europene (Scrisoarea Ares (2020)2553508 - 14/05/2020) s-a fundamentat necesitatea de modificare/ completare a dispozitiilor legale mentionate mai sus, in sensul reglementarii a doua situatii distincte: determinarea valorii estimate a achizitiei prin cumularea valorii estimate a serviciilor de proiectare tehnica si asistenta din partea proiectantului cu valoarea estimata a lucrarilor aferente unui obiectiv de investitii - in situatia in care acestea fac obiectul aceluiasi contract de achizitie publica de lucrari; respectiv determinarea valorii estimate a achizitiei prin raportare la fiecare tip de contract in parte (servicii/ lucrari), in cazul in care autoritatea/ entitatea contractanta atribuie contracte diferite - servicii de proiectare tehnica si asistenta din partea proiectantului, respectiv executie lucrari - pentru realizarea aceluiasi obiectiv de investitii", se mai arata in comunicatul ANAP.
Astfel, prin modificarea prevederilor art. 18 alin. (3) din HG nr. 394/2016 si ale art. 17 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 395/2016, entitatile/ autoritatile contractante care decid sa atribuie serviciile de proiectare aferente unui obiectiv de investitii separat de executia lucrarilor pentru acelasi obiectiv de investitii nu vor mai stabili valoarea estimata a achizitiei prin cumularea valorilor estimate ale celor doua tipuri diferite de contracte, alegand procedura de atribuire a fiecarui contract individual in functie de valoarea estimata a serviciilor sau a lucrarilor care fac obiectul respectivului contract.
Pentru informatii suplimentare, click aici!