Au trecut 167 de ani de la nasterea unuia dintre cei mai cunoscuti ingineri constructori romani, pionier al tehnicii mondiale in proiectarea si construirea podurilor, Anghel Saligny.
Numele lui Anghel Saligny este legat, fara indoiala, de cea mai importanta lucrare a sa: podul peste Dunare, de la Cernavoda. Construit in numai cinci ani, intre 1890 si 1895, podul peste Dunare era, la acea vreme, cel mai lung din Europa si printre cele mai importante poduri metalice cu deschidere mare din lume.
Cinci ani pentru construirea unei lucrari de arta de talie europeana si mondiala. Doar cinci ani! Unde suntem in prezent, la 126 de ani de la inaugurarea podului peste Dunare? Ce am pierdut, in acest secol? De ce am ajuns, de la pionierii tehnicii mondiale in proiectarea si construirea podurilor, la coada infrastructurii rutiere si feroviare din Europa?
Unde am gresit si de ce suntem in acest moment in imposibilitatea de a veni cu proiecte viabile, cu noi cai de transport feroviar si rutier?
Sunt intrebari la care ar trebui sa putem raspunde si carora sa le si gasim solutiile de rezolvare.
Daca, in urma cu peste un secol, romanul Anghel Saligny, pe care il omagiem astazi, ducea numele tarii noastre in toata Europa si chiar si peste Ocean, astazi ne bazam - gresind deseori - pe altii sa ne construiasca drumuri, poduri si, mai rar, linii de cale ferata.
Avem profesionistii necesari pentru a revigora si a moderniza infrastructura rutiera si feroviara. Ce lipseste, din pacate, este chiar vointa politica. Iar schimbarea optiunilor in functie de politicile unui partid sau ale altuia nu poate decat sa ne lase in continuare la coada listei tarilor europene din punctul de vedere al cailor de comunicatii rutiere si feroviare.
Schimbarile de guverne, de ministri ai Transporturilor sau de directori ai Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere sau ai CFR Infrastructura nu ar trebui sa fie impedimente in modernizarea drumurilor nationale sau in construirea de autostrazi si, chiar mai necesar, de infrastructura feroviara care sa permita sa ne apropiem de viteza de circulatie normala pentru secolul in care traim.
Dezvoltarea economica a unei tari depinde de crearea unei retele de drumuri si cai ferate care sa permita circulatia rapida. De aceea, politica de partid nu are voie sa impiedice modernizarea infrastructurii rutiere si feroviare, pentru ca de aceasta depind investitiile noi si viata economica si sociala a romanilor.
Un material de opinie de Rodica Paraschiv, Grupul parlamentar al PSD