Grupul TeraPlast raporteaza o crestere robusta a cifrei de afaceri in trimestrul 1, in linie cu evolutiile recente. Marjele operationale, desi in scadere fata de aceeasi perioada a anului trecut, sunt intr-o imbunatatire semnificativa fata de ultimul trimestru incheiat (T4/2021). Acest lucru dovedeste rezilienta operatiunilor grupului avand in vedere schimbarea radicala a contextului economic in T1/2022 fata de anul precedent. Evolutia lunara arata o accelerare a marjelor operationale in martie fata de ianuarie si februarie cu o perspectiva buna pentru trimestrele viitoare.
Cifra de afaceri a crescut in primele trei luni ale anului cu 58%, la 170,5 milioane de lei, inclusiv ca urmare a demararii productiei in noi unitati in urma investitiilor realizate. Rezultatele bune obtinute reconfirma asteptarile Grupului cu privire la realizarea bugetului ambitios aprobat pentru intreg anul 2022, tinand cont de faptul ca prognoza trimestriala a fost construita pe o alta sezonalitate decat in anii precedenti, luand in calcul si inceperea productiei in noua unitate de tevi de apa si gaz in trimestrul al doilea.
Profitul net a fost de 6,8 milioane de lei, in regresie fata de trimestrul 1 al anului trecut, un rezultat bun in conditii economice total schimbate fata de anul 2021. Scaderea fata de profitul record din T1/2021 a fost generata de o reducere relativa a marjei la segmentul Instalatii si de un rezultat negativ al diviziei de ambalaje flexibile. Cu toate acestea, scaderea a fost compensata partial de cresterea accelerata a vanzarilor, aproape de recordul absolut trimestrial din T3/2021 (cu doar 4% mai putin) si imbunatatirea marjelor fata de T4/2021. Divizia de ambalaje flexibile, care include si ambalajele biodegradabile, reprezinta unul dintre segmentele noi in cadrul Grupului, care inca suporta costurile de operationalizare a liniilor de productie si de eficientizare a unor active provenite din fuziuni si achizitii.
EBITDA s-a situat la 15,6 milioane de lei, ceea ce reprezinta o marja de 9,2%. Nivelul este in scadere cu 11% fata de trimestrul I al anului precedent. Cu toate acestea, EBITDA a crescut cu 54% fata de trimestrul 4 al anului trecut, iar rata EBITDA s-a imbunatatit fata de aceeasi perioada cu 3 puncte procentuale. Evolutia a fost marcata de doi factori majori. Pe de o parte, s-a manifestat un efect de baza, prin raportarea la un rezultat exceptional inregistrat in perioada similara a anului precedent in care Grupul era format doar din business-urile mature. Pe de alta parte, s-au resimtit accentuat constrangerile generate de volatilitatea preturilor pe piata materiilor prime. TeraPlast a reusit o imbunatatire a marjelor fata de ultimul trimestru chiar daca trendul de crestere a pretului la materii prime s-a mentinut si in 2022. Desi s-au facut progrese semnificative, inca sunt vizibile intarzieri in privinta transferului costurilor aditionale pe lantul valoric, generate de decalajul de adaptare la noile preturi din piata a contractelor finantate prin fonduri publice, unde mecanismele de reindexare a preturilor s-au dovedit insuficiente.
TeraPlast s-a concentrat pe cresterea volumelor vandute, chiar daca asta a presupus o reducere a marjei unitare, prin internalizarea unor costuri, cu impact asupra rezultatului consolidat.
„Cresterea accelerata a cifrei de afaceri a grupului cu 58% ne-a apropiat foarte mult de maximul istoric trimestrial al cifrei de afaceri din trimestrul III din 2021 (cu doar 4% sub acest nivel record) si peste nivelul din trimestrul II din 2021, in ciuda sezonalitatii specifice la inceput de an. Comparatia inevitabila cu aceeasi perioada a anului trecut necesita unele clarificari de natura sa ofere imaginea corecta. Grupul are o alta structura in prezent, cu noi linii de business aflate in curs de operationalizare. Rezultatul consolidat a avut de suferit inclusiv din cauza unor intarzieri la noile linii, dar din luna martie am observat o evolutie mult imbunatatita a marjelor operationale. Aceasta imbunatatire ne pune pe drumul corect de atingere a obiectivelor ambitioase bugetate pentru 2022.” a declarat Ioana Birta, directorul financiar al Grupului TeraPlast. Ea a mai adaugat: "In ultimii doi ani am invatat sa navigam intr-un mediu dificil, dominat de crize. Suntem multumiti de performanta businessurilor mature din grup si avem incredere ca investitiile realizate in noile linii de activitate vor incepe sa recupereze in timp startul mai lent intr-un context economic dificil. Am invatat sa atenuam cat mai mult impactul asupra Grupului, sa mentinem un control bun asupra capitalului de lucru si asupra investitiilor pentru a ne asigura dezvoltarea pe termen lung. Climatul de piata actual este mai dificil decat anul trecut, dar avem abordarea corecta, bazata pe investitiile realizate pentru a ne indeplini obiectivele ambitioase in 2022”.
Business-urilor mature, a caror amprenta in cadrul Grupului a fost extinsa, li s-au adaugat noi linii, aflate in plin proces de accelerare si atingere a potentialului. Diviziile Instalatii si Granule (inclusiv reciclate) au avut in primul trimestru marje EBITDA in procente de doua cifre (11,4%, respectiv 15,2%).
Tot in trimestrul I, TeraPlast a pus in functiune noi facilitati de productie. Un nou produs a intrat in portofoliul Grupului sub brand-ul TeraDuct (tubulatura pentru infrastructura de telecomunicatii si fibra optica). De asemenea, o parte din utilajele pentru noua fabrica de polietilena au fost instalate. Linia NeoTer (sisteme de incalzire si racire prin pardoseala) urmeaza sa fie pusa in functiune in T2/2022. Pentru aceasta din urma au existat unele intarzieri in privinta disponibilitatii unora dintre materiile prime, rezolvate doar la finalul lunii aprilie.
Impactul noilor facilitati de productie, mentionate mai sus, asupra rezultatelor financiare urmeaza sa fie evidentiat in trimestrele urmatoare.
Linia de business Instalatii si Reciclare (TeraPlast si TeraPlast Recycling)
- Cifra de afaceri in crestere cu 49% fata de trimestrul I/2021 (113,7 milioane lei);
- A asigurat 66% din cifra de afaceri consolidata la nivel de Grup;
- EBITDA: 12 milioane lei;
- EBITDA in scadere cu 3% din cauza voltatilitatii ridicate pe piata materiilor prime, dar rata EBITDA in crestere cu 3,4 puncte procentuale fata de ultimul trimestru din 2021.
Linia de business Granule (TeraPlast si TeraPlast Recycling)
- Include Granulele rigide si plastifiate din PVC, granulele HFFR (fara halogen, rezistente la foc), dar si granulele reciclate;
- Cea mai buna performanta la nivel de grup din perspectiva marjelor operationale, au avansat cu 55% comparativ cu T1/2021. Cifra de afaceri a avut acelasi ritm de crestere, la 35 de milioane lei.
Linia de business Ferestre si usi (TeraGlass)
- Cifra de afaceri in crestere (12 milioane de lei, + 36%), dar impact negativ asupra rezultatului consolidat: EBITDA -0,11 milioane de lei;
- Rezultatul a fost afectat de un decalaj mare de implementare a cresterilor de pret, care a generat o scadere pe termen scurt a marjei brute. Noile preturi (renegociate in T1/2022) vor intra in vigoare in a doua parte a trimestrului 2, ceea ce va duce la o imbunatatire a rezultatelor din a doua parte a anului.
Linia de business Ambalaje flexibile (TeraBio Pack)
- Divizie noua in cadrul Grupului;
- Cifra de afaceri de 9,6 milioane de lei;
- Pierderi operationale inerente inceputului de activitate de 2,57 milioane de lei;
- TeraBio Pack a demarat productia de ambalaje biodegradabile la finalul anului trecut, volumele sunt in crestere constanta, dar o majorare semnificativa a productiei este asteptata dupa finalizarea licitatiilor de achizitii ale marilor lanturi de magazine;
- Produsele acestei divizii sunt in curs de omologare la mari clienti, care vor genera comenzi considerabile dupa incheierea acestor proceduri necesare.