Grupul TeraPlast, producator de materiale de constructii cu sediul in Bistrita, a inregistrat o cifra de afaceri de 816,2 milioane de lei in primele noua luni ale acestui an, dupa o crestere de 14% comparativ cu intervalul corespunzator din 2019. Indicatorul de profitabilitate operationala EBITDA al perioadei s-a plasat la 99,1 milioane de lei (+46%).
"Cresterea organica din primele noua luni ale anului arata ca grupul nostru se poate adapta si poate gasi solutii de a performa si in contextul dificil din 2020. Am fi putut creste si mai mult, insa am avut limitari de capacitate de productie la mai multe grupe de produse principale. Nevoia de crestere a capacitatii de productie este unul dintre motivele pentru care pregatim investitii ample, de peste 20 de milioane de euro. Am depus un prim proiect de investitii de 7,9 milioane de euro in cadrul schemei de ajutor de stat. In urmatoarea perioada urmeaza sa depunem inca trei proiecte pentru investitii in cresterea capacitatii de productie si dezvoltarea de produse noi. Vom aduce in continuare valoare actionarilor, iar rezultatele actuale sunt o motivatie suplimentara", a declarat Ioana Birta, director financiar al TeraPlast.
Marja de profitabilitate a grupului s-a imbunatatit, in intervalul analizat, la 12,1%, fata de aceeasi perioada a anului trecut, cand aceasta era de 9,4%.
Investitii pentru consolidarea productiei de tevi si fittinguri
TeraPlast a ramas cea mai profitabila companie a grupului, avand o marja EBITDA de 16,8% in primele noua luni din 2020. EBITDA companiei, de 53,9 milioane de lei, este aproape dubla fata de performanta operationala din perioada similara a anului trecut. Cifra de afaceri a TeraPlast a crescut cu 15% an/an si a ajuns la 321,6 milioane de lei, in principal datorita lucrarilor de infrastructura pentru apa si canalizare. Perspectivele pentru piata de infrastructura pentru urmatorii doi ani se mentin pozitive datorita derularii investitiilor pe POIM (Programul Operational Infrastructura Mare finantat din fonduri europene) si a lansarii PNRR (Planul National de Relansare si Rezilienta).
TeraPlast vizeaza extinderea capacitatii de productie a liniei de business Instalatii, mai exact a portofoliului de tevi si fittinguri. In acest sens, compania a depus un prim proiect de investitii in cadrul schemei de ajutor de stat pentru stimularea investitiilor cu impact major in economie. Valoarea totala a proiectului depus este de 7,9 milioane de euro, din care 50% reprezinta ajutorul de stat solicitat. Implementarea proiectului va fi finalizata in aprilie 2022, iar in urma acestuia vor fi create 45 de locuri de munca.
Wetterbest si TeraSteel - cresteri procentuale de doua cifre
Wetterbest se afla pe un trend ascendent, cu o EBITDA in crestere cu 32% fata de primele noua luni din 2019, atingand o valoare de 17,6 milioane de lei. Marja de profitabilitate a companiei s-a imbunatatit semnificativ, ajungand la 7,9%, existand in continuare loc de imbunatatire. Cifra de afaceri a Wetterbest a ajuns la 222,7 milioane de lei, in crestere cu 10% fata de primele noua luni din 2019. Ridicarea starii de urgenta a lasat loc noilor oportunitati din piata, in aceasta perioada incepand sa se faca simtit potentialul noii unitati de productie din Baicoi.
Business-ul TeraSteel a inregistrat o crestere de 13% a cifrei de afaceri in primele noua luni din 2020 fata de aceeasi perioada a anului trecut, pana la 246 milioane de lei. EBITDA companiei a crescut cu 7%, pana la 26,5 milioane de lei dupa primele noua luni ale anului. TeraSteel este liderul pietelor de panouri termoizolante din Romania si din Serbia.
In 24 iulie, TeraPlast SA a incheiat un acord cu Kingspan Group pentru vanzarea diviziei Steel. Tranzactia vizeaza intreaga participatie a TeraPlast SA in Wetterbest si TeraSteel Romania si Serbia. Transferul efectiv va fi realizat in urma indeplinirii conditiilor suspensive, proces aflat in curs de realizare.
Intentie de vanzare a diviziei Profile Tamplarie
Grupul TeraPlast intentioneaza sa vanda divizia de business Profile Tamplarie, ce include productia de ferestre si usi din PVC, dar si de feronerie, glafuri, pervaze si paneluri din PVC. Potrivit celui mai nou raport financiar al companiei, la data emiterii situatiilor financiare, vanzarea nu este certa. Echipamentele aferente diviziei, care ar urma sa faca obiectul transferului, sunt in continuare incluse in patrimoniul companiei, conform IAS 16. Divizia nu include productia de granule si nici pe cea de confectii de tamplarie, reprezentata de marca TeraGlass.
In primele noua luni din 2020, divizia Profile Tamplarie a TeraPlast a realizat o cifra de afaceri de 45,81 milioane de lei, in crestere cu 2% fata de aceeasi perioada a anului trecut, cu un indicator de profitabilitate operationala (EBITDA) de 6,24 milioane de lei (+77%).
Business-ul TeraGlass s-a situat la aproape 26 milioane de lei (+24%) in intervalul analizat (+24%), la un EBITDA de putin peste un milion de lei (-35%), iar divizia de Granule a inregistrat vanzari totale de 53 milioane de lei (+9%) si un profit operational de 8,45 milioane de lei (+50%).
"Business-ul TeraGlass inregistreaza o scadere de 35% a EBITDA in primele noua luni din 2020, in pofida cresterii cu 24% a cifrei de afaceri in aceasta perioada, cea mai mare crestere dintre companiile Grupului. Compania a aratat un trend imbunatatit al EBITDA in trimestrul 3 fata de trimestrele anterioare, dar si aici exista loc de imbunatatire in continuare", precizeaza reprezentantii TeraPlast.
***
Cu o traditie de 125 de ani, grupul TeraPlast include companiile TeraPlast, TeraSteel Romania si Serbia, Wetterbest, TeraGlass, TeraPlast Recycling, TeraPlast Ungaria. Incepand cu 2 iulie 2008, cea mai mare companie din Grup - TeraPlast SA - este listata la Bursa de Valori Bucuresti sub simbolul TRP. Actiunile TeraPlast sunt incluse in indicele de referinta al BVB - BET - iar din toamna anului 2020 sunt incluse si in indicii FTSE Russell Total Cap si MicroCap. In cadrul evaluarii Vektor in baza a 15 criterii de comunicare in relatia cu investitorii, efectuata de ARIR, TeraPlast a obtinut nota maxima, 10.