Si in perioada celui de-al doilea val de infectii cu coronavirus oamenii cheltuiesc sume semnificativ mai mari pentru a-si infrumuseta casele sau pentru proiectele de renovare. Trendul constant de la izbucnirea pandemiei se reflecta clar in rezultatele grupului Hornbach (concernul Hornbach Holding AG & Co. KGaA), potrivit carora, in trimestrul al treilea al anului fiscal 2020/21 (corespunzator perioadei septembrie - noiembrie 2020), cifra de afaceri a crescut cu 20,3%, atingand nivelul de 1,37 miliarde euro.
Nici inchiderea pentru publicul larg a magazinelor din Austria si Republica Ceha, in octombrie si noiembrie 2020, nu a avut un impact negativ semnificativ asupra cifrelor trimestriale ale grupului. Reducerea vanzarilor in regiunile afectate a fost compensata de cresterea continua din celelalte regiuni, precum si prin recuperarea vanzarilor dupa ridicarea restrictiilor.
In primele noua luni ale exercitiului financiar in curs, cifra de afaceri a grupului Hornbach s-a majorat cu 20,2%, atingand 4,5 miliarde euro (fata de 3,74 miliarde euro in anul precedent). Ca rezultat al rapoartelor de cost imbunatatite, veniturile grupului pentru primele noua luni ale anului 2020/21 au aratat o crestere puternic disproportionata in comparatie cu evolutia cifrei de afaceri. Previziunile grupului Hornbach de la inceputul lunii noiembrie 2020 in privinta cifrei de afaceri si a venitului pentru intreg anul 2020/21 au fost confirmate, cu toate ca masurile restrictive dure din Germania, Olanda, Austria si Slovacia au sporit semnificativ riscurile privind evolutia afacerii grupului in ultimul trimestru (decembrie 2020 -februarie 2021).
In cel mai mare subgrup operativ - Hornbach Baumarkt AG (comert cu amanuntul, DIY), care la data de 30 noiembrie 2020 opera in total 161 de magazine mixte de materiale de constructii si gradinarit, precum si magazine online in noua tari europene, cifra de afaceri neta a crescut in primele noua luni cu 20,7%, ajungand la 4,22 miliarde euro (fata de 3,45 miliarde euro in anul precedent). Magazinele mixte de materiale de constructii si gradinarit au inregistrat pe o suprafata de vanzare comparabila si ajustata in functie de cursul valutar o crestere a cifrei de afaceri de 19,5% (+7,1%).
Cifrele de afaceri nete ale magazinelor de materiale de constructii Hornbach si ale magazinului online din Germania au crescut, in primele noua luni din 2020/21, cu 24,5%, ajungand la 2,22 miliarde euro (1,78 miliarde euro in anul precedent). Pe o suprafata de vanzare comparabila, cifra de afaceri in Germania a crescut cu 24,6% (anul precedent, +6,2%). In celelalte opt tari europene, cifra de afaceri neta a crescut cu 16,7%, depasind doua miliarde euro. Ponderea externa a vanzarilor subgrupului Hornbach Baumarkt AG s-a situat, astfel, la 47,5% (anul precedent 49,1%). Cifra de afaceri din restul Europei a crescut cu 14,3% (anul precedent +8,1%) pe o suprafata de vanzare comparabila si fara a se lua in considerare influenta de curs valutar. Pandemia de coronavirus a contribuit la cresterea afacerii online, care in primele noua luni s-a majorat cu aproximativ doua treimi la nivel de concern.
"In anul curent, in comparatie cu jucatorii din DIY, Hornbach a generat o crestere peste medie. In timpul crizei provocate de coronavirus, a fost mai important ca niciodata sa putem asigura clientilor nostri produsele de care au avut nevoie, chiar si in perioadele de restrictii, datorita stransei legaturi dintre afacerea stationara si cea online. Datoram acest lucru angajatilor nostri, care au demonstrat implicare si s-au ocupat in mod impresionant de nevoile clientilor chiar si in circumstantele dificile cauzate de pandemie", a declarat Erich Harsch, presedintele Consiliului de Administratie Hornbach Baumarkt AG.
Cresterea disproportionata a profitului operational
Evolutia dinamica a cifrei de afaceri din exercitiul financiar 2020/21 in combinatie cu rapoartele de cost imbunatatite au condus la o crestere substantiala a EBIT-ului ajustat al Grupului Hornbach. Rezultatul operational (EBIT) ajustat cu efectele rezultatelor nonoperative a crescut cu 59,9%, ajungand la 66,9 milioane de euro in al treilea trimestru 2020/21, precum si cu 67,2%, ajungand la 401,5 milioane de euro in primele noua luni ale exercitiului financiar 2020/21. Rezultatul per actiune se afla, dupa noua luni, comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent, la 13,72 euro.
La nivel de subgrup al Hornbach Baumarkt AG, EBIT-ul ajustat a crescut, in primele noua luni din 2020/21, cu 79,2%, ajungand la 359,8 milioane de euro. Rezultatul per actiune de magazine de materiale de constructii a fost de 7,5 euro. Subgrupul Hornbach Immobilien AG a contribuit cu un EBIT ajustat la rezultatul concernului cu 43,7 milioane de euro.
Subgrupul Hornbach Baustoff Union GmbH (HBU), care in momentul actual opereaza 34 de magazine de materiale de constructii in sud-vestul Germaniei, precum si in doua locatii apropiate de granita in Franta (Lorena), a inregistrat, de asemenea, o crestere satisfacatoare. Aici, cifrele de afaceri au crescut in primele noua luni cu 13,5%, ajungand la 277,8 milioane de euro. HBU a obtinut un EBIT ajustat in valoare de 10 milioane de euro.
Carantina a intensificat nevoia clientilor de a-si infrumuseta casa
"Ne putem considera foarte norocosi cu evolutia afacerii pana in prezent. Acest lucru reflecta, in primul rand, comportamentul semnificativ schimbat al clientilor de la debutul pandemiei. O viata atractiva si sigura intre proprii pereti a devenit obiectivul cheie. Exista o mare nevoie zilnica de produse DIY si de consiliere - nu doar pentru ca un robinet picura sau un aparat electric s-a stricat si trebuie reparat, ci si pentru ca bricolajul ofera o ocupatie semnificativa in situatii de criza si cu putine alternative disponibile", a declarat Albrecht Hornbach, presedintele Consiliului de Administratie Hornbach Management AG.
Masurile restrictive dure impuse in Germania si alte tari in luna decembrie au demonstrate, inca o data, in mod clar, nevoia oamenilor de activitatea de tip DIY. Potrivit lui Albrecht Hornbach, anuntul inchiderii magazinelor de materiale de constructii pentru publicul larg a declansat valuri de achizitii in ultimul moment.
"Cu toate acestea, ne asteptam la o acumulare de stocuri in gospodarii. Ar trebui sa se ia in considerare posibilitatea de a permite magazinelor de materiale de constructii si gradinarit relevante pentru sistem sa isi indeplineasca din nou, in viitorul apropiat, prestarea de serviciu public, respectand in acelasi timp masurile de siguranta", a mai spus Albrecht Hornbach.
Consiliul de Administratie confirma prognoza pentru anul financiar 2020/21
In comunicarea sa trimestriala grupul Hornbach si-a mentinut prognoza anuala privind evolutia din ultimul trimestru al anului 2020/21 (decembrie 2020 - februarie 2021), in ciuda riscurilor crescute legate de coronavirus, pe baza masurilor cunoscute pana in data de 21 decembrie 2020.
Restrictiile la nivel national privind vanzarile in Germania (de la 16 decembrie 2020 pana la 10 ianuarie 2021), in Olanda (de la 15 decembrie 2020 pana la 19 ianuarie 2021), in Austria (de la 26 decembrie 2020 pana la cel mai devreme 17 ianuarie 2021) si in Slovacia (de la 19 decembrie 2020 pana la 10 ianuarie 2021) afecteaza un total de 129 de magazine. Cu toate acestea, in multe locatii, vanzarile catre clienti comerciali sau mesteri sunt inca posibile, la fel ca si serviciul de rezervare si ridicare, respectiv livrarea marfii rezervate. In plus, in Germania si Slovacia a fost vanzarea pomilor de Craciun.
Germania, Austria si Olanda au inregistrat o evolutie exceptionala a cifrei de afaceri in decembrie 2020 pana la inceputul masurilor restrictive dure si, recent, au facut fata unui volum mare de vanzari. Alte tari au raportat, de asemenea, o cerere semnificativ mai mare din partea clientilor in cursul lunii decembrie, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. Pe baza conditiilor cadru cunoscute in prezent in tarile in care isi desfasoara activitatea, Hornbach nu se asteapta la nicio involutie a cifrei de afaceri, in ciuda restrictiilor privind vanzarea.
"In cele din urma, intrebarea interesanta este: cand ni se va permite sa redeschidem magazinele, acum inchise clientilor persoane fizice, in anul ce urmeaza. Experienta de pana acum arata ca o buna parte din pierderile cifrei de afaceri cauzate de inchiderea magazinelor pot fi compensate datorita volumelor considerabile de achizitii ale clientilor, cresterii puternice in alte regiuni, precum si a activitatii online", a mai spus Albrecht Hornbach.
Consiliul de Administratie considera ca impactul negativ al masurilor restrictive cunoscute pana in prezent asupra evolutiei cifrei de afaceri si veniturilor grupului Hornbach va ramane, in mare masura, in marja de prognoza existenta. Prin urmare, este inca de asteptat ca cifra de afaceri a concernului sa inregistreze o crestere pe un palier situat intre plus 13% si plus 17% fata de nivelul de 4,7 miliarde euro realizat cu un an in urma. In functie de amploarea potentialelor efecte legate de coronavirus, Consiliul de Administratie se asteapta ca EBIT-ul ajustat sa fie cuprins intre 290 si 360 de milioane de euro.
Prognoza este confirmata sub premisa ca nu vor exista extinderi semnificative, intensificari ale restrictiilor de vanzare, peste cele deja anuntate sau orice alte blocaje suplimentare care sa afecteze magazinele de materiale de constructii si de gradinarit din alte tari in perioada ramasa din 2020/21, precizeaza un comunicat al grupului Hornbach.