Intrarea in vigoare a HG nr. 497/ 2020 si, implicit, operationalizarea SUMAL 2.0 de la 31 ianuarie 2021 ar putea duce la blocaje majore si haos pe intreaga ramura a sectorului forestier, a industriei lemnului si pe intregul lant de comercializare a materialelor lemnoase, avertizeaza Fordaq, liderul pietei online de cherestea si produse din lemn. Motivul principal al acestei situatii este lipsa unei metodologii clare si coerente privind popularea bazelor de date, validarea fluxurilor de informatii si instruirea utilizatorilor SUMAL 2.0.
Practic, peste 100.000 de operatori economici vor avea obligatii in SUMAL 2.0 peste numai 12 zile, iar acestia nu au la dispozitie modalitatea de a intra in legalitate si nu stiu:
• cum sa se inregistreze ca profesionisti SUMAL;
• cum sa isi inregistreze partizile aflate in lucru, stocurile din depozite, care trebuie transferate din SUMAL 1 in SUMAL 2.
Comunitatea Forestierilor - Fordaq a organizat pe data de 18 ianuarie 2021, o dezbatere in cadrul careia specialistii din domeniu au aratat ca SUMAL 2.0 suprareglementeaza, risipeste resursele de control directionandu-le gresit dupa false alerte satelitare si catre industria lemnului, in loc sa le directioneze conform directivelor si practicii europene, la prima punere pe piata a masei lemnoase, acolo unde se pot constata si combate taierile ilegale sau poate fi impiedicat accesul in piata a lemnului fara provenienta legala.
"Logica SUMAL 2.0 este ca transporturile de materiale lemnoase sa fie urmarite GPS, cu ajutorul unui telefon mobil si a unei aplicatii Wood Tracking instalata pe telefon. Dar se pare ca autoritatile nu au luat in calcul ca o parte semnificativa din transporturi sunt pe cale feroviara. Mijlocul de transport este vagonul! Cum poate fi implementat sistemul pe aceste transporturi? Sa stea oare un CFR-ist in fiecare vagon, avand asupra sa telefonul si aplicatia Wood tracking? In triaje, vagoanele se muta de la o garnitura la alta, oare sa alerge mecanicul de locomotiva prin triaj sa predea telefonul cu Wood - Tracking? Este absurd!", spune Catalin Tobescu, reprezentantul Fordaq Romania si presedintele Asociatiei Industriei Lemnului - Prolem.
Inca nu exista o netodologie de aplicare a SUMAL 2.0
Definitia profesionistilor SUMAL ca fiind "orice operator care depoziteaza, detine, proceseaza, comercializeaza materiale lemnoase" va conduce, in evaluarea Ministerului Mediului, la crearea de obligatii de utilizare a SUMAL pentru 100.000 de operatori economici. Desi sistemul SUMAL 2.0 este prorogat de aproape 5 ani, ministerul nu a pregatit implementarea nici pana in prezent.
Reprezentantii forestierilor mai precizeaza ca, potrivit art. II din Hotararea Guvernului nr. 923/2020, incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei hotarari si pana la data de 30 ianuarie 2021, pentru aplicatiile SUMAL 2.0 [...] aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 497/2020, se realizeaza popularea bazelor de date, validarea fluxurilor de informatii si instruirea utilizatorilor SUMAL 2.0 potrivit metodologiei aprobate prin ordin al conducatorului autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura.
"Adica in perioada 30 octombrie - 30 ianuarie, de la ultima prorogare, trebuia sa se faca aceasta pregatire a implementarii. Acest ordin, aceasta metodologie nu exista nici astazi. Ceea ce se numeste generic SUMAL 2.0 este un software si o reglementare - HG 497/2020, care intra in vigoare la 31 ianuarie 2021! Odata cu aceasta operationalizare nu mai stim cum sa facem lucruri banale:
• Nu mai stim cum sa operam in SUMAL un refuz banal de marfa in portul Constanta si sa aducem marfa inapoi in firma, pentru aceasta operatiune trebuie autorizat in port un depozit SUMAL.
• Nu mai stim cum sa facem achizitie de marfa, orice achizitie transforma punctul respectiv de achizitie in depozit SUMAL 2.0.
• In SUMAL 2.0 nu mai exista receptie in depozit, datele se preiau automat din avizul de expeditie. Receptia se face din ochi, inclusiv la o barja de 1.000 de mc!
• SUMAL 2.0 tine o evidenta scriptica in metri steri pentru tocatura si rumegus, receptiile in viata reala sunt in tone! Evidentele din SUMAL nu mai au nicio legatura cu evidenta contabila, devin registre paralele!
• Firmele care fac decojirea busteanului inainte de procesare pur si simplu nu pot inregistra coaja ca rezultat al sortarii si apoi sa expedieze acest sortiment!
• daca un operator economic gaseste un transportator de pe bursa transporturilor pentru un transport banal de orice materiale lemnoase, transportatorul nu poate efectua transportul, trebuie sa se integistreze ca profesionist SUMAL la Garda Forestiera, sa doteze soferul cu un telefon cu GPS si Wood Tracking!", mai arata Fordaq.
"Pentru industria lemnului taierile ilegale reprezinta pierderi economice induse de suprareglementare, de costul mare al administratiei silvice din Romania comparativ cu tarile europene, de concurenta neloiala pentru operatorii economici care se straduiesc sa respecte legislatia, din partea celor care nu o respecta. Reprezinta costuri de certificare si de audit al provenientei legale, pierderi de contracte pe pietele externe din cauza deficitului de imagine. Ne dorim, la modul cel mai sincer, masuri eficiente de combatere a taierilor ilegale, care sa elimine lemnul fara provenienta legala din piata, conducand la un mediu economic competitiv, corect. Industria lemnului este o industrie performanta, care poate furniza economiei bioproduse bazate pe o resursa regenerabila - lemnul, contribuind in acelasi timp la combaterea schimbarilor climatice", a mai spus Catalin Tobescu.