Ceramica SA Iasi, liderul pietei de caramida din regiunea Moldovei, a inregistrat o cifra de afaceri de 64 milioane de lei in 2012, cu 12% sub valoarea planificata initial, in principal din cauza unei contractii semnificative pe piata materialelor de zidarie in a doua parte a anului. Potrivit raportului financiar anual transmis catre Bursa de Valori Bucuresti, profitul obtinut din exploatare a scazut, in 2012, cu 13% fata de buget, in principal din cauza reducerii veniturilor. Pierderea financiara a crescut cu 66% ca urmare a devalorizarii monedei nationale, ceea ce a determinat scaderea profitului din activitatea curenta cu 30%. Ceramica SA produce blocuri ceramice cu goluri verticale si orizontale de mai multe dimensiuni, precum si caramida plina, acestea avand o pondere de 98% din vanzarile companiei. "Anul trecut am continuat dezvoltarea retelei de distributie din afara zonei traditionale. Blocurile ceramice marca Brikston au fost livrate preponderent pe piata interna, exportul reprezentand numai 1,55% din livrari. Pentru 2013 avem in vedere introducerea de noi tipuri de caramida in oferta si cresterea productivitatii pentru sortimentele existente", se arata in raportul citat.
In 2012, cota de piata a Ceramica SA s-a situat la 19%, nivel de trei ori superior celui din 2008, compania fiind al doilea competitor local dupa Wienerberger. Ceilalti producatori importanti de pe piata sunt reprezentati de Cemacon, Siceram si Soceram.
Scadere de 10% pe piata de caramida in ultimul trimestru din 2012
In ceea ce priveste sectorul predilect de activitate, echipa de management a companiei, condusa de Iulian Mangalagiu, estimeaza mentinerea unui context dificil si in 2013, ceea ce va afecta posibilitatile de crestere. "De asemenea, ca urmare a majorarii capacitatilor de productie pe fondul contractiei pietei de zidarie, ne asteptam ca in acest an sa asistam la o agresivitate mai mare a competitorilor pe piata traditionala si reducerea profitabilitatii in aceasta zona", se mai arata in raportul anual al societatii. In 2012 piata de caramizi a continuat sa se inscrie pe trendul descrescator inceput in 2008. In prima jumatate a anului s-a inregistrat o crestere fata de 2011, insa in trimestrul al patrulea s-a consemnat o diminuare cantitativa de aproximativ 10% in domeniu. "Involutia din 2012 a fost, in mare parte, rezultatul unui blocaj financiar la nivel national. Investitiile statului in infrastructura au fost blocate, companiile de antrepriza nu si-au primit banii pentru lucrarile executate, acestea blocand, la randul lor, activitatea furnizorilor de materiale pentru constructii", se mai specifica in raportul Ceramica SA. Tinand cont de faptul ca piata de caramida se bazeaza, preponderent, pe sectorul constructiilor rezidentiale, un alt efect negativ asupra domeniului a fost inregistrat din cauza prudentei clientilor reprezentati de persoanele fizice, generata de nesiguranta veniturilor. Mai mult, din cauza scaderii din ultimii patru ani a pietei caramizilor si a acutizarii crizei, preturile de pe piata s-au redus in 2012 fata de nivelul din 2011, tendinta ce ar putea fi consemnata si in acest an. Informatii suplimentare, la www.ceramica-iasi.ro