RO EN
Coșul este gol

BRIKSTON: Cota de 17% pe piata autohtona de caramida

Cota de piata a producatorului de caramida Brikston Construction Solutions SA (fosta companie Ceramica SA - Iasi) a crescut de la 6% in 2008 la circa 17% anul trecut, in timp ce vanzarile firmei au ajuns la 70,2 milioane de lei in 2014. Societatea functioneaza cu noul nume din luna februarie 2015, preluand, astfel, denumirea brandului sub care sunt cunoscute produsele fabricate si comercializate. Lansata in anul 2008, marca Brikston a generat triplarea business-ului societatii in numai patru ani.
Interviu cu Iulian Mangalagiu (44 de ani), directorul general al Brikston Construction Solutions SA (fosta Ceramica SA - Iasi). Iulian Mangalagiu are o experienta de 17 ani pe piata materialelor de constructii din Romania.
 
- Cum credeti ca va fi perceputa pe piata schimbarea numelui companiei?
- Decizia de schimbare a denumirii in acord cu marca Brikston s-a realizat pentru a avea o comunicare unitara catre consumatori, precum si pentru a reflecta identitatea brandului care ne-a consacrat si in numele companiei. Lansarea acestei marci a fost un pas strategic, deoarece societatea noastra a castigat increderea consumatorilor, reusind sa se impuna pe piata materialelor de zidarie. De asemenea, brandul Brikston a avut un rol esential in transformarea companiei dintr-un competitor local intr-unul national. Schimbarea denumirii firmei vine si in intampinarea planurilor de extindere a exporturilor si, in acest fel, identitatea unitara a companiei si a marcii reprezinta un avantaj.
 
- Ce evolutie ati inregistrat in ultima perioada, din punct de vedere financiar?
- In perioada de criza, am reusit sa ne dublam vanzarile cantitative si sa crestem de trei ori cota de piata, de la 6% in 2008 la circa 17% in 2014, strategia din ultimii ani dovedindu-se a fi castigatoare. Suntem constienti ca, pentru a ne optimiza in continuare performantele, trebuie sa fim vigilenti la schimbarile din jur si la fluctuatiile economice actuale. Ceea ce am reusit sa obtinem din 2008 pana in prezent se datoreaza seriozitatii cu care am abordat fiecare cerere si parteneriat si atentiei pe care am acordat-o calitatii produselor Brikston. Strategia din 2014 a fost sa ne concentram pe produse cu valoare adaugata mare, ceea ce a determinat atingerea unei cifre de afaceri de 70,2 milioane de lei si cresterea profitabilitatii companiei. Am lansat pe piata produse care sa raspunda cerintelor noilor norme de proiectare, astfel incat acestea pot fi folosite in zonele caracterizate prin cel mai ridicat risc seismic din Romania. De asemenea, ne-am focalizat pe dezvoltarea segmentului de fatade, reusind, astfel, sa ne imbunatatim rezultatele.
 
- Ce investitii ati planificat pentru 2015?
- Pe fondul conditiilor din piata, al cresterii constante a preturilor la energie si gaze, pentru moment investitiile noi vor fi limitate la strictul necesar bunei desfasurari a activitatii, intrucat obiectivul nostru principal este mentinerea pozitiei actuale in domeniu. Ne preocupam de eficientizarea si imbunatatirea in mod continuu a fluxului de productie, pentru a livra sortimente cat mai bune din punct de vedere calitativ. In ultimii ani, am lansat in medie cinci produse noi pe an, acesta fiind unul din atuurile companiei noastre. In continuare, ne vom concentra pe lansarea de produse noi, care ne vor ajuta sa ne adaptam cat mai bine la nevoile consumatorilor. Tinand cont de schimbarile legislative si de noile exigente de pe piata, vom lansa in perioada urmatoare o noua generatie a produsului BRAC, respectiv noul sortiment BRAC3 25 LM+NF, incadrat in gama economica de pret.
 
- Cum caracterizati piata locala de zidarie?
- Anul 2014 a reprezentat prima perioada de crestere pe piata materialelor de zidarie, din intervalul posterior crizei. La nivel macroeconomic, s-a putut observa o evolutie diferita fata de anii precedenti. Daca in 2011-2012 lucrarile de inginerie erau in crestere, iar constructiile rezidentiale continuau sa scada, in 2014 volumul constructiilor rezidentiale a sporit fata anul precedent, ceea ce s-a reflectat si in majoraea pietei. Principalul factor care a sustinut revigorarea domeniului respectiv a fost reprezentat de reaparitia dezvoltatorilor imobiliari si a proiectelor, care nu mai sunt la nivelul celor din 2007-2008 (cand se construiau apartamente de lux), ci sunt orientate spre segmentul mediu de populatie, care cumpara locuinte prin programul national "Prima Casa". Constructorii au fost nevoiti sa se adapteze, la randul lor, intrucat acest program dicteaza si tipul de locuinte construite, iar majoritatea proiectelor rezidentiale se axeaza pe ansambluri de apartamente si/ sau vile cu suprafete mai mici si cu valoare de piata de aproximativ 60.000 de euro, care constituie limita maxima a creditelor acordate prin acest program. Acest proiect aduce insa si un inconvenient. Din cauza limitarii la suma de 60.000 de euro pentru o locuinta, constructorii cauta materialele cele mai ieftine, ceea ce orienteaza piata catre produse comercializate la valori reduse, cerere nefavorabila pentru producatori. In pofida faptului ca sectorul de caramida s-a majorat ca vanzari, acesta nu a fost lipsit de dificultati in 2014. Astfel, pe langa reorientarea consumului catre produse ieftine si cresterea preturilor la utilitati, instabilitatea sistemului fiscal a adus asupra producatorilor inca o povara. Cresterea fiscalitatii incepand cu 1 ianuarie 2014 a afectat foarte mult capacitatea de dezvoltare si investitiile in sectorul materialelor de constructii. Majorarea preturilor la energia electrica si la gazele naturale (materii prime principale in fabricatia caramizilor) a afectat activitatea intregului sector. Totodata, piata nu a evoluat uniform. In timp ce zonele de nord-vest, sud-est si Bucuresti-Ilfov sunt in crestere, cererea din celelalte regiuni a scazut. Regiunea in care se consemneaza cea mai mare dezvoltare in ceea ce priveste domeniul constructiilor rezidentiale este Bucuresti-Ilfov, unde s-a dat in folosinta cu o singura locuinta mai putin ca in primele sase luni din 2008, ultimul an de boom (8.325 de locuinte au fost livrate pe piata in 2014, fata de 8.326 de locuinte in primul semestru din 2008). Tinand cont de revizuirea datelor de la Institutul National de Statistica (INS), indicatorii se pot modifica, aratand o crestere si mai mare pentru Capitala si zonele limitrofe.
 
- Cum credeti ca se va dezvolta piata de caramida in perioada urmatoare?
- Pentru 2015 cred ca principalul motor de crestere a pietei constructiilor va fi, in continuare, sectorul de renovari. In acest domeniu exista cerere si, tinand cont de vechimea destul de mare a stocului de locuinte ce necesita interventii de renovare, comenzile vor continua sa se plaseze pe un trens ascendent. In plus, acest segment nu este atat de puternic influentat de situatia politica si economica, asa cum este cel al lucrarilor noi. De asemenea, consider ca sectorul cel mai defavorizat va fi, ca de altfel in 2013 si 2014, domeniul lucrarilor ingineresti. Constructia de drumuri, poduri si retele utilitare va continua sa intampine dificultati in cazul in care Guvernul nu se implica judicios in administrarea banilor publici si in stabilirea unor strategii clare, pe care apoi sa le si implementeze. Pentru sectorul rezidential, care influenteaza in mod direct piata de caramizi, semnalele pentru 2015 sunt imbucuratoare. In primul rand, numarul autorizatiilor de construire raportate acum la INS pentru 2015 este mai mare decat cel din aceeasi perioada a lui 2014 si, in al doilea rand, bancile au inceput sa ofere credite imobiliare tot mai avantajoase. Tinand cont de estimarile pozitive ale analistilor legate de cresterea economica a Romaniei, ma astept ca si indicatorul increderii in viitor a populatiei sa se majoreze. Apreciez ca tendintele inregistrate in 2014 vor continua si in 2015 si posibil inclusiv in 2016. Astfel, ma astept ca piata rezidentiala sa se indrepte mai mult catre constructia de blocuri de locuinte, in timp ce pentru case se va pune tot mai mult accentul pe materiale de constructii care vor diferentia unitatile locative unele de altele. In ansamblu, cred cu tarie ca 2015 va fi un an bun pentru piata materialelor de zidarie.
 

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter