In primele trei luni ale acestui an, vanzarile grupului Bosch au inregistrat o crestere cu 17% fata de aceeasi perioada din anul precedent. "Cu un prim trimestru bun, Bosch a pasit cu succes in anul 2021", a declarat prof. Stefan Asenkerschbaumer, CFO si vicepresedinte al consiliului de administratie Bosch.
Acesta si-a exprimat increderea cu privire la 2021, dar se asteapta sa fie un alt an plin de provocari. Pentru perioada de raportare actuala, se preconizeaza ca cifra vanzarilor sa creasca cu aproximativ 6% fata de anul precedent, in timp ce marja din operatiuni se va imbunatati usor, la aproximativ 3 procente - sau aproximativ 4 procente fara costuri de restructurare. Acest lucru depinde de efectele blocajelor din domeniul semiconductorilor, care sunt dificil de evaluat.
"Anul 2021 va fi o etapa importanta pe calea noastra de a ne recastiga marja tinta de aproximativ 7 procente in urmatorii doi-trei ani. Anul fiscal 2020, un an incurajator in pofida pandemiei, cu un rezultat operational (EBIT din operatiuni, ajustat pentru efectele alocarii pretului de cumparare pentru Automotive Steering si BSH Hausgeräte) de doua miliarde de euro, ofera companiei Bosch o baza solida, pe care sa investim in continuare in domenii de importanta viitoare", a spus Asenkerschbaumer.
Bosch preconizeaza cresterea economiei globale cu putin sub 4 procente in acest an, dupa o contractie de aproximativ 3,8% anul trecut. "Chiar daca am debutat cu incredere in 2021, pandemia continua sa prezinte riscuri semnificative", a spus Asenkerschbaumer. Directorul financiar a adaugat ca Bosch este constienta in special de blocajele pietei din sectorul auto, mai ales in domeniul semiconductorilor, care sunt foarte solicitati. Compania face tot posibilul pentru a-si sprijini clientii in aceasta situatie tensionata. Cu toate acestea, nu poate fi asteptata o imbunatatire pe termen scurt, iar situatia poate avea, de asemenea, un impact asupra evolutiei activitatii din anul curent. Pe termen lung, Asenkerschbaumer considera ca este necesar ca toate lanturile de aprovizionare din industria auto sa fie mai putin predispuse la intreruperi. Mai mult, alinierea activitatii sale in materie de mobilitate la domeniile de importanta viitoare, cum ar fi electromobilitatea, conducerea automatizata si arhitecturile electronice viitoare necesita investitii initiale enorme. "In aceasta transformare profunda, 2021 va fi pentru noi atat un an foarte important, cat si un an plin de provocari".
Vanzari de 71,5 miliarde euro, in 2020
In 2020, vanzarile Grupului Bosch s-au ridicat la 71,5 miliarde de euro. Ca urmare a pandemiei, vanzarile au fost cu 6,4 procente sub nivelul din anul anterior (4,3 procente dupa ajustarea in functie de cursul de schimb valutar). Compania a generat un profit operational (EBIT, ajustat pentru efectele alocarii pretului de cumparare pentru Automotive Steering si BSH Hausgeräte) de doua miliarde euro. Marja de profit operational (EBIT) a fost de 2,8%. "Vanzarile imbunatatite in a doua jumatate a anului, precum si economiile semnificative in materie de costuri, au contribuit la amortizarea impactului pandemiei", a declarat Asenkerschbaumer. Rata capitalului propriu a ramas la un nivel ridicat, de 44 de procente, in timp ce fluxul liber de numerar a atins un nivel record de 5,1 miliarde euro. Directorul financiar vede compania intr-o situatie de lichiditate satisfacatoare: "Bosch continua sa se bucure de o structura financiara sanatoasa, iar acest lucru ii va permite sa se concentreze pe domenii de importanta viitoare".
Diversificarea larga a grupului Bosch a fost recunoscuta inca o data in 2020, echilibrand diferitele evolutii ale activitatii. In sectorul de activitate Solutii de mobilitate, vanzarile au evoluat mai bine decat piata. Cu o cifra de 42,1 miliarde euro, vanzarile au scazut cu 10 procente fata de anul precedent. Cu toate acestea, productia auto la nivel mondial a scazut cu 16 procente in aceeasi perioada. Dupa ajustarile in functie de cursul de schimb valutar rezulta o scadere de 8,2 procente. Marja de profit operational a fost de minus 1,3 procente, reorientarea activitatii avand, de asemenea, un impact.
In sectorul de activitate Tehnologie industriala, vanzarile au atins 5,1 miliarde euro. In conditiile unei piete deja in declin inainte de pandemia de coronavirus, vanzarile au scazut cu 17 procente, sau cu 15 procente dupa ajustarea in functie de cursul de schimb valutar. La 4,7 procente, marja de profit operational a fost mai mica decat in anul precedent.
In sectorul de activitate Bunuri de larg consum, cererea de aparate de uz casnic si instrumente electrice a crescut semnificativ in timpul pandemiei. Vanzarile au crescut cu 5,1 procente, pana la 18,7 miliarde de euro. Luand in considerare ajustarile in functie de cursul de schimb valutar, rezulta o crestere de 8,4 procente. A fost inregistrata o marja de profit operational remarcabila, de 11,5 procente.
Cifra vanzarilor din sectorul de activitate Tehnologie pentru constructii si energie a scazut cu 2,7 procente sau cu 0,8 procente dupa ajustarile in functie de cursul de schimb valutar. Marja de profit operational a fost de 4,6 procente, dintr-o cifra a vanzarilor de 5,5 miliarde de euro.
In Europa, vanzarile pentru 2020 au fost de 38 miliarde de euro. Acestea au inregistrat o scadere cu 5,1 procente fata de anul precedent sau de 3,7 procente dupa ajustarile in functie de cursul de schimb valutar. In America de Nord, vanzarile au totalizat 10,7 miliarde de euro, reprezentand o scadere de 15,5 procente. Luand in considerare ajustarile in functie de cursul de schimb valutar, rezulta o crestere de 12,8 procente. In America de Sud, efectele cursului de schimb valutar au avut un impact deosebit de pronuntat asupra vanzarilor. La 1,1 miliarde de euro, vanzarile totale au scazut cu 22,3 procente. In comparatie cu cifra din anul precedent, care a fost ajustata pentru efectul cedarii afacerii din domeniul tehnologiei de ambalare. In Asia Pacific, inclusiv in alte regiuni, recuperarea timpurie si puternica a pietei din China a amortizat efectele pandemiei de coronavirus. Cu o cifra de 21,7 miliarde de euro, vanzarile totale au inregistrat doar o scadere usoara, de 2,6 procente fata de anul precedent, sau de 0,7 procente dupa ajustarea in functie de cursul de schimb valutar.
Crestere de aproape 40% pe segmentul de electromobilitate
Bosch, furnizorul de tehnologie si servicii, combina internetul lucrurilor (IoT) cu inteligenta artificiala (IA) si considera ca electromobilitatea ii va permite sa dezvolte noi oportunitati de afaceri in contextul modificarilor profunde, in materie de tehnologie si ecologie care au loc in prezent. "Bosch a iesit cu bine din primul an de pandemie de coronavirus", a declarat Dr. Volkmar Denner, presedintele consiliului de administratie al Robert Bosch GmbH, la conferinta de presa pentru prezentarea raportului anual pentru 2020 al companiei.
"Suntem unul dintre castigatori in tranzitia catre electromobilitate si ne extindem in mod semnificativ activitatea in domeniul software, prin implicarea inteligentei artificiale", a declarat Dr. Volkmar Denner.
In tehnologia pentru sisteme de propulsie, electromobilitatea se evidentiaza ca activitate de baza a companiei Bosch. Denner a raportat efectuarea unor investitii de anvergura in acest domeniu: inca 700 de milioane de euro doar in acest an. Pana in prezent, investitiile sale initiale in electromobilitate totalizeaza 5 miliarde euro. In prezent, veniturile din vanzari realizate de Bosch in materie de componente ale sistemului de propulsie electric inregistreaza o crestere de doua ori mai rapida decat a pietei, la aproape 40%.
Obiectivul este de a spori de cinci ori cifra vanzarilor anuale, pana la un total de aproximativ 5 miliarde de euro pana in 2025 si de a atinge aceasta tinta chiar cu un an mai devreme. "Electromobilitatea a incetat demult sa fie un pariu pe viitor. Investitiile noastre initiale incep acum sa dea roade", a declarat CEO-ul Bosch la conferinta de presa online.
Per ansamblu, Bosch a inregistrat comenzi in valoare de peste 20 miliarde euro pana la finalul anului 2020. Dupa cum a explicat Denner, tehnologia Bosch si-a gasit chiar drumul spre planeta Marte, ca parte a misiunii actuale a NASA. Senzorii speciali de rotatie si acceleratie Bosch sunt responsabili pentru stabilizarea elicopterului Ingenuity Mars, care a transmis imagini spectaculoase de pe Planeta Rosie.
Vanzarile de dispozitive cu functii de conectivitate se vor dubla in 2021
Bosch isi propune sa valorifice avantajul competitiv care deriva din experienta sa vasta in materie de combinare a conectivitatii (internetul lucrurilor, IoT) cu inteligenta artificiala (IA) pentru a genera afaceri viitoare si a deveni un lider in domeniul AIoT. Bosch preconizeaza ca produsele compatibile cu IA vor genera vanzari in valoare de miliarde de euro in urmatorii cativa ani. Se preconizeaza ca vanzarile de dispozitive cu functii de conectivitate pentru acasa se vor dubla: de la patru milioane, anul trecut, la aproximativ opt milioane de unitati in 2021.
In plus, Bosch doreste sa utilizeze IA pentru a evalua datele referitoare la modul in care isi folosesc produsele clientii sai si, in acest fel, sa ofere actualizari de software care sa creeze functii si servicii noi pentru acestia.
"Conectarea lucrurilor are ca urmare cunoasterea modului in care sunt folosite. Acest lucru ne permite sa ne imbunatatim continuu produsele, sa le actualizam continuu si sa le oferim clientilor nostri mai multe avantaje", a declarat Denner.
In domeniul securitatii video, de exemplu, analiza video bazata pe retele neuronale deschide noi posibilitati. In acest scop, Bosch integreaza detectoare atat in camerele noi, cat si intr-un AI box care poate fi conectat la dispozitivele instalate. Prima aplicatie este un detector de trafic care va putea initial sa detecteze si sa localizeze cu precizie autovehiculele in situatii de trafic aglomerat, chiar si in conditii de iluminare slaba. Cu cat sunt colectate mai multe date in aplicatia clientului, cu atat mai mult va putea ajuta IA, inclusiv prin detectarea precisa a accidentelor, spune compania.
Triplare a vanzarilor de pompe de caldura, datorita Green Deal
Eforturile globale de combatere a schimbarilor climatice stimuleaza domeniile electrificarii si hidrogenului verde. Denner considera ca electrificarea deschide oportunitati noi in mai multe domenii de activitate: "Electrificarea necesita solutii nu numai pentru conducerea electrica a masinilor, ci si pentru incalzirea electrica a cladirilor". In materie de electromobilitate, factorii cheie ai schimbarii sunt scaderea costului bateriei si standardele de emisii concepute pentru a indeplini obiectivele actiunilor climatice. In tehnologia constructiilor, in special in incalzire si climatizare, utilizarea pompelor de caldura si a surselor regenerabile joaca un rol din ce in ce mai mare.
In materie de sisteme de incalzire, de exemplu, Bosch se dezvolta mult mai repede decat piata, cu solutii pe baza de electricitate. Vanzarile de pompe de caldura au crescut cu peste 20 de procente in 2020; Denner se asteapta ca cifra acestora sa se tripleze pana in 2025. Compania anticipeaza, de asemenea, ca renovarea cladirilor rezidentiale solicitata in temeiul Acordului verde european (Green Deal) va oferi un puternic stimul pentru crestere. Avand in vedere acest lucru, Bosch doreste sa isi valorifice "puterea de investitii, capacitatea de productie pe scara larga si expertiza in comercializare". Doar in domeniul pompelor de caldura aer-apa, deosebit de eficiente si silentioase ale companiei, vanzarile de unitati aproape s-au dublat in Germania in 2020.
Bosch va investi un miliard de euro in tehnologia celulelor de combustie
Bosch se concentreaza, de asemenea, pe o piata in crestere pentru megatendinta hidrogenului: compania considera ca piata hidrogenului verde din UE va valora aproape 40 de miliarde de euro pana in 2030, cu rate de crestere anuale de 65 de procente. Celulele de combustie convertesc hidrogenul in electricitate, iar Bosch dezvolta atat solutii de celule de combustie stationare, cat si mobile. In perioada 2021-2024, Bosch intentioneaza sa investeasca un miliard de euro in tehnologia celulelor de combustie. „Bosch este deja H2-ready”, a spus Denner.
Planul este sa puna in functiune in acest an 100 de sisteme cu celule de combustie. Vor furniza energie electrica utilizatorilor, cum ar fi centrele de date, producatorii industriali si zonele rezidentiale. Un sistem cu celule de combustie stationar cu oxid solid, situat in centrul orasului Bamberg, Germania, a fost pus in functiune la sfarsitul lunii martie 2021, impreuna cu Stadtwerke Bamberg, utilitatile publice ale orasului.
Bosch estimeaza ca piata componentelor mobile ale celulelor de combustie va valora aproximativ 18 miliarde de euro pana la sfarsitul deceniului. Denner considera ca Bosch se afla intr-o pozitie buna in acest domeniu: "Avem tot ce trebuie pentru a fi lider si pe aceasta piata”. Bosch a infiintat recent o societate mixta cu Qingling Motor Group din China pentru productia de sisteme de propulsie cu celule de combustie. O flota de testare de 70 de camioane urmeaza sa strabata soselele inainte de finalul acestui an.
Planurile UE pot ameninta neutralitatea din punct de vedere al emisiilor de carbon
Denner nu crede ca planurile initiale ale UE pentru standardul de emisii Euro 7 sunt oportune; cu toate acestea, si-a exprimat satisfactia ca dezbaterea da acum semne de miscare si devine mai obiectiva. El a explicat de ce: "Scopul actiunii climatice nu este sfarsitul motorului cu combustie interna. Este vorba despre sfarsitul carburantilor fosili. Si, in timp ce electromobilitatea si puterea de incarcare ecologica fac ca transportul rutier sa fie neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon, acelasi efect il au si carburantii regenerabili". CEO-ul Bosch a reamintit publicului ca mobilitatea neutra din punct de vedere climatic este un obiectiv aproape la fel de ambitios ca si zborul pe Luna in anii 1960. Dar, in loc sa stabileasca doar marele obiectiv al „primului om pe luna” si sa lase in sarcina inginerilor sa decida cum sa-l atinga, asa cum a facut presedintele american Kennedy la acea vreme, Comisia Europeana face lucrurile invers.
"Acesta este un mod sigur de a adopta cai alternative la actiunea climatica", a spus Denner. "Daca societatea doreste cu adevarat o actiune climatica, este esential sa evitam abordarile tehnologice orientate unele impotriva altora. In schimb, trebuie sa le combinam".
Reducerea emisiilor de CO2 in cadrul Bosch: de-a lungul intregului lant valoric
Bosch continua cu propriile obiective de actiune climatica, asa cum era planificat: acum, dupa ce a fost certificat statutul de neutralitate din punct de vedere climatic al Grupului Bosch, cu cele peste 400 de locatii la nivel mondial, Bosch da o forma concreta planurilor sale pentru ceea ce este cunoscut ca Scope 3. Pana in 2030, isi propune sa reduca emisiile de carbon cu 15 procente fata de nivelul din 2018 in cadrul intregului sau lant valoric, de la furnizori la clienti: o reducere a emisiilor de dioxid de carbon de 67 de milioane tone metrice.
"Eforturile noastre vor conduce cu siguranta portofoliul de produse in directia eficientei energetice sau chiar a schimbarii tehnologiei. In viitor, amprenta de carbon a unui furnizor sau a unui partener pentru logistica va fi unul dintre criteriile pentru atribuirea de contracte de achizitie noi", a spus Denner. "In ceea ce priveste atenuarea incalzirii globale, acest lucru va da roade".
Angajati: schimbarea ofera si oportunitati
Denner a recunoscut faptul ca transformarea inregistrata de Bosch va costa, pe de o parte, locuri de munca, dar a adaugat ca va deschide, de asemenea, noi perspective pentru angajati, pe de alta parte. In cadrul fabricilor sale de baza, Bosch preia abilitati din dezvoltarea si productia de sisteme pe benzina si motorina si le aplica noilor tehnologii, cum ar fi celulele de combustie. "Am ocupat deja mai mult de jumatate din locurile noastre de munca legate de electromobilitate cu angajati din industria motoarelor cu combustie", a declarat CEO-ul Bosch. In plus, a fost creata o platforma de plasare la nivel de companie, pentru a atrage rapid specialistii in functii din domenii de importanta viitoare.
Bosch face progrese si in programele sale de calificare digitale: de la inceputul anului 2020, portalul de formare intern al companiei a fost accesat de peste 400.000 de ori. In 2020, una din trei sesiunile de instruire au avut loc online; pana in 2023, se estimeaza ca aceasta cifra va creste la una din doua.
La 31 decembrie 2020, Grupul Bosch numara aproximativ 395.000 de angajati la nivel mondial. Adica mai putin cu 3.100 de persoane decat in anul precedent: o scadere de aproximativ un procent. Numarul de angajati a scazut in principal in Asia Pacific. In Germania, numarul angajatilor a ramas in mare parte constant, de 131.800. La nivel mondial, numarul cercetatorilor si inginerilor a crescut cu aproximativ 600, pana la 73.200. Numarul dezvoltatorilor de software a crescut, de asemenea, cu mai mult de 10 procente, pana la aproximativ 34.000.
***
Grupul Bosch este prezent pe piata din Romania de 26 de ani si numara peste 8.000 de angajati in cinci entitati. In anul 2019, Bosch a inregistrat un volum de vanzari de 436 milioane de euro pe piata din Romania. Vanzarile totale nete, incluzand vanzarile companiilor neconsolidate si livrarile interne catre companiile afiliate, au atins 1,4 miliarde de euro. Pe langa centrul de cercetare - dezvoltare din Cluj si unitatile sale de productie pentru Solutii de mobilitate din Cluj si din Blaj, Bosch mai opereaza si o unitate de productie de tehnologie industriala, localizata de asemenea in Blaj, precum si un centru de servicii de externalizare a proceselor de afaceri (BPO) in Timisoara. In Bucuresti, Bosch opereaza un birou de vanzari pentru produsele sectoarelor Solutii de mobilitate, Bunuri de larg consum si Tehnologie pentru constructii si energie. In plus, o filiala a BSH Hausgeräte GmbH, activa pe piata electrocasnicelor, are sediul, de asemenea, in capitala tarii.