In pofida unor fluctuatii ale cererii pe piata de ciment si betoane, substantele chimice folosite in combinatie cu aceste materiale, respectiv aditivii specializati, au sanse reale in ceea ce priveste cresterea livrarilor pe termen scurt si mediu. Astfel, segmentul de fibre si aditivi pentru beton s-a majorat in medie cu +3,2% ca volum, la nivelul lui 2017, in cele mai mari tari europene (Germania, Franta, Italia, Marea Britanie, Polonia - reprezentativa pentru toata partea de est a continentului, respectiv regiunea Benelux). Totusi, ca valoare, vanzarile principalelor companii din sector s-au majorat anul trecut cu maximum 68 milioane de euro, ajungand la 1,26 miliarde euro. Pe termen mediu, cresterea anuala din sector, calculata ca indicator CAGR, s-ar putea plasa la +3,1%, cel putin pana in anul 2020.
Acestea sunt doar cateva din rezultatele unei cercetari, date recent publicitatii de Interconnection Consulting Group - Austria, in cadrul careia se mai arata ca toate pietele din statele analizate beneficiaza de disponibilitatea guvernelor si a investitorilor privati de a efectua investitii in constructii.
„Pe primul loc al cresterii se situeaza Polonia, astfel incat, in 2017, vanzarile cantitative de aditivi si fibre pentru beton s-au majorat cu +6,2%. De asemenea, saltul peste medie, de +3,9%, din Benelux a fost un efect al dinamicii superioare a pietei constructiilor nerezidentiale in Olanda si Belgia. Companiile active in sectorul de fibre si aditivi pentru beton au fost de asemenea capabile sa raporteze o crestere semnificativa si in Franta (+3,2%), iar cele din Germania (+3,1%), Marea Britanie (+2,9%) si Italia au consemnat majorari ale vanzarilor sub media din UE”, a declarat autorul studiului, Saša Spiridonov, analist in cadrul Interconnection Consulting Group.
In alta ordine de idei, ca structura, in Europa, aditivii plastifianti continua sa fie cea mai puternica grupa de produse (cu 48,6% din vanzarile totale de aditivi pentru beton, efectuate in 2017), fiind urmati de cei superplastifianti (19,3%) si de agentii de eliberare pentru beton (produse chimice de tip bariera sau reactive, care previn aderarea betonului proaspat la suprafata de formare, de exemplu, la sistemul de cofrare), cu 10,4%. In timp ce pe plan european segmentul agentilor de eliberare a pierdut masiv cote de piata in ultimii ani, vanzarile de superplastifianti s-au majorat cu mult peste medie, comparativ cu alte grupe de produse. Totusi, in intervalul 2016-2020, luat in considerare de Saša Spiridonov, se estimeaza ca acceleratorii vor consemna cea mai semnificativa rata de crestere, evaluata la +5,1%.
Totodata, pe segmentul fibrelor ce intra in compozitia betonului predomina fibrele din otel (cu o cota de 75,2% din total), urmate de cele din material plastic (17,1%) si de cele din sticla (7,7%), ponderea celor din urma fiind intr-un declin continuu. In Germania, suprematia fibrelor din otel este si mai evidenta, acestea livrandu-se in proportie de 81,3%, in detrimentul celorlalte materiale, iar cota respectiva se estimeaza ca va creste in continuare.
In fine, dar nu in ultimul rand, in termeni de concentrare a pietei europene de profil, primele zece companii din bransa controlau anul trecut 71,9% din piata poloneza, cate 66,5% din cea a zonei Benelux si din Marea Britanie, 64,8% din piata italiana, 64,6% din cea germana si 64% in Franta.