Piata materialelor pentru zidarie - caramida si BCA - a inregistrat, in cei doi ani de recesiune economica - o contractie de pana la 50% a activitatii, pentru 2011 fiind estimate scaderi de maximum 10% fata de nivelul din 2010. Avand in vedere faptul ca piata de caramida a fost evaluata, anul trecut, la 120 milioane de euro, iar cea de BCA la circa 110 milioane de euro, se poate concluziona faptul ca segmentul materialelor pentru zidarie s-ar putea cifra la 210 milioane de euro in acest an. Potrivit managerilor celor mai importante societati din domeniu, sectorul specific ar putea stagna, in 2011, la nivelul anului trecut, numai daca vor fi incepute proiecte imobiliare de anvergura, in conditiile in care nu au fost, inca, anuntate investitii semnificative. Productia de materiale de zidarie a fost evaluata la 3,64 milioane de metri cubi, fiind divizata in mod egal intre furnizorii de caramida si cei de BCA. O evolutie similara va fi observata si pe piata prefabricatelor din beton.
Produsele se vor scumpi in acest an
Activitatea companiilor furnizoare de caramida si BCA este depedenta in mod direct de evolutia sectorului constructiilor, iar previziunile negative pentru acest an sunt conforme semnalelor potrivit carora 2011 va fi, in continuare, o perioada dificila in ansamblu. De asemenea, in trimestrul I a.c. numarul autorizatiilor de construire eliberate pentru cladirile rezidentiale (principalele consumatoare de caramida si BCA) a scazut cu 2,1% fata de aceeasi perioada din 2010, pana la 3.373 de permise, ceea ce inseamna ca segmentul materialelor pentru zidarie si-ar putea reveni, cel mai devreme, in a doua jumatate a anului 2012. De asemenea, contextul macroeconomic nu este favorabil dezvoltarii pietei imobilelor de locuit, diminuarea puterii de cumparare fiind un alt factor decisiv pentru dezvoltarea ulterioara a constructiilor. "Populatia nu va mai avea ca prioritate achizitia unei locuinte, ci mentinerea sau dobandirea unui loc de munca. Chiar daca bancile vor lansa pe piata oferte atractive, nu cred ca vor mai fi accesate credite ca in anii anteriori recesiunii", a precizat Adriana Iftime, director general al Patronatului Societatilor de Constructii (PSC). Din punct de vedere al preturilor practicate pe piata, trendul descendent al acestora a continuat si in 2010, generand o competitie acuta, care a avut efecte negative asupra calitatii materialelor, respectiv la nivelul utilizatorilor finali, iar marile companii, in principal cele care nu au renuntat la calitate in favoarea ieftinirii produselor, au inregistrat reduceri importante ale vanzarilor. Un alt factor care a influentat pretul materialelor pentru zidarie a fost reprezentat de acumularea de stocuri, unele societati fiind nevoite sa opreasca temporar productia anumitor linii, cu precadere in primele luni ale anului, cand factorul sezonier a fost resimtit cel mai acut. Pentru 2011 se estimeaza o usoara crestere a preturilor, pe fondul scumpirii materiilor prime, a costului energiei si a combustibililor utilizati in productie si transport. Pentru revigorarea economiei si, implicit, a sectorului constructiilor si materialelor de zidarie, managerii firmelor sunt de parere ca este nevoie de deblocarea finantarilor, incurajarea consumului, de alocarea de fonduri pentru infrastructura si de implementarea unor programe eficiente si coerente de sustinere a investitiilor publice si private.
Capacitati de productie de 8,5 milioane de metri cubi pe an
In Romania exista capacitati de productie a materialelor de zidarie ce insumeaza 8,5 milioane metri cubi pe an, depasindu-se cu mult volumul consumului actual. Totodata, potrivit Interbiz, in urma implementarii planurilor de investitii ale firmelor, capacitatile de fabricatie a blocurilor de caramida si BCA ar spori cu pana la 2,5 milioane de metri cubi. In acelasi timp, insa, potentialul de consum al pietei se plaseaza la 9,3 milioane de metri cubi pe an, insa acesta nu va putea fi atins inainte de 2018. Principalele tendinte remarcate pe piata materialelor pentru zidarie sunt reprezentate de crearea unor produse eficiente energetic, cu grad sporit de termo-fonoizolare, ecologice si rezistente la seisme. Pe piata de caramida si BCA exista circa 22 de mari producatori, ale caror venituri insumau, in 2008, peste 300 milioane de euro. Cei mai importanti furnizori de caramida sunt Wienerberger, Ceramica Iasi, Cemacon, Siceram si Kronberger, in timp ce liderii pietei de BCA sunt: Macon, Celco, Elpreco, Prefab, Somaco si Xella Ro.
Mai multe informatii si opiniile principalilor producatori de materiale pentru zidarie pot fi lecturate in editia Mai-Iunie 2011 a revistei Agenda Constructiilor. Pentru informatii suplimentare, click aici!