Inspectia Muncii a declansat Campania nationala pentru verificarea modului de aplicare a prevederilor legale privind munca la domiciliu, telemunca, decalarea programului de lucru, securitatea si sanatatea la locul de munca, in vederea reducerii riscului de contaminare cu COVID-19
Inspectorul general de stat, Dantes Nicolae Bratu, in calitate de coordonator national, explica in ce consta aceasta campanie: ” De la an la an, domeniul legislatiei muncii a suferit numeroase modificari si adaptari fie la legislatia europeana, fie impuse de contextul socio-economic si, mai nou, epidemiologic, pe care il traversam. Suntem obligati sa ne adaptam prompt si sa implementam imediat toate schimbarile impuse de realitatile cu care ne confruntam de la o zi la alta. Celebra afirmatie ”Timpul nu mai are rabdare cu oamenii” a lui Marin Preda pare mai actuala ca oricand. Daca pana acum activitatea inspectorilor de munca avea o latura importanta de prevenire, care viza informarea si constientizarea lucratorilor si a angajatorilor asupra riscurilor la care se expun, in contextul actual suntem obligati sa impunem respectarea anumitor reglementari, practic s-a trecut de la poate la trebuie.
Astfel, luand in considerare necesitatea asigurarii, in continuare, a unei protectii adecvate impotriva imbolnavirii cu coronavirusul SARS-CoV-2, prevazuta de Legea nr.55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, se impune intensificarea controalelor desfasurate de Inspectia Muncii, in vederea verificarii si constientizarii angajatorilor cu privire la aplicarea legislatiei care reglementeaza stabilirea unor programe individualizate de munca, munca la domiciliu munca in regim de telemunca precum si cu privire la asigurarea unui mediu de munca sigur pentru securitatea si sanatatea lucratorilor. Solicit colegilor inspectori de munca sa-si ia toate masurile necesare astfel incat, in exercitarea activitatii de control, sa evite, pe cat posibil, expunerea la contaminarea cu virusul Sars-CoV-2. Rezultatele vor fi comunicate public la sfarsitul campaniei.”
Campania se va desfasura in perioada 10 – 24.11.2020, inclusiv in zilele de 14.11.2020 si 21.11.2020, si are ca grup tinta angajatorii cu un numar de peste 50 de angajati.
La nivelul Inspectiei Muncii, campania este coordonata prin participarea directa la actiunile de control din teritoriu de Dantes Nicolae BRATU, inspector general de stat, Mihai Nicolae UCA, inspector general de stat adjunct SSM si Larisa Otilia PAPP, inspector general de stat adjunct relatii de munca.
Obiectivele campaniei sunt urmatoarele:
- Constientizarea angajatorilor care au mai mult de 50 de salariati si determinarea acestora de a organiza programul de lucru astfel incat personalul sa fie impartit in grupe care sa inceapa, respectiv sa termine activitatea la o diferenta de cel putin o ora si de a implementa munca la domiciliu si telemunca, in vederea reducerii riscului de contaminare cu Coronavirus la locul de munca precum si pe timpul deplasarii la si de la locul de munca precum si cu privire la asigurarea unui mediu de munca sigur pentru securitatea si sanatatea lucratorilor;
- Verificarea angajatorilor care au mai mult de 50 de salariati cu privire la aplicarea prevederilor legale privind munca la domiciliu, telemunca, decalarea programului de lucru si securitatea si sanatatea in munca;
- Verificarea modului in care angajatorii organizeaza transportul de la locul de munca la domiciliu si invers, precum si a modului in care s-au organizat spatiile destinate servirii mesei de catre lucratori;
- Identificarea neconformitatilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca si luarea masurilor care se impun pentru determinarea respectarii de catre angajatorii controlati a prevederilor legale in vigoare.
- Identificarea si combaterea muncii nedeclarate si luarea masurilor care se impun pentru determinarea respectarii de catre angajatorii controlati, a prevederilor legale in domeniul relatiilor de munca.