Incepand de ieri, 9 noiembrie 2020, au intrat in vigoare noi masuri privind telemunca, instituite prin Hotararea Guvernului nr. 935 din 5 noiembrie 2020 pentru modificarea si completarea anexelor nr. 2 si 3 la Hotararea Guvernului nr. 856/2020 privind prelungirea starii de alerta pe teritoriul Romaniei incepand cu data de 15 octombrie 2020, precum si stabilirea masurilor care se aplica pe durata acesteia pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19.
De asemenea, masuri similare sunt prevazute si de ultimele modificari ale Legii nr. 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19 (introduse prin Ordonanta de Urgenta nr. 192 din 5 noiembrie 2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, precum si pentru modificarea lit. a) a art. 7 din Legea nr. 81/2018 privind reglementarea activitatii de telemunca), in vigoare din data de 6 noiembrie 2020.
Pe langa celelalte masuri privind restrictionarea circulatiei persoanelor si activitatii operatorilor economici in anumite intevale orare, noile acte normative modifica din nou abordarea in ceea ce priveste organizarea activitatii in regim de telemunca.
1. Cui i se aplica obligatia
Daca pana acum legislatia prevedea obligatia tuturor institutiilor si operatorilor economici publici sau privati de a analiza modul de desfasurare a activitatii si posibilitatea organizarii acesteia in regim de telemunca sau munca de la domiciliu, noile modificari prevad ca organizarea activitatii in regim de telemunca nu mai este doar o recomandare, ci o obligatie.
Pe de o parte, noile dispozitii legale prevad ca, de astazi, angajatorii din sectorul privat cu un numar mai mare de 50 de salariati au obligatia organizarii programului de lucru in regim de telemunca sau munca la domiciliu. Obligatia se aplica in egala masura si pentru (i) autoritatile si institutiile publice centrale si locale, indiferent de modul de finantare si subordonare si (ii) regiile autonome, societatile nationale, companiile nationale si societatile la care capitalul social este detinut integral sau majoritar de stat ori de o unitate administrativ-teritoriala, cu conditia ca oricare dintre acestea sa treaga de pragul de 50 de salariati.
Pe de alta parte, ultimele modificari aduse Legii nr. 55 din 15 mai 2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19 impun aceeasi obligatie pentru toti operatorii economici, in mod nediferentiat.
Consideram asadar ca obligatia de a organiza activitatea in regim de telemunca sau munca la domiciliu se aplica tuturor operatorilor economici, publici sau privati, indiferent de numarul de salariati.
Pe cale de exceptie, acolo unde specificul activitatii face imposibila o astfel de organizare, angajatorul trebuie sa gestioneze programele de lucru astfel incat sa imparta personalul in grupe care sa inceapa si, respectiv, sa termine activitatea la o diferenta de cel putin o ora.
2. Implementare si sanctiuni
Obligatiile in forma actuala sunt valabile pana la expirarea starii de alerta, iar sanctiunea prevazuta de actele normative pentru incalcarea acestor obligatii este amenda contraventionala cuprinsa intre 1.000 si 5.000 RON.
In ceea ce priveste modalitatea concreta de implementare, legiuitorul pare sa se orienteze din nou in directia organizarii activitatii in regim de telemunca/ munca la domiciliu in mod unilateral, prin decizie. In acest sens se pozitioneaza si Ghidul privind desfasurarea activitatii in regim de munca la domiciliu/ telemunca/ program individualizat de munca, publicat recent de Inspectia Muncii, care poate fi consultat aici. Cu toate acestea, recomandam incheierea de acte aditionale la contractul individual de munca, pentru a evita provocarile precum cele aparute in procedura de acordare a ajutorului pentru telemunca (unde se solicita sa se fi incheiat acte aditionale chiar si in perioada starii de urgenta, cand decizia unilaterala a angajatorului era suficienta pentru implementarea telemuncii).
Suplimentar, oricare ar fi masura adoptata ca urmare a acestor obligatii, recomandam ca posibilitatea si oportunitatea respectivei masuri sa fie analizate si detaliate in cadrul unei note de fundamentare documentate de angajator, dupa consultarea comitetului SSM, care sa dovedeasca parcurgerea acestei analize si, daca este cazul, motivele obiective care fac imposibila organizarea muncii la domiciliu sau in regim de telemunca.
Un material de Ioan Dumitrascu (partner) si Cristina Tudoran (senior associate)