Sase din zece romani (60%) cu varste intre 18 si 30 de ani (Millennials si Gen Z) isi doresc un program de lucru flexibil si sa lucreze din diferite locuri, inclusiv de acasa, iar intr-o pondere similara (59%) vor sa aiba un contract cu norma intreaga, la un singur angajator, releva rezultatele studiului Deloitte Central Europe First Steps into the Labour market.
Conform cercetarii, 61% dintre respondenti s-au declarat increzatori ca isi vor gasi locul de munca dorit in mai putin de sase luni, usor sub nivelul de incredere inregistrat la nivelul Europei Centrale (peste 70%).
In ceea ce priveste diversitatea, o majoritate covarsitoare a respondentilor romani (93%) ar prefera sa lucreze intr-o organizatie cu o forta de munca diversa din punctul de vedere al varstei, sexului, nationalitatii, etniei etc. In acelasi timp, 77% dintre cei chestionati au afirmat ca nu au nicio preferinta legata de genul persoanei care le va fi superior ierarhic.
La capitolul modalitatii de lucru, 60% dintre romanii din generatiile Millenials si Z au declarat ca vor un program de lucru flexibil si sa lucreze din diferite locuri, inclusiv de acasa. In celelalte tari din Europa Centrala, ponderea celor care aleg acest mod de lucru este de 50%.
In schimb, doar 5% dintre respondentii romani si 10% dintre cei din regiune prefera modul traditional de lucru la birou si un program fix.
Cu toate acestea, studiul Deloitte evidentiaza faptul ca exponentii Millennials si Gen Z din Romania (44%), similar cu cei din Europa Centrala (51%), ar prefera sa lucreze doar o data sau de doua ori pe saptamana de la distanta, "in contextul in care acestia se confrunta cu dificultati generate de munca la distanta, precum singuratatea, lipsa interactiunii umane si intreruperile cauzate de responsabilitatile legate de familie sau de locuinta".
Cand vine vorba despre optiunile de angajare preferate, mai mult de jumatate dintre respondentii din tara noastra (59%) si-ar dori sa aiba un contract cu norma intreaga cu un singur angajator si mai mult de un sfert (29%) ar dori sa fie liber profesionisti sau consultanti si sa lucreze intr-un regim flexibil sau pe termen scurt, doua optiuni subliniate si de respondentii din Europa Centrala.
Potrivit sursei citate, atat in Romania, cat si in Europa Centrala, studentii si proaspetii absolventi de studii universitare manifesta dorinta de a lucra in alte tari. Astfel, 22% dintre persoanele intervievate la nivel local planuiesc sa se mute in strainatate pentru oportunitati de cariera, iar 66% sunt dispuse sa se mute in alta tara pentru un loc de munca. In acest context, peste o treime dintre respondenti romani (37%) au ca prima optiune marile companii internationale pentru un loc de munca, la fel ca persoanele din regiune participante la studiu.
Pe acest fond, datele Deloitte arata ca pandemia de COVID-19 nu a influentat dorinta a 66% dintre respondentii romani de a se muta in strainatate pentru un loc de munca, acestia vizand tari precum Germania (16%), Marea Britanie (15%) si SUA (7%).
Studiul Deloitte Central Europe First Steps into the Labour Market a fost efectuat in randul a peste 9.000 de persoane cu varste cuprinse intre 18 si 30 de ani (Millennials si primii reprezentanti ai Generatiei Z), toti studenti la universitati de top din 19 tari din Europa Centrala, inclusiv Romania.
Deloitte furnizeaza la nivel global servicii de audit, consultanta, servicii juridice, consultanta financiara si managementul riscului, servicii de consultanta fiscala si alte servicii adiacente catre clienti din sectorul public si privat provenind din industrii variate.
Deloitte Romania este una dintre cele mai mari companii de servicii profesionale din tara noastra si ofera, in cooperare cu Reff & Asociatii | Deloitte Legal, servicii de audit, de consultanta fiscala, servicii juridice, de consultanta in management si consultanta financiara, servicii de managementul riscului, solutii de servicii si consultanta in tehnologie, precum si alte servicii adiacente, prin intermediul a peste 2.600 de profesionisti.