Vanzarile companiei Tarkett au inregistrat o crestere organica de +3% in semestrul intai din acest an, ca rezultat al imbunatatirii activitatii operationale la nivelul majoritatii regiunilor unde firma activeaza, inclusiv in Rusia si tarile CSI, zonei Asia-Pacific (plus China) si America Latina (toate acestea cu un salt organic de +7,2%). Vanzarile nete au cumulat, astfel, in perioada mentionata anterior, circa 1,364 miliarde euro, fiind cu +5,1% mai mari, in termeni reali, fata de perioada anterioara si similara de referinta. O performanta deosebita a fost inregistrata de subsidiarele din zona EMEA (Europa, Orientul Mijlociu si Africa), unde, in intervalul ianuarie - iunie a.c. s-au consemnat afaceri in crestere, cu o majorare organica de +4,2% si una in termeni reali de +2,1% (mai ponderata din cauza fluctuatiilor nefavorabile de schimb valutar, pe fondul deprecierii lirei sterline). O performanta notabila a avut-o si divizia sport (ce se ocupa de proiecte din domeniul sportiv, echipand stadioane, sali specifice si alte asemenea obiective), cu o sporire organica de +5,3% a rulajului (sau +7,6% in termeni reali), ca urmare a derularii unor ample lucrari in SUA si instalarii cu succes a tehnologiei hibride GrassMaster la stadioanele Camp Nou (FC Barcelona) si FC Liverpool. Comentand aceste rezultate, Michel Giannuzzi, CEO al corporatiei, a explicat ca „dupa un start solid la inceput de an, cresterea vanzarilor s-a consolidat in trimestrul al doilea, cu un ritm considerat a fi satisfacator. Am fost capabili sa capitalizam oportunitatile date de revigorarea economica din zona CSI, unde majorarea cererii s-a amplificat si am consemnat o profitabilitate sporita. Totusi, preturile mai mari la materiile prime au afectat intrucatva rezultatele din primul semestru, dar suntem increzatori ca, pe pietele de referinta, nu vor exista derapaje majore pana la finele anului in curs”.
Previziunile pe termen scurt sunt optimiste, ca urmare a trendurilor pozitive din regiunea EMEA si pe pietele specifice segmentului sportiv. In regiunea CSI, datele economice din semestrul intai sunt incurajatoare pentru a estima o revigorare rapida si o recuperare a pierderilor initiale, iar in America de Nord cel de-al doilea semestru va fi o perioada de majorare a comenzilor. Totusi, din cauza aprecierii cotatiei materiilor prime, oficialii Tarkett prognozeaza ca impactul acestor costuri asupra EBITDA ajustat va fi de 25-35 milioane de euro in acest an (fata de cel mult 20 milioane de euro, cat indicau previziunile anterioare), dar confirma tintele financiare cuprinse in planul strategic pentru anul 2020.
***
In anul 2016, incasarile Tarkett au cumulat 2,739 miliarde euro, ceea ce reprezinta o majorare de +0,9% fata de 2015, dar reflecta si o crestere organica de +1,7%, survenita mai ales ca urmare a solutionarii problemelor din Federatia Rusa si CSI, ce au permis sporirea pretului de vanzare. Divizia EMEA a raportat insa, anul trecut, vanzari de 906 milioane de euro (-1,2% in termeni reali si +3,1% ca majorare organica), fiind mentionate in special performantele din statele nordice, Germania si Olanda, dar si declinurile din Marea Britanie, Spania, Orientul Mijlociu si Turcia. In schimb, activitatea din zona central si est-europeana se imbunatateste vizibil, dupa punerea in functiune, in semestrul al doilea al lui 2016, a unei fabrici de placi din vinil de lux (LVT) pentru pardoseli, ce a fost inaugurata in Polonia. In Romania, compania (ce are un showroom in Capitala) activeaza prin intermediul unei subsidiare (Tarkett SEE DOO - Reprezentanta, ce nu este obligata sa-si depuna rapoartele financiare la MFP), ale carei operatiuni comerciale sunt coordonate de divizia Tarkett Europa de Sud-Est. Potrivit analistilor din Serbia, fabrica Tarkett DOO Bačka Palanka, detinuta in totalitate de grupul francez si inclusa in divizia CSI, APAC si America Latina, ar fi realizat in 2014 un rulaj de 695,4 milioane de euro, fiind pe pozitia 308 a clasamentului celor mai mari companii din Europa Centrala, top realizat de Deloitte. In 2015, societatea din Serbia ar fi coborat pana la pozitia 463 din top, cu un rulaj de 506,7 milioane de euro. Informatii suplimentare, la www.tarkett.ro