Vanzarile companiei Tarkett au inregistrat o crestere organica robusta, de +2,6%, in trimestrul al treilea din acest an, ca rezultat al unei activitati mai bune pe toate segmentele, fiind cu precadere nominalizate activitatile diviziei EMEA si, mai ales, ale sectiei sport. Vanzarile nete au cumulat, astfel, in perioada mentionata anterior (respectiv, in iulie-septembrie 2019), circa 907,1 milioane de euro, fiind cu +8% mai mari, in termeni reali (dar la rate constante de schimb), fata de perioada anterioara si similara de referinta. In conditiile unor probleme economice in statele nord-europene, a fost inregistrata o stabilizare la nivelul subsidiarelor din zona EMEA (Europa, Orientul Mijlociu si Africa), unde, in intervalul iulie-septembrie 2019 s-au consemnat afaceri in scadere cu -0,8% in termeni reali (sau in crestere cu +0,1% pe baze organice – LFL), inclusiv din cauza faptului ca in perioada analizata scaderile cantitative insemnate fata de aceeasi perioada a anului anterior au fost partial compensate de cresterea pretului. Un context pozitiv a fost constatat in Franta, trendul ascendent fiind sustinut in Europa de Sud, in timp ce in Germania s-a constatat un declin. Cea mai buna situatie a fost insa raportata tot de divizia sport (ce se ocupa de proiecte din domeniul sportiv, echipand stadioane, sali specifice si alte asemenea obiective), cu o majorare organica (LFL) de +10,5% a rulajului sau de +16,1% in termeni reali. Comentand aceste rezultate, Fabrice Barthélemy, CEO al corporatiei, a explicat ca „Tarkett a consemnat, din nou, vanzari relativ bune si o crestere organica, intr-un mediu de afaceri dificil pe plan mondial, dar profitabilitatea a fost oarecum afectata de problemele pe care le-am intampinat in America de Nord, cu o activitate mult sub asteptari a subsidiarelor respective. De aceea, derulam un program de restructurare strict pentru continentul nord-american. Gratie planului Change to Win, dorim sa devenim lideri in domeniul pardoselilor pentru spatii comerciale si sa ne crestem cota de piata in mediul rezidential. In acelasi timp, acceleram aplicarea masurilor de control si reducere a costurilor, in America de Nord, EMEA si la nivel corporatist”.
Previziunile pe termen scurt nu se modifica, pe fondul mentinerii unor rezultate relativ bune dupa finalizarea procesului de restructurare si, asa cum se asteapta managerii companiei, actiunile de modificare in sens pozitiv a pretului de vanzare continua sa aiba efectul scontat la nivelul anului in curs. In plus, programul de lansare a unor produse inovatoare, bine primite de clientii din intreaga lume, ar putea avea un efect pozitiv in urmatorul trimestru.
***
In 2016, incasarile Tarkett au cumulat 2,739 miliarde euro, dar reflecta o majorare extrem de fragila fata de 2015 (cand s-au raportat 2,715 miliarde euro), aspect survenit mai ales ca urmare a problemelor consemnate atunci in Federatia Rusa si CSI. Divizia EMEA a raportat insa, in 2016, vanzari de 906,5 milioane de euro, fiind mentionate in special performantele din statele nordice, Germania si tarile central-europene. Totusi, anul 2017 a insemnat o perioada mult mai favorabila pentru corporatie, cu vanzari de 2,841 miliarde euro, din care 926,4 milioane de euro au revenit diviziei EMEA, dar in 2018, desi s-a reusit o crestere organica de +2,1%, vanzarile nete au ajuns la 2,83 miliarde euro, in scadere, in termeni reali, cu -0,2%, iar cifrele aferente EMEA nu au mai fost anuntate. In Romania, compania activeaza prin intermediul unei subsidiare (Tarkett SEE DOO – Reprezentanta, ce nu este obligata sa-si depuna rapoartele financiare la MFP), ale carei operatiuni comerciale sunt coordonate de divizia Tarkett Europa de Sud-Est. Potrivit analistilor din Serbia, fabrica Tarkett DOO Bačka Palanka, detinuta in totalitate de grupul francez si inclusa in divizia CSI, APAC si America Latina, ar fi realizat in 2013 un rulaj de 564,6 milioane de euro, fiind pe pozitia 418 a clasamentului celor mai mari companii din Europa Centrala, top realizat de Deloitte. In 2014, societatea din Serbia ar fi urcat pana la pozitia 308 din top, cu un rulaj de 695,4 milioane de euro, in timp ce datele ulterioare, dar neconfirmate oficial (cuprinse intr-un raport de evaluare a afacerii Tarkett DOO – companie-mama si Tarkett Eastern Europe – companie-fiica a detinatoarei fabricii, care citeaza cel putin trei surse si a fost inaintat guvernantilor de la Belgrad), atesta cifre de afaceri de 506,8 milioane de euro in 2015 si 472,4 milioane de euro in 2016, cand s-ar fi lucrat cu 3.242 de angajati. In pofida scaderilor respective, in raport se arata ca ratele profitabilitatii au fost extrem de mari si neobisnuite, comparativ cu ratele medii de profitabilitate a afacerilor (inclusiv investitii straine) din Serbia, pentru cel mai recent exercitiu financiar analizat (respectiv, 2016), profitul net fiind de circa 920 milioane de dinari (circa 7,8 milioane de euro). Pentru intervalul 2017-2018, analizele nu sunt disponibile, ca urmare a diversificarii subsidiarelor si marcilor coordonate de la unitatea din Serbia, care controleaza, in proportie de 50%, marile fabrici ale Tarkett din Federatia Rusa (AO Tarkett) si, evident, in proportie de 100% toate celelalte subsidiare ale corporatiei franceze din Europa de Est. Informatii suplimentare, la www.tarkett.ro