Migratia fortei de munca specializate si lipsa infrastructurii reprezinta principalele provocari cu care se confrunta producatorii de polistiren expandat (EPS) din Romania. La acestea se adauga dificultatile legate de lipsa de predictibilitate fiscala si fluctuatiile mari ale cursului valutar, dar si o disponibilitate scazuta a suportului logistic in sezonul de varf din domeniu, in care cererea de produse creste.
"Prin automatizare si investitii in liniile de productie a fost mediat vidul din campul muncii, dar, in continuare, lipsa infrastructurii din transport duce la cresterea timpului de livrare si la diminuarea coeficientului de utilizare a mijloacelor de transport din punct de vedere al numarului de curse efectuate. Un alt fenomen intampinat in aceasta perioada de varf de sezon este disponibilitatea scazuta a suportului logistic. Companiile ce ofera servicii de transport marfa nu sunt echipate sa raspunda in momentul in care cererea din piata creste", a declarat arh. Mihail Catalin Stefan, directorul executiv al Asociatiei producatorilor de polistiren expandat - ROMEPS.
Piata locala de EPS s-a dezvoltat, in ultimii ani, mai ales din punct de vedere calitativ, mentinandu-se la un nivel anual cantitativ de peste 4 milioane de metri cubi, corespunzator unei valori de circa 120 de milioane de euro in 2018. Dupa primele opt luni ale anului in curs, estimarile din primavara privind stabilizarea pietei la aceste praguri si in 2019 sunt reconfirmate de reprezentantii pietei. "Din informatiile pe care le avem pana in acest moment, pentru anul 2019 anticipam o evolutie similara celei din ultimii doi ani, atat in ceea ce priveste valoarea pietei, cat si volumele asimilate. La finalul sezonului vom putea concluziona caracterizarea pietei din 2019, insa abia dupa analiza indicilor de consum vom putea oferi o imagine mai ampla asupra evolutiei cotei de piata a polistirenului expandat", a precizat executivul ROMEPS.
In prezent, asociatia este formata din cinci companii producatoare: Austrotherm, Daw Benta (Caparol), Firos, Hirsch Porozell si Mindo, la care se adauga Plastics Europe, reprezentant al EUMEPS - organizatia europeana a producatorilor de polistiren. "Dintotdeauna a existat interes din partea producatorilor europeni fata de piata din Romania, insa majoritatea companiilor consacrate au fost prezente pe piata inca de la bun inceput. Daca ar fi sa facem un zoom-out pe teritoriul Romaniei, putem observa ca acestia sunt pozitionati prin unitati proprii de productie atat in provincie, cat si in jurul Capitalei", a mai spus Catalin Stefan.
In total, pe piata exista 20 de producatori regionali de EPS, cu multiple unitati instalate pe teritoriul Romaniei, cu o capacitate cumulata de 7 milioane de metri cubi, dupa cum reiese din reevaluarea efectuata de ROMEPS in acest an. Cererea de pe piata este acoperita, astfel, de 57% din capacitatile de productie instalate, insemnand ca, in climatul actual al pietei, este un excedent ce poate acoperi orice tendinta de amplificare a cererii pentru produsele EPS.
Rezidentialul, principalul consumator de polistiren expandat
Potrivit datelor ROMEPS, categoriile de proiecte ce inglobeaza cea mai mare parte a consumului de EPS din Romania sunt dezvoltarile rezidentiale noi, reabilitarile termice si constructiile de locuinte unifamiliale. "Comparativ cu 2018, in prima parte a anului 2019 s-a resimtit o scadere semnificativa a numarului de proiecte de reabilitare termica, dar in a doua parte a anului incepem sa observam o recalibrare in acest segment. Reabilitarile termice au reprezentat, in 2018, o pondere importanta in consumul total de polistiren expandat, aceasta fiind estimata la aproximativ 40% din totalul productiei. In lumina directivelor europene, a standardelor de eficienta energetica si a reglementarilor nationale, suntem moderat optimisti in perspectiva unui viitor in care proiectele de reabilitare par sa urmareasca un trend natural european de crestere fata de anii precedenti", indica managerul ROMEPS.
Totusi, desi directiva CE privind performanta energetica a cladirilor are ca scop imbunatatirea performantei energetice a intregului fond construit si, ca rezultat, reducerea consumului energetic si cresterea calitatii locuirii in statele membre, implementarea directivelor pe plan national si atitudinea consumatorilor vizavi de acestea nu se ridica, inca, la nivelul asteptarilor. "As putea caracteriza atitudinea consumatorului roman ca fiind una mimetic progresiva raportata la climatul european curent. In contextul national, termosistemele pe baza de EPS reprezinta cel mai eficient sistem prin care se poate obtine standardul nZEB. Mai mult, consumatorii autohtoni prefera cresterea stratului de termoizolatie EPS (la un minim de 150 mm) spre a-si recupera investitia mai repede si pentru a economisi bani la masurile active de generare a energiei necesare unui imobil", a explicat reprezentantul producatorilor de polistiren expandat.
Miza este, in continuare, cresterea calitatii pe piata
Dupa cum reconfirma Catalin Stefan, ROMEPS a avut intotdeauna drept obiective implementarea si sustinerea standardelor de calitate ale produsului, pe care sa le respecte toti producatorii de polistiren expandat.
"Initial, Asociatia a fost infiintata din ratiuni de reprezentativitate, in sensul ca producatorii locali au simtit nevoia unei entitati singulare care sa reprezinte viziunea si prerogativele membrilor asociati. In acest sens, prin derivarea obiectivului principal al Asociatiei, ajungem la strategia actuala care ne indeamna la o cautare activa de noi membri, spre a ne atinge scopul principal de a reprezenta intreaga piata de EPS din Romania", a explicat reprezentantul ROMEPS.
Alte obiective pe care le urmareste, in continuare, asociatia, sunt educarea si informarea tuturor partilor interesate de necesitatea actuala a unui termosistem EPS corect implementat. Road show-ul "Orasul tau in centrul atentiei" a fost creat avand acest scop - de a raspunde la nevoia de informare a autoritatilor locale, a beneficiarilor finali, dar si a constructorilor.